TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Suzuki Swift VII
Dziecko w Suzuki Swift - foteliki i wózki
08.08.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Siódma generacja Suzuki Swift nie różni się od poprzedniej pod względem naszych ocen z montażu fotelików dziecięcych. Podobnie jest z przestrzenią bagażnika i pakowania do niego wózków.
Foteliki dziecięce użyte w teście Suzuki Swift VII:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na niego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W 7-generacji Suzuki Swift zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
W trakcie naszej próby z wykorzystaniem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag. Jego konstrukcja optymalnie przylega do głębokich wyprofilowań fotela pasażera. Pas bezpieczeństwa ma odpowiednią długość.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu samochodu. Należy też maksymalnie obniżyć fotel pasażera (brak tej regulacji w każdej wersji wyposażenia nowego Suzuki Swift) i ustawić jego oparcie w pionie.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby zajmującej miejsce z tyłu na kanapie pozostało aż 16 cm wolnej przestrzeni.
W nowym Suzuki Swift pary mocowań Isofix znajdują się tylko na skrajnych miejscach kanapy. U ich podstawy znajdują się plastikowe nakładki, które ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn.
Przed montażem naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix zdjęliśmy dywanik podłogowy. Zapewnia to optymalne oparcie nogi stabilizującej. Bez uwag podczas jej rozstawiania.
Niskie zawieszenia nadwozia auta oraz wąsko otwierana druga para drzwi może niektórym osobom utrudnić wstawianie i wyjmowanie nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie 2WayFix można ustawić w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka.
W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Ponownie niskie zawieszenie samochodu i wąsko otwierane drzwi mogą utrudnić wykonanie czynności związanych z włożeniem lub wyjęciem dziecka z fotelika.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przysunięcia do kokpitu miejsca pasażera. Pomimo to osoba dorosła średniego wzrostu nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości swoich kolan.
Na bazie 2WayFix można obrócić fotelik 2WayPearl przodem do kierunku jazdy (niemniej zalecamy korzystanie możliwie jak najdłużej z pozycji tyłem).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapa 7-generacji Suzuki Swift spełniają standard i-Size.
Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelika dziecięcego (top-tether) znajduje się w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy Suzuki Swift. Klamrę pasa mocującego najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to dzielone i składane (60:40) oparcie (standard w każdej wersji wyposażenia).
Pomimo grubszych szyn naszego fotelika Britax-Romer TriFix bez przeszkód wsunęliśmy je w szczelin mocowania Isofix.
Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy. Mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Przed ustawieniem fotelika dla największego dziecka (grupa 2-3) zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Czynność ta w Suzuki Swift jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do kanapy samochodu.
Podstawa fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Bez przeszkód wyciągnęliśmy maksymalnie do góry zagłówek naszego fotelika Recaro Mako Elite 2. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 87 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi fotelikami w nowym Suzuki Swift wynosi od 23 cm (góra) do 33 cm (dół). Nie ma więc wystarczającego miejsca do posadzenia dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wynosi 129 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Suzuki Swift VII:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika siódmej generacji Suzuki Swift mierzy 265 litrów. Według naszych pomiarów jego podłoga ma 68 cm długości i 113 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Wysokość od niej do ruchomej półki wynosi 54 cm. Głębokość bagażnika to 23 cm.
Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy podwozie (zdjęta para kółek) i gondolę naszego wózka dziecięcego X-lander.
Podobnie było ze złożoną spacerówką Quinny.
W bagażniku zabrakło oczek do zaczepienia siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Powierzchnie nadkoli oraz klapy bagażnika wykończono tworzywem sztucznym, co naraża te powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem.
Pod półką bagażnika nowego Suzuki Swift zmieściły się jednocześnie dwa wózki dziecięce (zdjęte kółka z podwozia).
Zmierzona przez nas wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka wynosi 66 cm, progu załadunkowego 73 cm, a do rączki służącej do zamykania klapy bagażnika 180 cm. Ona sama unosi się na 192 cm.