TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Nissan Qashqai III mild-hybrid
Dziecko w Nissanie Qashqai - wyposażenie samochodu
23-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nowego Nissana Qashqai wyróżnia czujnik wykrywania obecności pasażera na prawym fotelu. W zależności od jego wagi poduszka powietrzna pozostaje wyłączona lub automatycznie zmienia status na aktywną.
W trzeciej generacji Nissana Qashqai zastosowano system automatycznego rozpoznania obecności fotelika dziecięcego. Wystarczy postawić go na siedzisku fotela pasażera, a na podstawie siły nacisku (wagi) następuje (lub nie) dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie lusterka wstecznego. Domyślnie jest ona nieaktywna, po uruchomieniu silnika na kilka sekund zapalają się oba piktogramy z napisami ON i OFF.
Po zajęciu miejsca (w naszych testach obciążenia siedziska fotela 15 kg) nastąpiła jej automatyczna aktywacja. Wówczas piktogram z diodą ON zostaje podświetlony na 60 sekund.
Po ustawieniu naszego testowego fotelika/nosidełka (obciążenia siedziska około 4,5 kg) poduszka pozostała nieaktywna. Status ten sygnalizuje podświetlenie piktogramu z napisem OFF przez cały czas pracy silnika.
Ostrzeżenia przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je na obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych (typu Isofix).
Na skrajnych miejscach kanapy rozmieszczono pary mocowań Isofix (standard i-Size). Obudowano je plastikowymi prowadnicami, na nieużywane można założyć zaślepki.
Każda wersja wyposażenia nowego Nissana Qashqai posiada w standardzie elektrycznie sterowane szyby w obu parach drzwi. Można je podnieść automatycznie, stąd dodatkowa funkcja zapobiegająca przypadkowemu przycięciu palców.
Kierowca można zablokować ich działanie przyciskiem umieszczonym na panelu swoich drzwi.
W ramie drugiej pary drzwi umieszczono blokadę możliwości ich otwarcia od środka.
Do ustawienia jej statusu - zgodnie z wytłoczonym schematem - wystarczy przestawić dźwignię.
Fabrycznym elementem testowanej wersji Tekna+ jest skórzana tapicerka. Pokryto nią także plecy foteli, co ułatwia usunięcie śladów pozostawionych przez buty dzieci podróżujących na kanapie.
Przyciemniane szyby z tyłu są standardem wyposażenia od środkowej wersji N-Connecta.
Jednoczęściowy dach panoramiczny montowany jest tylko w wersjach Tekna i Tekna+.
Bazowa wersja nowego Nissana Qashqai oferowana jest z klimatyzacją manualną. W pozostałych jest już dwustrefowa, automatyczna. Osoby podróżujące na kanapie mogą skorzystać z jej nawiewów. Kratki umieszczono na końcu centralnego tunelu.
Poniżej, od trzeciej w kolejności wersji N-Connecta, dostępne są dwa porty usb. Co warto podkreślić typu A i C. Dzięki nim można podłączyć zasilanie urządzeń multimedialnych dla dzieci.
Kolejne dwa porty usb A (standard) i C (od Acenta) znajdują się w zamykanym podłokietniku pomiędzy fotelami. W ich przypadku można sparować z systemem pokładowym część aplikacji ze smartfona (Android Auto lub Apple CarPlay).
We wszystkich wersjach standardem są dwa gniazda 12V - pod środkową częścią kokpitu i w prawym boku bagażnika.
Podłokietnik na środkowym miejscu kanapy dostępny jest od wersji Acenta. Po rozłożeniu ma 36 cm długości i 21 cm szerokości. Do dyspozycji otrzymujemy dwa uchwyty na puszki/butelki z napojami.
W bagażniku dostępnych jest sześć uchwytów (4 w podłodze, 2 na bokach) do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Niestety, ale tylko od środkowej wersji wyposażenia Acenta.
Podobnie jak dodatkowa podłoga bagażnika. Składa się ona z dwóch części, tą bliżej zderzaka możemy ustawić w pionie.