TESTY
Plusy i minusy | Volvo XC90 B5 7-osobowy
Dwie pary Isofix i podwyższenie dla dziecka w 7-osobowym Volvo XC90
27.08.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W 7-osobowym Volvo XC90 mamy do dyspozycji dwie pary Isofix oraz zintegrowane ze środkowym miejscem podwyższenie dla dziecka. Niemniej uważamy, że potencjał tylu siedzeń można było lepiej rozplanować pod kątem mocowań fotelików.
PLUSY
Podwyższenie dla dziecka,
powyżej 4 roku życia wbudowano w środkowe miejsce II rzędu siedzeń. To prosta konstrukcja, którą za pociągnięciem jednej ręki łatwo rozłożyć i złożyć. Zastąpimy nim tradycyjną podkładkę, ale brakuje w nim tzw. rogów, na których oprzemy biodrowy odcinek samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Potraktujmy to więc jako rozwiązanie doraźne, tym bardziej, że środkowe miejsce to niezależny fotel, na którym zmieścimy trzeci fotelik/podkładkę dla dziecka.
Plus dla Volvo, że fabryczne podwyższenie to standard w każdej wersji wyposażenia flagowego SUV-a XC90.
Możliwość przedłużenia siedziska fotela,
(według naszych pomiarów o 5 cm). Zapewnia to lepsze podparcie ud i kolan kierowcy i pasażera, a tym samym komfort podczas dłuższych podróży samochodem. W naszych testach wykorzystaliśmy je przy montażu fotelika dziecięcego, który poprzez przedłużenie siedziska zyskuje stabilniejsze oparcie.
Element ten jest standardem wyposażenia Volvo XC90 od drugiego poziomu Plus.
Konstrukcja II rzędu siedzeń,
składa się z trzech niezależnych foteli. Dwa skrajne mają funkcję pochylenia całości, co zapewnia łatwy dostęp do tyłu. Co ważne z praktycznego punktu widzenia, nie ma przy tym konieczności demontażu fotelika dziecięcego z przeciwległego czy środkowego miejsca.
Dodatkowo każdy z tych foteli można przesuwać przód/tył (zakres 12 cm) i regulować kąt oparcia (zakres 95-130 stopni), co zapewnia optymalne dopasowanie konstrukcji fotelika dziecięcego.
III rząd siedzeń (standard w Volvo XC90 z oznaczeniem B5, czyli układem miękkiej hybrydy) także składa się z dwóch niezależnych foteli. Każdy z nich można osobno rozłożyć/złożyć, co z kolei podnosi ergonomię wykorzystania przestrzeni bagażnika.
MINUSY
Niewykorzystany potencjał 7 miejsc,
pod kątem montażu fotelików dziecięcych typu Isofix. Pary mocowań znalazły się jedynie na skrajnych miejscach II rzędu. Na środkowym jest wystarczająco dużo miejsca na zmieszczenie trzeciej sztuki fotelika (w plecach oparcia znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia, tzw. top-tether).
Potencjalne miejsca dla mocowań Isofix to także fotel pasażera oraz dwa niezależne miejsca w III rzędzie siedzeń.
Sposób umieszczenia mocowań Isofix,
ma duży wpływ nie tylko na szybkie (komfortowe), ale i prawidłowe wsunięcie oraz zapięcie szyn fotelika. W testowanym egzemplarzu Volvo XC90 zabrakło na nich plastikowych nakładek (np. takich jak w Volvo EX30 czy XC40). Dodatkowo istnieje ryzyko uszkodzenia skórzanej tapicerki elementami szyn Isofix.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku Volvo XC90 mamy zamontowane na stałe pokrętło (w prawym boku kokpitu). Do zmiany statusu poduszki wystarczy pociągnąć za nie i obrócić zgodnie z widniejącym schematem.
Naszym zdaniem takie rozwiązanie - nie wymagające użycia oryginalnego kluczyka - stwarza ryzyko wykonania tej czynności przez osobę postronną.
Dane z komputera pokładowego Volvo XC90 B5 7-osobowy:
dystans przejechany podczas testu | 706 km |
średnia prędkość | 60 km/h |
średnie zużycie paliwa | 8,9 l/100 km |