TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Mazda CX-60 plug-in

Dziecko w Maździe CX-60 - foteliki i wózki

18.09.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W naszych próbach montażu fotelików dziecięcych w Maździe CX-60 wyróżniła się funkcja zmiany ustawienia oparcia kanapy oraz otwierane niemal pod kątem prostym tylne drzwi. Przestrzeń bagażnika hybrydy plug-in jest taka sama, jak w wersji z napędem spalinowym.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Mazdy CX-60:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próba z montażem fotelika, nosidełka, dziecko, miejsce pasażera, tyłem do kierunku jazdy, dezaktywacja poduszki powietrznej, Maxi-Cosi, Pebble Plus

Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy.

W Maździe CX-60 zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas tej próby, z wykorzystaniem fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus, nie zanotowaliśmy żadnych uwag.

Siedzisko fotela pasażera ma 50 cm długości i 51 cm szerokości (33 cm szerokości pomiędzy bocznymi wyprofilowaniami). Zapewnia to stabilne oparcie całej podstawy fotelika dziecięcego.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Fotel pasażera należy też opuścić, a oparcie ustawić w pionie. Te regulacje dostępne są w wersjach wyposażenia Homura (testowana) i Takumi (topowa).

W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby podróżującej z tyłu na kanapie pozostaje około 15 cm wolnej przestrzeni.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próba z montażem fotelika dziecięcego na kanapie, baza, Isofix, i-Size, tyłem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi, Pebble Plus

W Maździe CX-60 mocowania Isofix dostępne są tylko na skrajnych miejscach kanapy. Obudowano je plastikowymi nakładkami, które ułatwiają wsunięcie i prawidłowy montaż szyn fotelika (bazy). Plastikowe zaślepki są zdejmowane w całości i na ich przechowanie trzeba znaleźć „bezpieczne” miejsce.

W próbie montażu bazy Isofix Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania nogi stabilizującej bez uwag. Dla optymalnego jej oparcia na podłodze zdjęliśmy tekstylny dywanik. Wysokość do siedziska kanapy mierzy 37 cm.

Wysokie nadwozie Mazdy CX-60 oraz szeroko otwierane (niemal pod kątem 90 stopni) drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie z samochodu fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próba z montażem fotelika dziecięcego na kanapie, baza, Isofix, i-Size, tyłem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi, 2WayFix

Na tej samej bazie Isofix można zamontować w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie.

Ponownie wysokie nadwozie i szeroko otwierane z tyłu drzwi ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z podróżą małego dziecka w foteliku samochodowym.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - miejsce na nogi, pasażer, fotel, przód

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kanapy. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próba z montażem fotelika dziecięcego na kanapie, baza, Isofix, i-Size, przodem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi, 2WayFix

Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można ustawić na bazie 2WayFix również przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej używanie pozycji tyłem).

W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Zarówno kanapa Mazdy CX-60, jak i wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, opracowano według standardu i-Size.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próba z zapięciem klamry pasa top-tether, fotelik dziecięcy, Britax-Romer, TriFix

W plecach skrajnych miejsc kanapy Mazdy CX-60 umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.

Klamrę pasa najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej.Ułatwia to funkcja dzielenia i składania oparć kanapy w proporcji 40:20:40 (standard w każdej wersji wyposażenia).

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próba z montażem fotelika dziecięcego na kanapie, baza, Isofix, top-tether, przodem do kierunku jazdy, Britax-Romer, TriFix

Pomimo grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix bez problemów wsunęliśmy je w plastikowe nakładki mocowań Isofix. Bez ograniczeń mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Testowany egzemplarz Mazdy CX-60 wyposażono w funkcję ustawienia oparcia kanapy. Zmierzony przez nas kąt pomiędzy nim a siedziskiem zmienia się w zakresie 100 - 105 stopni.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próba z montażem fotelika dziecięcego na kanapie, baza, Isofix, przodem do kierunku jazdy, Recaro, Thian

Przed montażem fotelika przeznaczonego dla największego dziecka wyjęliśmy zagłówek z kanapy. W Maździe CX-60 jest to czynność łatwa do wykonania. Brak zagłówka zapewnia optymalne przyleganie konstrukcji fotelika do oparcia kanapy. Dodatkowo skorzystaliśmy z możliwości zmiany jego ustawienia.

Podstawa naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 nie zasłaniała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta również dziecko.

Bez problemu wysunęliśmy na maksymalną pozycję zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki (tu rolety szklanego dachu) wynosi 96 cm.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Mazdy CX-60 dwóch - największych jakie wykorzystujemy w testach - fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 24 cm wolnego miejsca. Odradzamy korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na barku dziecka.

Zmierzona przez nas szerokość kanapy Mazdy CX-60 z napędem hybrydowym plug-in wynosi 127 cm.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próba z zapakowaniem do bagażnika wózków dziecięcych

Wózki dziecięce użyte w teście Mazdy CX-60:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próba z zapakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego X-lander, gondola, podwozie

Według specyfikacji Mazdy CX-60 bagażnik zarówno hybrydy plug-in, jak i wersji z napędem spalinowym, ma 570 litrów pojemności. W testowanym egzemplarzu pod podłogą znajdziemy organizer z miejscem na kable do ładowania, stąd nic nie przeszkodzi nam w efektywnym wykorzystaniu góry.

Długość wyjmowanej płyty podłogi wynosi 95 cm, zaś szerokość 113 cm. Wysokość od niej do elastycznej półki bagażnika mierzy 63 cm. Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy obok siebie obie części (kompletne podwozie i gondolę) naszego wózka X-lander.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próba z zapakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego Quinny, spacerówka

Gumowa mata na podłogę jest opcją w cenie 523 złotych. Plecy i nadkola bagażnika wykończono tekstylną wykładziną, co chroni te elementy przed przypadkowym porysowaniem, np. elementami przewożonego wózka. Jego zabezpieczenie na czas transportu umożliwiają cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek.

Po złożeniu naszą spacerówkę Quinny mogliśmy zmieścić zarówno wzdłuż, jak i w poprzek bagażnika.

Testy - Mazda CX-60 plug-in - próba z zapakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

W przestronnym bagażniku Mazdy CX-60 zmieściły się jednocześnie oba wózki dziecięce. Przy wypełnieniu przestrzeni trzeba pamiętać, że gumowa mata, w przeciwieństwie do płyty podłogi, nie ma dzielenia ułatwiającego dostęp do rzeczy (np. kabla do ładowania) znajdujących się w dolnej części bagażnika.

Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 66 cm, progu 74 cm, a do przycisku służącego do zamykania klapy 184 cm. Ona sama unosi się na 193 cm.