TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Mazda CX-60 plug-in
Dziecko w Maździe CX-60 - wyposażenie samochodu
14.09.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Mazda CX-60 została wyposażona w system automatycznej aktywacji poduszki powietrznej pasażera. Przyciemniane boczne szyby są opcją dostępną jedynie w bardzo drogim pakiecie Convenience & Sound.
W Maździe CX-60 zastosowano czujnik obciążenia siedziska fotela pasażera, który decyduje o statusie poduszki powietrznej. Domyślnie pozostaje ona nieaktywna. Nacisk około 15 kilogramów (próba w naszym teście) ją aktywuje.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie obudowy lusterka wstecznego. Przy nieaktywnej podświetla się, przez cały czas pracy silnika, piktogram z napisem OFF.
Przy aktywnej poduszce powietrznej pasażera podświetla się, na minutę od uruchomienia silnika, piktogram z napisem ON.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego skierowanego tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Odpowiada mu para mocowań Isofix (i-Size). Miejsca uchwytów obudowano plastikowymi prowadnicami, które ułatwiają prawidłowe wsunięcie i montaż szyn fotelika.
Znajdują się na nich zdejmowane maskownice, które trzeba zabezpieczyć przed zgubieniem.
Wszystkie boczne szyby otwierają się i zamykają automatycznie, stąd wyposażono je w funkcję zapobiegającą przypadkowemu przycięciu palców.
Kierowca może zablokować ich działanie przyciskiem umieszczonym na panelu swoich drzwi.
W ramie drugiej pary drzwi znajduje się blokada możliwości ich otwarcia od środka.
To mechaniczny zamek, do zmiany statusu zgodnie z wytłoczonym schematem (zamknięcie = lock ferme) należy użyć grotu kluczyka, który schowano w module autopilota. W praktyce zrobimy to dowolnym płaskim przedmiotem pasującym do wąskiej szczeliny zamka.
Przyciemniane boczne szyby są opcją w pakiecie Convenience & Sound (12 900 zł).
Panoramiczny dach z otwieraną częścią z przodu i zasuwaną roletą jest opcją. Dopłata do niego wynosi 5900 zł.
Standardem wyposażenia jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Z jej nawiewów (poza bazową wersją Prime-Line) skorzystają również osoby podróżujące na kanapie.
Podgrzewanie skrajnych miejsc z tyłu dostępne jest w dwóch najwyższych wersjach wyposażenia - Homura i Takumi. W drugiej w kolejności Exclusive-Line funkcja ta jest elementem pakietu Comfort (13 500 zł).
Standardem testowanej wersji wyposażenia Homura jest skórzana tapicerka w kolorze czarnym. Pokryto nią również plecy foteli. Ułatwia to usunięcie wszelkich zabrudzeń, na przykład śladów butów pozostawionych przez dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie.
Od wersji wyposażenia Exclusive-Line dostępne są dwa porty usb typu C umieszczone na końcu centralnego tunelu. Obok - w odmianie plug-in - może znaleźć się gniazdko 230V. Dzięki tym rozwiązaniom możemy podłączyć zasilanie gadżetów elektronicznych, z których korzystają dzieci podczas podróży.
We wszystkich wersjach standardem są dwa porty usb-c i gniazdko samochodowe 12V umieszczone pomiędzy fotelem kierowcy i pasażera. Systemy Android Auto i Apple CarPlay mają także połączenie bezprzewodowe.
Standardem jest również rozkładany podłokietnik na środkowym miejscu kanapy. Znajdują się w nim dwa uchwyty na napoje.
Według naszych pomiarów podłokietnik ma 39 cm długości, 24,5 cm szerokości i 7 cm grubości. Wysokość od siedziska kanapy do górnej płaszczyzny, na której można oprzeć łokieć wynosi 17 cm.
W bagażniku znajdziemy cztery uchwyty (przekątna 120 cm) do zaczepienia siatki (firmowa 283 zł) lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Gumowa mata na podłogę kosztuje aż 523 zł.