TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Kia Niro II EV
Dziecko w Kii Niro II EV - wyposażenie samochodu
14.03.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Druga generacja Kii Niro przynosi „cyfrowy” wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Uchwyty Isofix umieszczono powyżej siedziska skrajnych miejsc kanapy.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest pozycją w komputerze pokładowym Kii Niro z napędem elektrycznym. Dostęp uzyskujemy poprzez menu centralnego wyświetlacza (w naszym przypadku o przekątnej 10,25”) w zakładce „Udogodnienia”.
Status poduszki powietrznej potwierdzamy poprzez dotknięcie palcem pozycji Passenger Air Bag. Przy aktywnej zaznaczony jest wybór pozycji, przy nieaktywnej pole pozostaje puste.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się, na minutę od uruchomienia silnika, ikonka z napisem ON.
Przy nieaktywnej podświetla się, przez cały czas pracy elektrycznego silnika, ikonka z napisem OFF.
Ostrzeżenia przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Top-tether, dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci umieszczono z tyłu oparć skrajnych miejsc kanapy.
Odpowiada im para mocowań Isofix (i-Size). Schowano je wyżej niż siedzenie kanapy. Wokół brak plastikowych nakładek ułatwiających prawidłowe wsunięcie szyn fotelika dziecięcego.
Po wyłączeniu silnika, jeśli przed rozpoczęciem jazdy były otwarane tylne drzwi, kierowca otrzymuje komunikat o sprawdzeniu czy na kanapie nie pozostali pasażerowie (w domyśle dzieci). Ostrzeżenie zostaje wyświetlone na cyfrowym zestawie zegarów.
W Kii Niro EV wszystkie boczne szyby mają sterowanie elektryczne. Jednak te w drugiej parze drzwi opuszczają się i podnoszą sekwencyjnie, stąd brak funkcji zapobiegającej przypadkowemu przycięciu palców.
W drzwiach kierowcy znajduje się przycisk blokujący pasażerom możliwość sterowania szybami.
W ramie drugiej pary drzwi znajduje się mechaniczna blokada możliwości otwarcia ich od środka kabiny pasażerskiej.
Przyciemniane szyby z tyłu są fabrycznym elementem wyposażenia wersji L i Business Line.
Standardem wyposażenia testowanej wersji L jest skórzana tapicerka w kolorze czarnym. W naszym egzemplarzu zamieniono ją na beżową. Plecy przednich foteli wykonano jednak z tworzywa sztucznego.
Łatwo usuniemy z nich wszelkie zabrudzenia, np. pozostawione przez buty dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie.
Osoby podróżujące na kanapie mogą podłączyć zasilanie swoich urządzeń elektrycznych do portów usb typu C umieszczony w oparciach foteli.
Kolejny port usb oraz gniazdo 12V znajduje się na dole środkowej części kokpitu. Każdy system Kii Niro EV posiada możliwość sparowania smartfona poprzez Android Auto lub Apple CarPlay.
Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna jest standardem w każdej wersji II generacji Kii Niro z napędem elektrycznym. Osoby podróżujące na kanapie mogą skorzystać z kratek jej nawiewów.
Fabrycznym elementem wyposażenia jest także rozkładany podłokietnik na środkowym miejscu kanapy. Według naszych pomiarów ma 36 cm długości, 22 cm szerokości i 8,5 cm grubości. Łokieć oprzemy na wysokości 23 cm. W środku znajdują się uchwyty na dwa kubki.
W bagażniku znajdują się cztery oczka do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.