TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | SEAT Leon IV Sportstourer
Dziecko w Seacie Leon Sportstourer - foteliki i wózki
16-03-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Testowany egzemplarz SEAT-a Leona wyposażono w trzecią parę mocowań Isofix, ale nie skorzystaliśmy z niej przy wszystkich fotelikach. Przestrzeń bagażnika kombi można kształtować dzięki podwójnej podłodze.
Foteliki dziecięce użyte w teście SEAT-a Leon Sportstourer:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja działania czołowej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W przypadku czwartej generacji SEAT-a Leona mamy do dyspozycji fabryczną parę mocowań Isofix i sugerujemy korzystanie tylko z tego rozwiązania.
Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Podobnie jak podczas wkładania i wyjmowania z niej fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić fotelik dla nieco większego dziecka - Maxi-Cosi 2WayPearl. Podczas jego montażu tyłem do kierunku jazdy nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
W tym przypadku fotelik pozostaje w samochodzie, podczas zapinania i wyjmowania dziecka trzeba się mocno schylić.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji dla pasażera siedzącego na kanapie pozostaje około 12 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Należy także ustawić oparcie fotela do pionu i maksymalnie go obniżyć (funkcja ta jest standardem w każdej wersji wyposażenia MY 2021).
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można na tej samej bazie Isofix obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak nadłużej korzystać z pozycji odwrotnej).
W tej sytuacji, aby móc zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika, musieliśmy to samo zrobić z oparciem fotela pasażera.
Na dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix. Bez problemu zapniemy go od strony kanapy. Pas przełożyliśmy przez zewnętrzne strony prowadnic podniesionego zagłówka.
W nowym Seacie Leonie trzecia para mocowań Isofix znalazła się pomiędzy siedziskiem i oparciem fotela pasażera. Musieliśmy je nieco odchylić przed montażem szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix, a następnie ustawić do pionu.
Konstrukcja fotelika dobrze pasowała do wyprofilowań sportowych foteli samochodu. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego korupy.
Zagłówek fotela, chociaż można ustawiać jego wysokość, zainstalowany jest na stałe. Po zamontowaniu naszego fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix pomiędzy nimi powstał pusty klin, a tym samym nie było optymalnego oparcia. Z tego powodu zrezygnowaliśmy z tej próby.
Kanapa testowanego SEAT-a Leona została pokryta tekstylno-skórzaną tapicerką. Umieszczone na skrajnych miejscach pary mocowań Isofix schowano bezpośrednio w wąskich nacięciach.
Pomimo to bez przeszkód wsunęliśmy szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Jednak jej podstawa nie miała optymalnego oparcia na siedzisku kanapy, pomiędzy nimi powstał niewielki, ale pusty klin. Przy rozstawianiu nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Bez przeszkód zamontowaliśmy na bazie fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus, jego wkładanie i wyjmowanie ułatwiają szeroko otwierane drzwi samochodu.
Na tej samej bazie Isofix ustawiliśmy także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Tu również szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z wkładaniem i wyjmowaniem dziecka.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego przesunięcia do kokpitu fotela pasażera. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnego miejsca na wysokości kolan.
Na zamontowanej na kanapie bazie Maxi-Cosi 2WayFix obróciliśmy przodem do kierunku jazdy fotelik 2WayPearl (także i tutaj zalecamy jak najdłuższe stosowanie pozycji odwrotnej).
Wcześniej podnieśliśmy zagłówek kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika.
Wszystkie mocowania Isofix w czwartej generacji SEAT-a Leona, jak i nasza baza oraz foteliki dziecięce Maxi-Cosi, spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix.
Z uwagi, że testowane auto to kombi, najłatwiejszy do nich dostęp mamy od strony kabiny pasażerskiej. Pomocna jest funkcja składania oparć kanapy (dzielonej fabrycznie w proporcji 40:60).
Wąskie nacięcia na skórzanej tapicerce kanapy, pod którymi schowano mocowania Isofix, znacznie utrudniły wsunięcie szerszych szyn fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix.
Chcieliśmy posiłkować się plastikowymi nakładkami dodawanymi przez producentów fotelików, jednak w tym przypadku ich założenie nie było łatwe.
W odróżnieniu od bazy Maxi-Cosi, podstawa fotelika Britax-Romer dobrze przylegała do siedziska kanapy. Bez przeszkód zmienialiśmy kąt pochylenia skorupy.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix zdemontowaliśmy z kanapy zagłówek. Dzięki temu ma on optymalne oparcie.
Szyny fotelika Recaro są nieco cieńsze. Dopasowane do nich są plastikowe nakładki, które o wiele łatwiej nałożyć na wąskie nacięcia w tapicerce kanapy.
Podstawa Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Bez przeszkód ustawiliśmy do samej góry zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas odległość od siedziska kanapy do podsufitki wyniosła 98 cm.
Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte samochodowym pasem bezpieczeństwa).
Po zamontowaniu naszych dwóch fotelików Isofix pomiędzy nimi (poziom siedziska kanapy) pozostało 23 cm. Nie ma więc fizycznej możliwości, aby zmieściło się dziecko.
Według naszych odległość pomiędzy parami mocowań Isofix wynosi 35 cm, a długość kanapy 125 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście SEAT-a Leon Sportstourer
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Podłoga bagażnika testowanego SEAT-a Leona kombi ma dwa poziomy. W naszych próbach z wózkiem dziecięcym X-lander użyliśmy dolnego położenia.
W tej konfigurancji do dyspozycji mamy 103 cm długości i 97 cm szerokość pomiędzy nadkolami (ograniczonymi konstrukcją, na której opiera się podłoga). Natomiast wysokość do zwijanej rolety to 55 cm. Bez problemu zmieściliśmy dwuczęściowy wózek dziecięcy z kompletnym w kółka podwoziem.
W próbie ze spacerówką Quinny ustawiliśmy podłogę bagażnika w górnym położeniu. Do dyspozycji nadal mamy 103 cm długości, ale szerokość między nadkolami wzrosła do 102 cm, zaś wysokość do zwijanej rolety zmalała do 44 cm.
Testowany wózek można ustawić w dowolnym miejscu bagażnika. W jego zabezpieczeniu na czas transportu pomagają fabrycznie montowane uchwyty do siatki lub linek.
Wnętrze bagażnika SEAT-a Leona, za wyjątkiem klapy bagażnika, zostało wyłożone wykładziną, co zmniejsza ryzyko zarysowań.
W próbie z jednoczesnym zapakowaniem dwóch wózków spróbowaliśmy ustawienia z górnym położeniem podłogi. Zaskoczenie - zmieściły się pod zwijaną roletą zarówno przy ułożeniu wdłuż, jak i wszerz.
Według naszych pomiarów wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka to 64 cm, a do progu ładunkowego 70 cm (w tej konfiguracji podłoga tworzy z nim równą powierzchnię).
Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 206 cm, rączka do jej zamykania jest na 191 cm.