TESTY
Plusy i minusy | Suzuki Swift VII
Zaskakująco oszczędny silnik nowego Suzuki Swift
12.08.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Jednym z naszych zaskoczeń po zajęciu miejsca kierowcy w nowym Suzuki Swift było pozostawienie pięciobiegowej skrzyni biegów. Brak „szóstki” powinien przecież przełożyć się na większe zużycie paliwa, ale po teście rozczarowanie przemieniło się w oczarowanie.
PLUSY
Jednostka napędowa,
to niezmiennie połączenie silnika benzynowego 1.2 z układem miękkiej hybrydy. W nowym Suzuki Swift jego konstrukcja (oznaczenie fabryczne Z12E) została zmodernizowana pod kątem wydajności i osiągów, co potwierdzają wyniki naszego testu. W połączeniu z pięciobiegową skrzynią manualną na dystansie blisko 800 kilometrów (autostrada, ekspresówka i drogi krajowe) uzyskaliśmy średnie spalanie na poziomie 3,7 l/100 km. To największe zaskoczenie w siódmej generacji tego modelu.
Ekran na środku kokpitu,
powiększono z 7- do 9-cali. Dodatkowo wysunięto go do góry, co poprawia ergonomię obsługi. Podobnie jest z nowym, czytelniejszym interfejsem graficznym.
Fizyczne przyciski do obsługi klimatyzacji,
zostały zachowane w nowym Suzuki Swift. Ich pełen zestaw znajduje się pod kratkami nawiewu powietrza na środkowej części kokpitu. Dzięki temu zawsze są pod ręką. Wyróżnikiem testowanej wersji Elegance (topowa) jest automatyczna klimatyzacja (w pozostałych manualna).
MINUSY
Nadal tylko sześć poduszek powietrznych,
na wyposażeniu nowego Suzuki Swift. Tak też było w poprzedniej generacji, a my powracamy pamięcią do testu jeszcze starszego modelu. W 2013 roku standardem była siódma poduszka, chroniąca kolana kierowcy.
Tym razem zabrakło także centralnej, która od 2020 roku stała się obowiązkowym elementem, ale w nowo homologowanych samochodach na rynek europejski. W przypadku siódmej generacji Swifta nie ma takiego wymogu, niemniej miało to duży wpływ na ocenę w ostatnich testach zderzeniowych Euro NCAP (trzy z pięciu gwiazdek).
Brak zaczepów w bagażniku,
do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty. W przypadku gwałtownego hamowania lub zderzenia mogą przedostać się do kabiny pasażerskiej zwiększając i ranić znajdujące się w niej osoby. Był to także minus w poprzedniej generacji Suzuki Swift.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku nowego Suzuki Swift mamy mechaniczny zamek, do którego przeznaczony jest grot schowany w module bezkluczykowego dostępu do samochodu (standard w każdej wersji wyposażenia).
W praktyce status przedniej poduszki powietrznej pasażera zmieniliśmy nieoryginalnym kluczykiem pasującym do wąskiej szczeliny zamka. Stwarza to potencjalne ryzyko użycia przełącznika przez postronną osobę.
Dane z komputera pokładowego Suzuki Swift VII 5-biegowa skrzynia manualna:
dystans przejechany podczas testu | 789 km |
średnia prędkość | 54 km/h |
średnie zużycie paliwa | 3,7 l/100 km |