TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Suzuki Swift VI fl mild-hybrid
Dziecko w Suzuki Swift VI fl - foteliki i wózki
26-04-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Przy wyborze fotelika dziecięcego z grupy 2-3 trzeba zwrócić uwagę, czy wysunięty z niego zagłówek nie dotyka podsufitki. W bagażniku tej miejskiej hybrydy bez problemu zmieściliśmy jednocześnie oba wózki.
Foteliki dziecięce użyte w teście Suzuki Swift VI fl mild-hybrid:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W testowanym Suzuki Swift zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas próby z zapięciem w ten sposób naszego fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Ustawienie z przodu, na miejscu pasażera, fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie obniżyć fotel (w Suzuki Swift nie ma takiej możliwości, jest stała wysokość) i ustawić oparcie w pionie (regulacja manualna).
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej zajmującej miejsce na kanapie pozostaje aż 18 cm wolnej przestrzeni.
Na skrajnych miejscach kanapy Suzuki Swift znajdują się pary mocowań Isofix (i-Size). Pod nimi są plastikowe nakładki ułatwiające prawidłowe wsunięcie szyn.
Podczas montażu naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Podstawa bazy optymalnie przylega do siedziska kanapy. Podobnie było z montażem fotelika.
Jego wstawienie do środka, jak i jego wyjmowanie ułatwiają w miarę szeroko otwierane drzwi.
Na tej samej bazie Isofix można także zamontować fotelik 2WayPearl dla nieco starszego dziecka. Ten dla odmiany pozostaje w samochodzie, podczas wkładania i wyjmowania dziecka umiarkowaną swobodę ruchów zapewnią szeroko otwierane drzwi.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy, wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu.
W takiej konfiguracji siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na tej samej bazie fotelik 2WayPearl można także ustawić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie najdłużej korzystać z pozycji odwrotnej).
Po zamontowaniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa zmodernizowanej szóstej generacji Suzuki Swift spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix.
Z racji krótkiego bagażnika Suzuki Swift klamrę pasa fotelika można wpiąć od jego strony. Dla nas wygodniejszym rozwiązaniem było odchylenie oparcia (dzielone standardowo 60:40) i zapięcie klamry od strony kabiny pasażerskiej.
Nakładki pod uchwytami Isofix pomogły także w montażu grubszych szyn fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja dobrze przylegała do siedziska i oparcia kanapy.
Jednak wcześniej zdemontowaliśmy z niej zagłówek i włożyliśmy odwrotnie (bez przełożeniem pasa z klamrą do top-tether). Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pochylenia oparcia kanapy wyniósł 100 stopni.
Zagłówek z kanapy na stałe wyjęliśmy przed ustawieniem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Zapewnia to lepsze oparcie pleców.
Podstawa fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Po wysunięciu zagłówka fotelika niemal na styk dotykał fragmentu podsufitki przy słupku C. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy to 93 cm.
Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte samochodowym pasem bezpieczeństwa).
Po zamontowaniu naszych dwóch największych fotelików Isofix pomiędzy nimi (poziom siedziska kanapy) pozostało 30 cm. Szerokość kanapy Suzuki Swift wynosi 125 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Suzuki Swift VI fl mild-hybrid:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Suzuki Swift (w wersji miękkiej hybrydy) ma pojemność 265 litrów. Zmierzona przez nas podłoga liczy 68 cm długości i 101 cm szerokości. Głębokość bagażnika to 25 cm.
W pierwszej próbie z wózkiem X-lander i gondlą X-pram zdecydowaliśmy się na zdjęcie kół i ustawienie tych elementów na boku.
Drugi z naszych wózków, złożoną spacerówkę Quinny Zapp Xtra 2, zmieściliśmy tylko w poprzek bagażnika. Zabrakło w nim uchwytów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Nadkola i klapę bagażnika wykończono plastikiem, przez co łatwo można je porysować, np. podczas wkładania i wyjmowania wózków.
Układając jeden na drugi elementy wózków, udało się je zmieścić pod ruchomą półką (wysokość od podłogi 54 cm). Głębokość bagażnika to 25 cm.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wyniosła 64 cm, progu ładunkowego 72 cm, rączki do zamykania klapy 183 cm, a do jej otwarcia potrzeba 196 cm wolnej przestrzeni.