TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Hyundai Bayon
Dziecko w Hyundaiu Bayon - wyposażenie samochodu
11-08-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nie wszystkie elementy, które zaliczamy do bezpieczeństwa i komfortu podróży dzieci, znajdziemy na fabrycznym wyposażeniu każdej wersji Hyundaia Bayon. Uwagę zwraca sposób schowania uchwytów Isofix na skrajnych miejscach kanapy.
Wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera jest standardowym elementem wyposażenia wszystkich wersji Hyundaia Bayon. Umieszczono go w prawym boku kokpitu. Dostęp możliwy jest dopiero przy pełnym otwarciu drzwi.
Jest to konstrukcja mechanicznego zamka, do którego należy użyć - zgodnie z widniejącym schematem - tego samego kluczyka, co do stacyjki rozrusznika.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera (Passenger Air Bag) umieszczono na środkowej części kokpitu, nad zestawem do regulacji klimatyzacją.
Przy aktywnej podświetla się, na 60 sekund od uruchomienia silnika, ikonka z napisem ON.
Po dezaktywacji czołowej poduszki powietrznej pasażera podświetla się - na cały czas pracy silnika - ikonka z napisem OFF.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej na uniwersalną formę.
Umieszczono je na obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt mocowania (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Każdemu odpowiada para mocowań Isofix (i-Size). Schowano jest w zasuwanych kieszeniach tapicerki. Zabrakło na nich plastikowych prowadnic ułatwiających prawidłowe wsunięcie szyn fotelika.
Po wyłączeniu silnika i otwarciu drzwi kierowcy na cyfrowym zestawie wskaźników wyświetla się przypomnienie o sprawdzeniu czy na kanapie nie pozostał pasażer (w domyśle dziecko).
W bazowej wersji wyposażenia Pure otrzymamy elektrycznie sterowane szyby tylko w pierwszej parze drzwi. Od kolejnej Modern montowane są także w drugiej. Wszystkie opuszczane są i podnoszone sekwencyjnie, co wymaga trzymania palca na przycisku.
Dopiero w Smart i Executive jedynie ta po stronie kierowcy ma sterowanie automatyczne. Stąd dodatkowa funkcja zabezpieczenia przed przypadkowym przycięciem palców.
Kierowca może zablokować ich działanie za pomocą przycisku umieszczonego w panelu swoich drzwi.
Blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka kabiny pasażerskiej ma postać mechanicznego zamka. Umieszczono go w ramie w drzwi. Do zmiany statusu - zgodnie z wytłoczonym schematem - należy użyć płaskiego przedmiotu pasującego do wąskiej szczeliny (w domyśle kluczyka od stacyjki rozrusznika silnika).
Przyciemniane szyby z tyłu są standardem jedynie w topowej wersji Executive (barwione w Modern i Smart). Dla przedostatniego poziomu Smart można je zamówić w pakiecie Design (2500 zł).
Siedzenia testowanego Hyundaia Bayon w wersji Executive wyłożono materiałową tapicerką w kolorze czarnym. Zastosowano ją także na plecach obu foteli. Bez problemu usunęliśmy z niej zabrudzenia pozostawione przez podeszwy butów dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie.
Kieszeń w plecach oparcia fotela pasażera jest opcją w pakiecie Comfort (1300 zł) dla wersji Modern, standardem w Smart i Executive. W bazowej Pure tylko w fotelu kierowcy.
W wersji wyposażenia Smart i Executive (w Pure należy domówić pakiet Comfort) znajdziemy gniazdo usb na końcu centralnej konsoli. Podłączymy do niego zasilanie urządzeń elektronicznych, które mogą zająć uwagę dzieci podczas podróży.
Dwa kolejne porty usb znajdują się w na dole środkowej części kokpitu. Jeden z nich służy do parowania zawartości smartfona poprzez Android Auto lub Apple CarPlay. To standard w wersji Smart i Executive. W Modern wymagają zamówienia pakietu Tech (cena zależna jest od typu silnika: 1.2 MPI 2700 zł, 1.0 T-GDI 3700 zł).
Pomiędzy tymi portami usb znajduje się gniazdo 12V (standard). Bezprzewodowa ładowarka do smartfonów montowana jest tylko w Executive (standard).
Haczyki do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty są standardem w każdej wersji wyposażenia. Umieszczono je na ruchomej podłodze bagażnika.
Firmowa siatka jest fabrycznym elementem testowanej wersji Executive.