TESTY
Plusy i minusy | Cupra Born
Cupra Born - elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
11.04.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Żaden z naszych plusów i minusów Cupry Born nie dotyczy napędu elektrycznego. Wszystkie związane są z bezpieczeństwem, w większości najmłodszych pasażerów.
PLUSY
Trzy pary Isofix (i-Size),
to standard w każdej wersji wyposażenia Cupry Born. Pozwala to na większą elastyczność ustawienia fotelików dziecięcych zamocowanych w najbezpieczniejszy obecnie sposób.
Centralna poduszka powietrzna,
pomiędzy fotelami to nadal rzadki element wyposażenia. W przypadku Cupry Born to standard w każdej wersji wyposażenia. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym zderzeniem wskutek sił działających w trakcie zdarzenia drogowego. Według statystyk wypadków jest to jedna z przyczyn poważnych lub śmiertelnych obrażeń.
iCliamate,
to jedna z funkcji fabrycznej klimatyzacji Climatronic. W menu znajdziemy programy przeznaczone do szybkiego ogrzania okolic dłoni i stóp. Jak też przedniej szyby, co eliminuje konieczność jej skrobania. To bardzo praktyczne rozwiązania, co potwierdza nasz zimowy test, szczególnie o mroźnym poranku.
MINUSY
Zintegrowany zagłówek,
to domena konstrukcji sportowych siedzeń. Ma to jednak przełożenie na montaż fotelika dziecięcego z grupy 2-3 (próbę przeprowadziliśmy z uwagi na obecność na miejscu pasażera pary Isofix). Dla jego optymalnego przylegania do oparcia zaleca się demontaż właśnie tego zagłówka. W tym przypadku pomiędzy oboma elementami pozostaje pusta przestrzeń.
Umieszczenie zaczepów Isofix na kanapie,
a dokładniej wybrana dla nich wysokość. Po montażu sztywnych szyn naszej bazy pomiędzy jej podstawą a siedziskiem pozostało około 4 cm pustej przestrzeni. Brak optymalnego przylegania obu płaszczyzn może wpłynąć na jakość i stabilność mocowania w trakcie zdarzenia drogowego.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych samochodów. W przypadku Cupry Born mamy mechaniczny zamek, do którego należy użyć specjalnego kluczyka. Tu jego grot schowano w module bezkluczykowego dostępu do pojazdu Kessy (przycisk start/stop zamiast stacyjki silnika).
W praktyce zmiany statusu poduszki powietrznej mogliśmy dokonać dowolnym, pasującym do wąskiej szczeliny kluczykiem. Stwarza to ryzyko, że może to zrobić nieuprawniona osoba.
Dane z komputera pokładowego Cupry Born 77 kWh:
dystans przejechany podczas testu | 1240 km |
średnia prędkość | 61 km/h |
średnie zużycie energii | 23,3 kWh/100 km |