TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Toyota Corolla Cross
Dziecko w Toyocie Corolla Cross - foteliki i wózki
26.09.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Montaż naszych fotelików dziecięcych w Toyocie Corolli Cross przebieg bez uwag. Pomimo mniejszego bagażnika testowanej wersji samochodu zmieściły się jednocześnie dwa wózki.
Foteliki dziecięce użyte w teście Toyoty Corolli Cross:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika/nosidełka dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Toyocie Corolla Cross zrobimy to wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Podczas naszej próby z użyciem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus nie zanotowaliśmy żadnych uwag. Jego skorupa optymalnie pasuje w głębokie wyprofilowania fotela pasażera.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 11 cm wolnego miejsca.
Należy też całość obniżyć, ale tej regulacji fotela pasażera nie ma nawet w topowej wersji wyposażenia Executive. Z kolei oparcie musi zostać ustawione w pionie - służy do tego mechaniczna dźwignia.
Pary mocowań Isofix znajdują się tylko na skrajnych miejscach Corolli Cross. Wsunięcie szyn ułatwiają plastikowe nakładki. Bez uwag podczas montażu i rozstawiania nogi stabilizującej wykorzystywanej przez nas bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Dla optymalnego jej oparcia wcześniej wyjęliśmy dywanik podłogowy.
Wysokie nadwozie crossovera oraz szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić w pozycji tyłem do kierunku jazdy także fotelik dziecięcy Maxi-Cosi 2WayPearl. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie.
Ponownie wysokie nadwozie crossovera Toyoty oraz szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z wsadzaniem i wyjmowaniem dziecka.
Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Fotelik 2WayPearl na tej samej bazie Isofix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie jak najdłużej korzystanie z pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa Toyoty Corolli Cross oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi zostały opracowane zgodnie z regulacją i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę pasa mocującej najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym funkcja dzielenia i składania oparć kanapy (60:40).
Bez trudu zamontowaliśmy grubsze szyny Isofix fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy Toyoty Corolla Cross. Mogliśmy zmieniać położenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Oparcia kanapy mają regulowany kąt położenia. Według naszych pomiarów w zakresie 105-110 stopni.
Przed montażem fotelika dla najstarszego dziecka należy zdemontować zagłówek z kanapy samochodu. Zapewni to optymalne przyleganie konstrukcji. Dodatkowo w Toyocie Corolla Cross mamy do wykorzystania regulowany kąt oparcia kanapy. Wyjęcie zagłówka jest łatwą do wykonania czynnością.
Podstawa naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa. W tym przypadku korzysta z niego także dziecko.
Bez przeszkód ustawiliśmy zagłówek fotelika na maksymalne położenie. Wysokość od siedziska kanapy do podsufitki mierzy 97 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Toyoty Corolli Cross dwóch - największych jakie wykorzystujemy w testach - fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 25 cm wolnego miejsca. Odradzamy korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na barku dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość kanapy Corolli Cross wynosi 126 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Toyoty Corolli Cross:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Pojemność bagażnika Toyoty Corolli Cross uzależniona jest od wersji silnika i rodzaju napędu. W przypadku testowanego modelu - 2.0 Hybrid Dynamic Force AWD-i - jest najmniejszy i liczy 390 litrów.
Wymiary płyty podłogi to 83 cm długości i 110 cm szerokości (pomiędzy nadkolami, boki mają nieregularny kształt). Wysokość do rolety wynosi 45 cm. Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy kompletne podwozie i gondolę wózka dziecięcego X-lander.
W bagażniku Toyoty Corolli Cross znajdują się cztery oczka do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Te przy kanapie umieszczono 9 cm nad podłogą. Druga para znajduje się przy progu, w tym miejscu bagażnik ma 5 cm głębokości. Gumowa mata ochronna na podłogę to opcja (pakiet Protection za 700 zł).
Boki i klapę bagażnika wykończono tworzywem sztucznym, co naraża te powierzchnie na przypadkowe porysowanie, np. elementami wózka dziecięcego.
Na takiej przestrzeni bagażnika bez trudu zmieścimy złożony wózek-spacerówkę dla dziecka.
Pod zwijaną roletą bagażnika zmieściliśmy jednocześnie oba nasze wózki dziecięce.
Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 67 cm, progu 72 cm i przycisku do zamykania klapy 179 cm. Ona sama unosi się na 193 cm.