TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Renault Austral
Dziecko w Renault Austral - foteliki i wózki
10.10.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Brak możliwości wyjęcia zagłówka z fotela pasażera ogranicza funkcjonalność trzeciej pary mocowań Isofix. Kanapa ma regulowany kąt oparcia, co zapewnia lepsze przyleganie konstrukcji fotelika dziecięcego.
Foteliki dziecięce użyte w teście Renault Austral:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W Renault Austral możemy zamontować go za pomocą systemu Isofix. Przed wpięciem szyn warto odchylić oparcie fotela pasażera. Montaż bazy i rozstawienie nogi stabilizującej Maxi-Cosi 2WayFix przebiegły bez uwag.
Wysokie nadwozie tego SUV-a ułatwia wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus z zapiętym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie 2WayFix można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka i na stałe pozostaje w samochodzie.
Szczególnie w tym przypadku dużym ułatwieniem przy wkładaniu i wyjmowaniu dziecka z samochodu jest wyższe nadwozie Renault Austral.
Ustawienie na siedzeniu pasażera fotelika dziecięcego skierowanego tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu.
Należy też maksymalnie obniżyć i ustawić oparcie w pionie. Manualna regulacja wysokości fotela pasażera dostępna jest od drugiej w kolejności wersji wyposażenia Techno. W testowanej Iconic Esprit Alpine, także dla pozycji oparcia, mamy sterowanie elektryczne.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 15 cm wolnej przestrzeni.
Fotelik 2WayPearl na tej samej bazie można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej stosowanie pozycji odwrotnej). W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać położenie skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Na dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych. Klamrę pasa najwygodniej zapiąć od strony kanapy.
Pomimo grubszych szyn Isofix fotelika Britax-Romer TriFix łatwo wsunęliśmy je pomiędzy siedzisko i oparcie fotela pasażera.
Podstawa fotelika optymalnie pasowała do głębokich wyprofilowań bocznych. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
W testowanej wersji Renault Austral nie było można zdemontować przednich zagłówków. Utrudnia to przyleganie pleców fotelika dziecięcego z grupy 2-3 do oparcia fotela pasażera. Z tego też względu zrezygnowaliśmy z tej próby.
Kolejne dwie pary mocowań Isofix znajdują się na skrajnych miejscach kanapy Renault Austral.
Przed montażem naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix (podobnie jak z przodu) wyjęliśmy dywanik podłogowy. Pozwala to na optymalne oparcie nogi stabilizującej. Montaż samej bazy przebiegł bez uwag, jej podstawa dobrze przylegała do profilu kanapy samochodu.
Wysokie nadwozie tego SUV-a oraz szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Również bez uwag przy montażu na kanapie bazy Isofix z fotelikiem Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji przodem do kierunku jazdy.
Ponownie dużym ułatwieniem przy wykonywaniu wszelkich czynności przy dziecku jest wyższe nadwozie i szeroko otwierane drzwi samochodu.
Przy ustawieniu na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy należy przedni fotel dosunąć do kokpitu. Pomimo to osoba zajmująca miejsce pasażera nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Również na bazie Isofix zamontowanej na kanapie obróciliśmy fotelik dziecięcy przodem do kierunku jazdy. Także i w tym przypadku zalecamy, aby jak najdłużej korzystać z pozycji odwrotnej.
W takiej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa Renault Austral, jak i używane przez nas elementy Maxi-Cosi, spełniają standard i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy umieszczono kolejne punkty kotwiczenia wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
W ich przypadku klamrę pasa top-tether najłatwiej zamontować od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym możliwość złożenia oparcia kanapy (fabrycznie dzielona w proporcji 1/3-2/3).
W przypadku kanapy miejsca mocowań Isofix obudowano plastikowymi nakładkami. Ułatwia to szynki i prawidłowy montaż szyn, także tych grubszych fotelika Britax-Romer TriFix.
Renault Austral (poza bazową wersją Evolution) wyposażony jest w dzieloną w proporcji 1/3-2/3 kanapę. Obie części można niezależnie przesuwać w zakresie 16 cm. Jest też regulacja położenia oparcia, zmierzony przez nas kąt wynosi 110-115 st.
W naszych testach z fotelikami samochodowymi dla dzieci użyliśmy maksymalnej cofnięcia kanapy i ustawienia oparcia w pionie.
Przed ustawieniem na kanapie fotelika z grupy 2-3 zdemontowaliśmy z niej zagłówek (w Renault Austral czynność łatwa do wykonania). Zapewnia to optymalne przyleganie całej powierzchni pleców do oparcia i lepszą stabilność.
Podstawa fotelika Recaro Mako Elite 2 nie zasłoniła zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta dziecko. Bez przeszkód wysunęliśmy na maksymalne położenie jego zagłówek. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki mierzy 98 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to szczególną uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Renault Austral dwóch - największych jakie wykorzystujemy w testach - fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 27 cm wolnego miejsca. Odradzamy korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na barku dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość kanapy Renault Austral wynosi 127 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Renault Austral:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Renault Austral oferuje dwie pojemności bagażnika, które zależą od rodzaju napędu. W miękkiej hybrydzie - jak w naszym teście - wynosi ona 500 litrów, a w pełnej hybrydzie 430 litrów. Drugim ważnym elementem jest podwójna podłoga, która w bazowej wersji Evolution stanowi opcję (pakiet Spare Wheel z kołem dojazdowym za 700 zł).
Pomimo to mamy do dyspozycji tylko jedno położenie podłogi. Jej płyta ma 82 cm długości i 105 cm szerokości. Wysokość do półki wynosi 52 cm. Na tej przestrzeni zmieściliśmy obok siebie elementy (gondolę i kompletne podwozie) naszego wózka dziecięcego X-lander.
Plecy oparć kanapy i boki bagażnika pokryto wykładziną, co chroni te powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem przewożonymi przedmiotami. Do ich zabezpieczania - siatką lub linkami - służą cztery oczka. Przekątna pomiędzy nimi wynosi 117 cm. Głębokość bagażnika przy progu to 8 cm.
Na długość bagażnika zmieścił się nasza złożona spacerówka Quinny. W teście z wózkami nie korzystaliśmy z możliwości przesunięcia do przodu kanapy i regulacji położenia jej oparcia.
W bagażniku Renault Austral z napędem miękkiej hybrydy zmieściliśmy jednocześnie dwa wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka to 72 cm, zaś progu 80 cm. Przycisk do zamykania klapy umieszczono na 190 cm, zaś ona sama unosi się na 202 cm.
W wersji Iconic i Iconic Esprit Alpine mamy elektryczne oraz bezdotykowe (ruch stopy pod zderzakiem) sterowanie klapą bagażnika.