TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Suzuki Across hybrid plug-in

Dziecko w Suzuki Across - foteliki i wózki

24-06-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Wyżej umieszczone mocowania Isofix nie zapewniły optymalnego oparcia naszej bazie 2WayFix. Do bagażnika Suzuki Across z łatwością zmieściliśmy oba wózki dziecięce.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether

Foteliki dziecięce użyte w teście Suzuki Across:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próba montażu fotelika dziecięcego Maxi-Cosi, grupa 0/0+, pas bezpieczeństwa, tyłem do kierunku jazdy

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Suzuki Across zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

W naszej próbie z użyciem fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Głębokie wyprofilowania siedzenia samochodu nie przeszkodziły w jego stabilnym ustawieniu.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W jedynej i topowej wersji wyposażenia Elegance jest to regulacja manualna. W tej pozycji na wysokości kolan osoby dorosłej zajmującej miejsce z tyłu na kanapie pozostaje około 18 cm wolnej przestrzeni.

Należy też ustawić oparcie pasażera możliwie w pionie (służy do tego dźwignia). O ile fotel kierowcy ma regulację wysokości, to prawy zamontowany jest na stałe.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próba montażu fotelika dziecięcego Maxi-Cosi, grupa 0/0+, baza 2WayFix, Isofix, i-Size, tyłem do kierunku jazdy

Skrajne miejsca kanapy Suzuki Across wyposażono w pary mocowań Isofix. Umieszczono je w wycięciach tapicerki oparcia. Pomimo braku plastikowych nakładek nie było problemu z wsunięciem szyn bazy Maxi-Cosi 2WayFix.

Podobnie jak z rozstawieniem nogi stabilizującej (podczas zderzenia auta zapobiega rotacji fotelika wokół własnej osi). Zmierzona przez nas wysokość od podłogi do siedziska to 35 cm.

Umieszczenie mocowań Isofix nad profilowanym siedziskiem kanapy nie pozwoliło na optymalne oparcie podstawy bazy. Pomiędzy nimi powstał pusty klin.

Wysokie nadwozie auta i szeroko otwierana druga para drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próba montażu fotelika dziecięcego Maxi-Cosi, grupa 0/1, Isofix, i-Size, baza 2WayFix, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie Isofix ustawiliśmy - tyłem do kierunku jazdy - fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco większego dziecka. Dla odmiany pozostaje na stałe w samochodzie.

Także i w tym przypadku wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi Suzuki Across ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z zapięciem czy wyjęciem dziecka z fotelika.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - miejsce na nogi, pasażer, fotel, przód

Ustawienie na kanapie samochodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tym przypadku zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próba montażu fotelika dziecięcego Maxi-Cosi, grupa 0/1, Isofix, i-Size, baza 2WayFix, przodem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl można też zamontować przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłuższe stosowanie pozycji odwrotnej).

W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Kanapa Suzuki Across oraz wykorzystywane przez nas produkty Maxi-Cosi opracowano według standardu i-Size.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próba zapięcia pasa top-tether

W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znalazł się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W Suzuki Across klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym możliwość odchylenia - dzielonego w proporcji 60:40 - oparcia.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próba montażu fotelika dziecięcego Britax-Romer, grupa 1, Isofix

Duże nacięcia miejsc z mocowaniami Isofix ułatwiają wsunięcie grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Możliwość regulacji ich kąta położenia niweluje różnicę w wysokości i pusty klin pozwalając na optymalne oparcie podstawy na siedzisku kanapy.

Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Standardem wyposażenia Suzuki Across jest regulacja położenia oparcia kanapy. Według naszych pomiarów pod kątem - względem siedziska - 105 lub 110 stopni.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próba montażu fotelika dziecięcego Recaro, grupa 2-3, Isofix

Przed montażem fotelika przeznaczonego dla największego dziecka zdemontowaliśmy zagłówek z kanapy. Czynność ta jest prosta do wykonania. Pozwala to na optymalne przyleganie konstrukcji fotelika do oparcia kanapy. W przypadku Suzuki Across można posiłkować się zmianą kąta jego położenia.

W naszej próbie podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta również dziecko.

Bez przeszkód wyciągnęliśmy jego zagłówek na maksymalną pozycję. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 99 cm.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Suzuki Across naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 21 cm wolnej przestrzeni. Nie ma więc miejsca dla trzeciego dziecka, zresztą i tak stanowczo odradzamy z korzystania z tego przepisu.

Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wyniosła 124 cm.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próby z pakowaniem do bagażnika wózków dziecięcych - X-lander z gondolą X-pram i Quinny Zapp Xtra 2

Wózki dziecięce użyte w teście Suzuki Across:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próba pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego z gondolą

Bagażnik Suzuki Across liczy 490 litrów pojemności. Podłoga ma jeden poziom, tworzy ją płyta o wymiarach 100 x 98 cm. Jej poziom jest na równi z progiem załadunkowym.

Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy obie części naszego wózka - podwozie z kołami i gondolę.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próba z pakowaniem do bagażnika złożonej spacerówki

Drugi z naszych testowych wózków dziecięcych - złożona spacerówka - zmieściła się zarówno wzdłuż, jak i wszerz bagażnika Suzuki Across. Cztery fabryczne uchwyty na siatkę lub linki pozwalają zabezpieczyć przewożone w nim przedmioty.

Bagażnik ma nieregularny kształt, nadkola pokryto tworzywem sztucznym, co naraża je na zarysowanie. Podobnie jak panel na klapie.

Testy - Suzuki Across hybrid plug-in - próby z pakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Wysokość pomiędzy podłogą bagażnika a nasuwaną roletą wynosi 48 cm. Zmieściły się pod nią jednocześnie oba wózki dziecięce.

Wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka wynosi 62 cm, do progu ładunkowego 70 cm, do rączki zamykania klapy 190 cm, a do alternatywnego przycisku 196 cm. Sama pokrywa bagażnika unosi się na wysokość 203 cm.