TESTY
Plusy i minusy | Toyota Corolla Cross
Toyota Corolla Cross - SUV podrasowany w teren, ale…
28.09.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Testowana topowa wersja wyposażenia Toyoty Corolla Cross wyróżnia się systemem kamer 360 stopni z funkcją cyfrowego wygenerowania przezroczystości nadwozia. To ułatwienie przyda się kierowcy na przykład podczas jazdy w terenie, ale funkcjonalność tego SUV-a z napędem na obie osie ogranicza niski prześwit.
PLUSY
Osiem poduszek powietrznych,
to standard każdej wersji wyposażenia Toyoty Corolla Cross. Poza dwiema przednimi, bocznymi i kurtynami jest jeszcze kolanowa dla kierowcy i centralna. Ta ostatnia montowana jest pomiędzy fotelami. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem podczas zdarzenia drogowego. Według statystyk jest to jedna z najczęstszych przyczyn poważnych lub śmiertelnych obrażeń ofiar wypadków.
Regulowany kąt oparcia kanapy,
zapewnia lepsze przyleganie konstrukcji fotelika dziecięcego, a tym samym jego stabilność. Ustawienie to jest standardem każdej wersji Corolli Cross. Oparcia kanapy są dzielone i składane w proporcji 60:40.
System kamer 360 stopni,
pozwala na zbudowanie panoramicznego obrazu wokół samochodu lub z lotu ptaka. To nic nowego, ale nasze wyróżnienie jest za możliwość nałożenie przezroczystości karoserii, co daje kierowcy większe pole widzenia np. podczas parkowania czy jazdy w terenie. System ten jest dostępny jedynie w topowej wersji wyposażenia Executive.
MINUSY
System rozpoznawania znaków drogowych,
opiera się na dwóch źródłach danych. Pierwszy to znaki fizycznie ustawione przy drodze, w Toyocie Corolla Cross wyróżnimy uwzględnienie przejścia dla pieszych.
Ale, system pobiera też dane z nawigacji pokładowej. I oto mieliśmy taką sytuację, dwujezdniowa droga wojewódzka, na kilkukilometrowym odcinku ograniczenie do 100 km/h i przejście dla pieszych (!). System wyświetla jednak 120 km/h, które zmienia dopiero do odczycie ze znaku drogowego na 70 km/h.
Prześwit zawieszenia,
to zaledwie 13 cm - zmierzone przez nas pod bocznym progiem (opcja za dopłatą 2500 zł). Do tego nisko zawieszona rura wydechowa. Wszystko to ogranicza „zdolności” terenowe tej Corolli, która ma Cross w nazwie i napęd na wszystkie koła.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku Toyoty Corolla Cross mamy mechaniczny zamek, do którego pasuje grot ukryty w module bezkluczykowego dostępu do auta.
W praktyce zrobiliśmy to innym, nieoryginalnym kluczykiem pasującym do wąskiej szczeliny zamka. Stwarza to potencjalne ryzyko, że zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera może dokonać osoba postronna.
Dane z komputera pokładowego Toyoty Corolla Cross:
dystans przejechany podczas testu | 1136 km |
średnia prędkość | b.d. km/h |
średnie zużycie paliwa | 4,4 l/100 km |