TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Toyota Corolla Cross

Dziecko w Toyocie Corolla Cross - foteliki i wózki

26.09.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Montaż naszych fotelików dziecięcych w Toyocie Corolli Cross przebieg bez uwag. Pomimo mniejszego bagażnika testowanej wersji samochodu zmieściły się jednocześnie dwa wózki.

Testy - Toyota Corolla Cross - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Toyoty Corolli Cross:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

Testy - Toyota Corolla Cross - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika/nosidełka dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Toyocie Corolla Cross zrobimy to wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Podczas naszej próby z użyciem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus nie zanotowaliśmy żadnych uwag. Jego skorupa optymalnie pasuje w głębokie wyprofilowania fotela pasażera.

Testy - Toyota Corolla Cross - próba montażu fotelika, nosidełka, Maxi-Cosi, Pebble Plus, pas bezpieczeństwa, tyłem do kierunku jazdy, poduszka powietrzna

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 11 cm wolnego miejsca.

Należy też całość obniżyć, ale tej regulacji fotela pasażera nie ma nawet w topowej wersji wyposażenia Executive. Z kolei oparcie musi zostać ustawione w pionie - służy do tego mechaniczna dźwignia.

Testy - Toyota Corolla Cross - próba montażu fotelika dziecięcego, tyłem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi, Pebble Plus, baza Isofix, i-Size

Pary mocowań Isofix znajdują się tylko na skrajnych miejscach Corolli Cross. Wsunięcie szyn ułatwiają plastikowe nakładki. Bez uwag podczas montażu i rozstawiania nogi stabilizującej wykorzystywanej przez nas bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Dla optymalnego jej oparcia wcześniej wyjęliśmy dywanik podłogowy.

Wysokie nadwozie crossovera oraz szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.

Testy - Toyota Corolla Cross - próba montażu fotelika dziecięcego, tyłem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi, 2WayPearl, baza Isofix, i-Size

Na tej samej bazie Isofix można ustawić w pozycji tyłem do kierunku jazdy także fotelik dziecięcy Maxi-Cosi 2WayPearl. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie.

Ponownie wysokie nadwozie crossovera Toyoty oraz szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z wsadzaniem i wyjmowaniem dziecka.

Testy - Toyota Corolla Cross - miejsce na nogi, pasażer, przód

Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.

Testy - Toyota Corolla Cross - próba montażu fotelika dziecięcego, przodem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi, 2WayPearl, baza Isofix, i-Size

Fotelik 2WayPearl na tej samej bazie Isofix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie jak najdłużej korzystanie z pozycji odwrotnej).

W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Kanapa Toyoty Corolli Cross oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi zostały opracowane zgodnie z regulacją i-Size.

Testy - Toyota Corolla Cross - próba zapięcia pasa top-tether, fotelik dziecięcy, Brotax-Romer, TriFix, przodem do kierunku jazdy

W plecach skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.

Klamrę pasa mocującej najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym funkcja dzielenia i składania oparć kanapy (60:40).

Testy - Toyota Corolla Cross - próba montażu fotelika dziecięcego, Britax-Romer, TriFix, Isofix, przodem do kierunku jazdy

Bez trudu zamontowaliśmy grubsze szyny Isofix fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy Toyoty Corolla Cross. Mogliśmy zmieniać położenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Oparcia kanapy mają regulowany kąt położenia. Według naszych pomiarów w zakresie 105-110 stopni.

Testy - Toyota Corolla Cross - próba montażu fotelika dziecięcego, Recaro, Mako Elite 2, Isofix, i-Size, przodem do kierunku jazdy

Przed montażem fotelika dla najstarszego dziecka należy zdemontować zagłówek z kanapy samochodu. Zapewni to optymalne przyleganie konstrukcji. Dodatkowo w Toyocie Corolla Cross mamy do wykorzystania regulowany kąt oparcia kanapy. Wyjęcie zagłówka jest łatwą do wykonania czynnością.

Podstawa naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa. W tym przypadku korzysta z niego także dziecko.

Bez przeszkód ustawiliśmy zagłówek fotelika na maksymalne położenie. Wysokość od siedziska kanapy do podsufitki mierzy 97 cm.

Testy - Toyota Corolla Cross - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Toyoty Corolli Cross dwóch - największych jakie wykorzystujemy w testach - fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 25 cm wolnego miejsca. Odradzamy korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na barku dziecka.

Zmierzona przez nas szerokość kanapy Corolli Cross wynosi 126 cm.

Testy - Toyota Corolla Cross - próby pakowania do bagażnika wózków dziecięcych, X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Toyoty Corolli Cross:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Toyota Corolla Cross - próba pakowania do bagażnika wózka dziecięcego, podwozie, gondola, X-lander

Pojemność bagażnika Toyoty Corolli Cross uzależniona jest od wersji silnika i rodzaju napędu. W przypadku testowanego modelu - 2.0 Hybrid Dynamic Force AWD-i - jest najmniejszy i liczy 390 litrów.

Wymiary płyty podłogi to 83 cm długości i 110 cm szerokości (pomiędzy nadkolami, boki mają nieregularny kształt). Wysokość do rolety wynosi 45 cm. Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy kompletne podwozie i gondolę wózka dziecięcego X-lander.

Testy - Toyota Corolla Cross - próba pakowania do bagażnika wózka dziecięcego, Quinny

W bagażniku Toyoty Corolli Cross znajdują się cztery oczka do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Te przy kanapie umieszczono 9 cm nad podłogą. Druga para znajduje się przy progu, w tym miejscu bagażnik ma 5 cm głębokości. Gumowa mata ochronna na podłogę to opcja (pakiet Protection za 700 zł).

Boki i klapę bagażnika wykończono tworzywem sztucznym, co naraża te powierzchnie na przypadkowe porysowanie, np. elementami wózka dziecięcego.

Na takiej przestrzeni bagażnika bez trudu zmieścimy złożony wózek-spacerówkę dla dziecka.

Testy - Toyota Corolla Cross - próba pakowania do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Pod zwijaną roletą bagażnika zmieściliśmy jednocześnie oba nasze wózki dziecięce.

Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 67 cm, progu 72 cm i przycisku do zamykania klapy 179 cm. Ona sama unosi się na 193 cm.