TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Nissan Qashqai III mild-hybrid
Dziecko w Nissanie Qashqai - foteliki i wózki
28-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Fotel pasażera wykrywa ustawienie na nim fotelika dziecięcego i automatycznie dezaktywuje poduszkę powietrzną. Przestrzeń bagażnika - podobnie jak w poprzedniej generacji - przedzielono podwójną podłogą, co pozwala na elastyczną aranżację przestrzeni przy transporcie wózka.
Foteliki dziecięce użyte w teście Nissana Qashqai III:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Siedzisko fotela pasażera nowego Nissana Qashqai zostało wyposażone w czujnik siły nacisku. Obciążenie go naszym fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus (waga około 4,5 kg) pozostawiło przednią poduszkę powietrzną w pozycji nieaktywnej.
Montaż fotelika dziecięcego na tym miejscu możliwy jest tylko za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Jego długość jest odpowiednia, podczas przeprowadzanej próby nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Ustawienie z przodu na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tym układzie dla osoby zajmującej miejsce na kanapie pozostaje około 14 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Należy też całość maksymalnie obniżyć - od wersji wyposażenia Acenta standardem jest manualna regulacja wysokości, w testowanej Tekna+ elektryczna (w tym kąt położenia siedziska). Oparcie fotela pasażera powinno być maksymalnie ustawione w pionie.
Na skrajnych miejscach kanapy Nissana Qashqai III znalazły się pary mocowań Isofix. Obudowano je plastikowymi prowadnicami (dla zdjętych zaślepek ochronnych trzeba znaleźć miejsce), które ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn fotelika.
Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie odnotowaliśmy żadnych uwag, podobnie jak przy rozstawianiu nogi stabilizującej (dla solidniejszego oparcia wyjęliśmy dywanik). Zmierzona przez nas wysokość od podłogi do siedziska kanapy wynosi 34 cm.
Wysokie nadwozie tego crossovera i przede wszystkim szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić (tyłem do kierunku jazdy) fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco starszego dziecka. W tym przypadku pozostaje on zamontowany w samochodzie. Ponownie wysokie nadwozie tego crossovera Nissana oraz szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszystkich czynności przy dziecku.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia miejsca pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na swoje nogi.
Na bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłuższe stosowanie pozycji odwrotnej).
Przy takim ustawieniu na kanapie bez problemu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika.
Zarówno kanapa nowego Nissana Qashqai, jak i wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znalazły się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix.
Z uwagi na długi bagażnik Qashqaia pas z klamrą mocującą najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Umożliwia to fabryczne dzielenie i składanie (w proporcji 60:40) oparcia kanapy.
Prowadnice na mocowaniach Isofix ułatwiają także wsunięcie grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy, wcześniej podnieśliśmy jej zagłówek. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Przed montażem największego z naszych fotelików, Recaro Monza Nova 2 Seatfix zdemontowaliśmy zagłówek kanapy (w przypadku nowego Nissana Qashqai jest to łatwa do wykonania czynność). Pozwala to na lepsze przyleganie konstrukcji do oparcia.
Podstawa fotelika nie zasłała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki auta wynosi 92 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy 3-generacji Nissana Qashqai naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi 30 cm wolnej przestrzeni. Niemniej stanowczo odradzamy wykorzystanie jej do przewozu trzeciego dziecka.
Środkowy pas bezpieczeństwa umieszczony jest w oparciu kanapy. Zmierzona przez nas szerokość siedziska wyniosła 128 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Nissanie Qashqai III:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik nowego Nissana Qashqai ma 436 litrów pojemności. Od środkowej wersji wyposażenia N-Connecta wnętrze dzielone jest podwójną podłogą. Górna płyta ma wymiary 85 cm długości i 110 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Wysokość do ruchomej półki wynosi 41 cm.
W tym położeniu bez problemu zmieścił się dwuczęściowy wózek dziecięcy X-lander z gondolą X-pram.
Górna płyta bagażnika składa się z dwóch części. Tą przy zderzaku (długość 38 cm) można ustawić w pionie, co tworzy przegrodę z dodatkowym zabezpieczeniem. W tym miejscu bez problemu zmieściliśmy nasz wózek dziecięcy Quinny Zapp Xtra 2.
Do zabezpieczenia przewożonych przedmiotów można wykorzystać aż sześć oczek do mocowania siatki lub linek. Wszystkie dostępne są przy obu ustawieniach podłogi bagażnika. Ale też nie ma żadnych uchwytów w wersji wyposażenia Visia i Acenta.
Nadkola bagażnika pokryto wykładziną, z kolei klapę bagażnika plastikowym panelem co naraża go na porysowanie, np. elementami przewożonego wózka.
Dwuczęściową płytę podłogi można przełożyć na dolny poziom. W tej konfiguracji długość bagażnika zmniejsza się do 74 cm, pod oparciami kanapy znajduje się poprzeczna belka. Szerokość, 102 cm, ograniczają plastikowe wsporniki utrzymujące górny poziom.
Przy takim ustawieniu bez problemu zmieściły się oba wózki dziecięce. Wysokość od podłogi do ruchomej półki bagażnika wzrosła do 41 cm.
Według naszych pomiarów od podłoża do górnej krawędzi zderzaka jest 70 cm, do progu ładunkowego 76 cm, a do otwartej klapy 189 cm.