TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volvo XC90 B5 7-osobowy
Dziecko w Volvo XC90 - foteliki i wózki
23.08.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Siedmioosobowe Volvo XC90 wyposażono fabrycznie w dwie pary mocowań Isofix oraz podwyższenie dla dziecka powyżej 4 roku życia. Możliwość niezależnego złożenia trzeciego rzędu siedzeń pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni bagażnika.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volvo XC90 B5 7-osobowy:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja działania przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W II generacji Volvo XC90 zamontujemy go jedynie za pośrednictwem samochodowego pasa bezpieczeństwa. W trakcie naszej próby z użyciem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag.
Dla stabilniejszego podparcia fotelika dziecięcego wykorzystaliśmy możliwość przedłużenia siedziska fotela pasażera.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga obniżenia i odsunięcia od kokpitu całości, a także ustawienia w pionie oparcia. Wszystkie te regulacje fotela pasażera są standardem już w bazowej wersji wyposażenia Core.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu pozostaje aż 17 cm wolnego miejsca.
W drugiej generacji Volvo XC90 pary mocowań Isofix znajdują się na skrajnych miejscach w II rzędzie siedzeń (testowana odmiana B5 z układem miękkiej hybrydy oferowana jest tylko w wersji 7-osobowej). Umieszczono je bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem. Brak plastikowych nakładek stwarza ryzyko przypadkowego uszkodzenia skórzanej tapicerki podczas wsuwania szyn Isofix.
Przed montażem bazy Maxi-Cosi 2WayFix wyjęliśmy dywanik z podłogi samochodu. Zapewnia to lepsze oparcie nogi stabilizującej. Podczas jej rozkładania bez uwag.
Wysokie nadwozie Volvo XC90 oraz szeroko otwierane drzwi zapewniają dużą swobodę podczas wkładania i wyjmowania nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka i pozostaje na stałe w samochodzie.
Ponownie wysokie nadwozie flagowego SUV-a Volvo oraz szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z podróżowaniem dziecka w tak ustawionym foteliku.
Ustawienie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy na skrajnym miejscu II rzędu siedzeń Volvo XC90 wymaga dosunięcia do kokpitu miejsca pasażera. Pomimo to osoba dorosła nie powinna narzekać na brak przestrzeni na wysokości swoich kolan.
Na bazie Maxi-Cosi 2WayFix fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak stosowanie możliwie jak najdłużej ustawienia tyłem). W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wykorzystywana przez nas baza i foteliki Maxi-Cosi oraz kanapa Volvo XC90 spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc w II rzędzie siedzeń Volvo XC90 B5 znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapniemy od strony kabiny pasażerskiej.
Przed wsunięciem grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix założyliśmy na uchwyty Isofix plastikowe nakładki. Dzięki nim uniknęliśmy ryzyka uszkodzenia skórzanej tapicerki. Ułatwiają one również prawidłowy montaż. Dywanik podłogowy wrócił na swoje miejsce.
Konstrukcja fotelika optymalnie przylegała do wyprofilowań siedzenia samochodu. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a regulowanym oparciem skrajnego fotela w II rzędzie siedzeń Volvo XC90 wyniósł 95-130 stopni.
Przed montażem fotelika dziecięcego z grupy 2-3 powinniśmy zdemontować zagłówek z siedzenia samochodu. Zapewnia to optymalne przyleganie obu konstrukcji.
W przypadku Volvo XC90 zagłówek skrajnego miejsca w II rzędzie siedzeń montowany jest na stałe. Tak też jest w większości modeli tej marki, przez co w podsumowaniach poprzednich testów uznawaliśmy to za minus. Korzystaliśmy wówczas z fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Pomiędzy nim, a oparciem kanapy samochodu tworzył się pusty klin.
Obecnie wykorzystujemy fotelik Recaro Mako Elite 2, którego konstrukcja optymalnie przylega do siedzenia Volvo wyposażonego w stały zagłówek. Został on opracowany według standardu i-Size. Niemniej sytuacja ta potwierdza, jak ważne jest przed zakupem przymierzenie danego egzemplarza fotelika dziecięcego do swojego samochodu.
Podstawa naszego fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Bez przeszkód maksymalnie wysunęliśmy zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska fotela samochodu do podsufitki wynosi 95 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Volvo XC90 B5 (mild hybrid) oferowane jest wyłącznie z trzema rzędami siedzeń. Drugi tworzą trzy niezależne fotele (szerokość całości 132 cm). Na środkowym bez przeszkód zmieścimy (montaż za pośrednictwem pasa bezpieczeństwa) trzeci fotelik dziecięcy.
Standardem wyposażenia flagowego SUV-a Volvo jest też podwyższenie dla dziecka od 4 roku życia. Jej ono umieszczone w siedzisku środkowego fotelika (długość 25 cm, szerokość 34 cm, wysokość do podsufitki 89 cm).
Praktyczna uwaga - montaż na skrajnych miejscach fotelików dziecięcych typu Isofix uniemożliwia korzystanie z III rzędu siedzeń. Przy wsiadaniu i wysiadaniu należy zdemontować jeden z nich.
Wózki dziecięce użyte w teście Volvo XC90 B5 7-osobowy:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Volvo XC90 B5 z układem miękkiej hybrydy dostępne jest wyłącznie z trzema rzędami siedzeń (2+3+2). Po złożeniu ostatniego pojemność bagażnika wynosi 680 litrów. W tej konfiguracji - według naszych pomiarów - podłoga ma 109 cm długości i 114 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Na tej przestrzeni z łatwością zmieściliśmy obie części (gondola i podwozie) naszego wózka dziecięcego X-lander.
Standardem wyposażenia XC90 jest podnoszona klapa (wysokość 41 cm) w podłodze bagażnika. W ten sposób można utworzyć dodatkowe zabezpieczenie dla przewożonych przedmiotów. Wykorzystaliśmy ją przy drugim z naszych wózków - złożoną spacerówką Quinny.
Do zabezpieczenia można też wykorzystać fabryczną siatkę (oddzielenie od przestrzeni pasażerskiej) oraz cztery zaczepy.
Nadkola bagażnika pokryto wykładziną, co chroni te powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem transportowymi przedmiotami.
W konfiguracji z dwoma rzędami siedzeń i pionowej przegrodzie w bagażniku Volvo XC90 zmieściliśmy jednocześnie oba wózki dziecięce.
Wysokość od podłogi do zwijanej rolety wynosi 45 cm.
Trzeci rząd siedzeń Volvo XC90 tworzą dwa niezależne fotele. W zależności od potrzeb można jeden z nich złożyć/rozłożyć, co zwiększa ergonomię przestrzeni bagażnika.
Po rozłożeniu III rzędu siedzeń przestrzeń bagażnika największego SUV-a Volvo maleje do 320 litrów. Podłoga ma 57 cm długości, brakuje miejsca na zdjętą roletę. Nadal można skorzystać z rozkładanej przegrody.
W tej konfiguracji udało się zmieścić dwuczęściowy wózek X-lander (zdjęte koła z podwozia).
W wersji 7-osobowej mamy do dyspozycji tylko jedną parę zaczepów do linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Testowany egzemplarz Volvo XC90 wyposażono w aktywne zawieszenie. Wysokość auta można zmieniać przyciskami umieszczonymi w prawym nadkolu bagażnika. Według naszych pomiarów zakres zmiany wynosi 5 cm.
Wysokość od podłoża do górnej krawędzi bagażnika wynosi 68 cm, do progu załadunkowego 70 cm, a do przycisku zamykania klapy 188 cm.