TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Hyundai Bayon
Dziecko w Hyundaiu Bayon - foteliki i wózki
12-08-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Punkty mocowania Isofix schowano w nacięciach materiałowej kanapy, co może utrudnić montaż szyn fotelika. Bagażnik podzielono na dwie części, górną płytę podłogi można obniżyć, co sprawdziło się przy próbie pakowania obu wózków dziecięcych.
Foteliki dziecięce użyte w teście Hyundaia Bayon:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja działania czołowej poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Hyundaiu Bayon zamontujemy go wyłącznie z pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
W tej próbie, z użyciem fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus, nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań fotela najmniejszego crossovera Hyundaia.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji na wysokości nóg osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostało około 13 cm wolnej przestrzeni.
Należy też maksymalnie obniżyć fotel pasażera (tej funkcji nie ma w żadnej wersji wyposażenia Hyundaia Bayon) oraz ustawić oparcie w pionie (służy do tego dźwignia).
Na skrajnych miejscach kanapy umieszczono mocowania Isofix. Schowano je w nacięciach materiałowej tapicerki (schowano je pod suwakiem). Wokół brakuje plastikowych prowadnic ułatwiających prawidłowe wsunięcie szyn.
Pomimo to bez problemu zamontowaliśmy wykorzystywaną przez nas bazę Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiliśmy nogę stabilizującą. Podstawa bazy nie miała optymalnego oparcia na siedzeniu kanapy.
Druga para drzwi otwiera się wystarczająco szeroko, aby wstawić i wyjąć z samochodu fotelik/nosidełko z siedzącym w środku dzieckiem. Czynności te ułatwia wyższe nadwozie crossovera.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl, który przeznaczony jest dla nieco większego dziecka. Dla odmiany pozostaje on na stałe w samochodzie.
Ponownie szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie Hyundaia Bayon ułatwiają wykonanie wszelkich czynności przy dziecku.
Ustawienie na kanapie auta fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia poprzedzającego fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na przestrzeń na wysokości swoich kolan.
Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy maksymalnie najdłuższe stosowanie pozycji tyłem). W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapa Hyundaia Bayon spełniają standard i-Size.
W plecach oparć kanapy znalazły się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę z pasem najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym odchylenie oparcia, które dzielone jest w proporcji 60:40 (standard w każdej wersji wyposażenia).
Nacięcia w tapicerce i brak prowadnic na uchwytach Isofix utrudniają nieco wsunięcie grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix.
Po zamontowaniu jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy Hyundaia Bayon. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać nachylenie skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt nachylenia opacia kanapy wynosi 100 st.
Przed montażem fotelika dla najstarszego dziecka (grupa 2-3) zdemontowaliśmy z kanapy Hyundaia Bayon zagłówek. Czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do oparcia.
Również i w tym przypadku mieliśmy niewielkie trudności z wsunięciem szerszych szyn Isofix w uchwyty umieszczone w nacięciach tapicerki.
Podstawa fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Bez przeszkód ustawiliśmy ustawiliśmy na maksymalną wysokość zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas odległość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 97 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Hyundai Bayon naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 28 cm wolnej przestrzeni. Nie ma więc miejsca dla trzeciego dziecka, zresztą i tak stanowczo odradzamy z korzystania z tego przepisu.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy Bayona wyniosła 126 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Hyundaia Bayon:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Hyundaia Bayon ma pojemność 411 litrów. W topowej wersji Executive przedzielony jest ruchomą podłogą. Ma ona 77 cm długości i 93 cm szerokości. W górnym położeniu, pod półką zmieścił się dwuczęściowy wózek X-lander z gondolą X-pram.
Płyta podłogi ma przełamanie, które pozwala na postawienie jednej części w pionie. Można to wykorzystać jako dodatkowe zabezpieczenie, np. przy transporcie złożonej spacerówki (bez problemu zmieścił się wykorzystywany w naszych testach wózek Quinny).
W płycie tej podłogi znajdują się cztery zaczepy do siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Oczka wykonano z tworzywa sztucznego. Umieszczenie ich na ruchomej płycie nie gwarantuje stabilnego mocowania.
Boki bagażnika i klapę bagażnika wykończono tworzywem sztucznym, co naraża te powierzchnie na przypadkowe porysowanie.
Po przełożeniu na spód płyty podłogi otrzymujemy głęboki na 17 cm bagażnik. W tej konfiguracji zmieściliśmy, pod półką, oba wózki dziecięce.
Wysokość od ziemi do górnej krawędzi bagażnika mierzy 67 cm, progu załadunkowego 75 cm zaś rączki do manualnego zamknięcia klapy 185 cm. Ona sama unosi się na 199 cm.