TESTY

Plusy i minusy | Cupra Born

Cupra Born - elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci

11.04.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Żaden z naszych plusów i minusów Cupry Born nie dotyczy napędu elektrycznego. Wszystkie związane są z bezpieczeństwem, w większości najmłodszych pasażerów.

TESTY | Cupra Born 77 kWh | podsumowanie testu, zalety i wady

PLUSY

TESTY | Cupra Born 77 kWh | zalety, trzy pary Isofix i-Size

Trzy pary Isofix (i-Size),

to standard w każdej wersji wyposażenia Cupry Born. Pozwala to na większą elastyczność ustawienia fotelików dziecięcych zamocowanych w najbezpieczniejszy obecnie sposób.

TESTY | Cupra Born 77 kWh | zalety, centralna poduszka powietrzna

Centralna poduszka powietrzna,

pomiędzy fotelami to nadal rzadki element wyposażenia. W przypadku Cupry Born to standard w każdej wersji wyposażenia. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym zderzeniem wskutek sił działających w trakcie zdarzenia drogowego. Według statystyk wypadków jest to jedna z przyczyn poważnych lub śmiertelnych obrażeń.

TESTY | Cupra Born 77 kWh | zalety, iClimate, klimatyzacja

iCliamate,

to jedna z funkcji fabrycznej klimatyzacji Climatronic. W menu znajdziemy programy przeznaczone do szybkiego ogrzania okolic dłoni i stóp. Jak też przedniej szyby, co eliminuje konieczność jej skrobania. To bardzo praktyczne rozwiązania, co potwierdza nasz zimowy test, szczególnie o mroźnym poranku.

MINUSY

TESTY | Cupra Born 77 kWh | wady, fotele kubełkowe, zintegrowany zagłówek

Zintegrowany zagłówek,

to domena konstrukcji sportowych siedzeń. Ma to jednak przełożenie na montaż fotelika dziecięcego z grupy 2-3 (próbę przeprowadziliśmy z uwagi na obecność na miejscu pasażera pary Isofix). Dla jego optymalnego przylegania do oparcia zaleca się demontaż właśnie tego zagłówka. W tym przypadku pomiędzy oboma elementami pozostaje pusta przestrzeń.

TESTY | Cupra Born 77 kWh | wady, umieszczenie zaczepów Isofix na kanapie

Umieszczenie zaczepów Isofix na kanapie,

a dokładniej wybrana dla nich wysokość. Po montażu sztywnych szyn naszej bazy pomiędzy jej podstawą a siedziskiem pozostało około 4 cm pustej przestrzeni. Brak optymalnego przylegania obu płaszczyzn może wpłynąć na jakość i stabilność mocowania w trakcie zdarzenia drogowego.

TESTY | Cupra Born 77 kWh | wady, sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

oceniamy w każdym z testowanych samochodów. W przypadku Cupry Born mamy mechaniczny zamek, do którego należy użyć specjalnego kluczyka. Tu jego grot schowano w module bezkluczykowego dostępu do pojazdu Kessy (przycisk start/stop zamiast stacyjki silnika).

W praktyce zmiany statusu poduszki powietrznej mogliśmy dokonać dowolnym, pasującym do wąskiej szczeliny kluczykiem. Stwarza to ryzyko, że może to zrobić nieuprawniona osoba.


Dane z komputera pokładowego Cupry Born 77 kWh:

dystans przejechany podczas testu1240 km
średnia prędkość61 km/h
średnie zużycie energii23,3 kWh/100 km