TESTY
Plusy i minusy | Renault Austral
Nowy SUV Renault z rozwiązaniami dla najmłodszych pasażerów
12.10.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Renault Austral wyróżniliśmy za trzy elementy podnoszące bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci, które można uznać za typowe dla samochodu rodzinnego. Uwagi odnoszą się do ergonomii umieszczenia dźwigni zmiany biegów i przycisków start/stop rozrusznika silnika.
PLUSY
Trzy pary mocowań Isofix,
pozwalają w najlepszy obecnie sposób zamontować trzy foteliki. Umieszczono je na siedzeniu pasażera oraz dwóch skrajnych kanapy. Daje to więcej możliwości podczas podróży z dziećmi.
Jednak w naszych testach zauważyliśmy minus, z przedniego fotela nie zdemontujemy zagłówka. A tym samym nie zapewnimy optymalnego oparcia konstrukcji fotelika z grupy 2-3. Przynajmniej tak było z wykorzystywanym przez nas Recaro Mako Elite 2. Rozwiązaniem będzie poszukanie odpowiedniego modelu fotelika.
Zmienna pozycja kanapy,
pozwala na różną aranżację wnętrza kabiny pasażerskiej i przestrzeni bagażnika. W standardzie dzielona jest w proporcji 1/3-2/3, ale dopiero od wersji Evolution przesuniemy ją wzdłuż o 16 cm, zaś kąt ustawienia oparcia zmienimy w zakresie 110-115 stopni. Szczególnie ta druga regulacja pozwala stabilniej oprzeć plecy fotelika dziecięcego.
Dodatkowe lusterko wewnętrzne,
pozwala na obserwację dzieci podróżujących na kanapie. Zamontowano je wewnątrz schowka na okulary. Wystarczy zablokować go w pozycji półotwartej. To bardzo rzadki element wyposażenia samochodów, w Renault Austral montowane od wersji Evolution, ale jego obecność wykluczy wybór opcjonalnego dachu szklanego.
MINUSY
Miejsce umieszczenia dźwigni biegów,
zaskakuje. Wybrano rozwiązanie znane z modeli Mercedesa, czyli po prawej stronie kolumny kierowniczej. Poniżej druga dźwignia do obsługi pracy wycieraczek. W praktyce, podczas testu, często myliły się ze sobą, ale trzeba przyznać, że jest blokada przed przypadkową zmianą przełożenia.
Dodatkowo kształt i plastik użyty do wykonania dźwigni skrzyni biegów wzbudza obawy przed przypadkowym jej złamaniem.
Przyciski systemu start/stop i rozrusznika,
umieszczono obok siebie za prawą częścią kierownicy. Sięgając za nią „na pamięć” często zamiast uruchomić lub zgasić silnik trafia się palcem w ten obok. Może to kwestia zmiany nawyków z jazdy innymi modelami samochodów. Ale z drugiej strony, ile razy statystyczny kierowca dezaktywuje system start/stop? Z reguły ten przycisk znajduje się w neutralnym miejscu.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku Renault Austral służy do tego zamontowany na stałe przełącznik. Do zmiany jej statusu wystarczy wcisnąć i obrócić - zgodnie z widniejącym schematem - przełącznik. Proste w użyciu rozwiązanie, ale jednocześnie stwarza ryzyko, że może dokonać tego każdy, także dziecko.
Dane z komputera pokładowego Renault Austral mild-hybrid:
dystans przejechany podczas testu | 728 km |
średnia prędkość | b.d. |
średnie zużycie paliwa | 6,3 l/100 km |