TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Kia Niro II EV
Dziecko w Kii Niro II EV - foteliki i wózki
16.03.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Wysoko umieszczone punkty Isofix nie zapewniły optymalnego oparcia bazy na siedzisku kanapy. Przestrzeń bagażnika podzielona jest dodatkową podłogą, po jej obniżeniu zmieściliśmy dwa wózki dziecięce.
Foteliki dziecięce użyte w teście Kii Niro II EV:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W drugiej generacji Kii Niro EV zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. W trakcie tej czynności nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Skorupa fotelika dobrze przylegała do głębokich wyprofilowań siedzenia pasażera.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu.
Fotel pasażera należy też maksymalnie obniżyć (regulacja ta jest standardem), a oparcie ustawić w pionie.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 14 cm wolnej przestrzeni.
Mocowania Isofix rozmieszczono na skrajnych miejscach kanapy.
Schowano je wyżej, pomiędzy siedzisko a oparcie, po zamontowaniu naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix pozostał pod nią pusty klin.
W trakcie rozkładania nogi stabilizującej bez uwag. Wyzwanie stanowi jednak dywanik podłogowy. Dla lepszego oparcia powinien zostać zdjęty, ale Kia zastosowała tu jeden, długi element.
Szeroko otwierana druga para drzwi oraz wysokie nadwozie auta ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix można także zamontować tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco starszego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie.
Szeroko otwierane drzwi i nadwozie auta ułatwiają wykonanie wszystkich czynności przy dziecku.
Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnego miejsca na wysokości nóg.
Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jak najdłużej korzystać z pozycji tyłem). Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Uwaga - w Niro z napędem elektrycznym - w przeciwieństwie do hybryd - nie ma regulacji kąta położenia oparcia kanapy.
Kanapa Kii Niro II EV oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach oparć kanapy znajduje się top-tether, dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę pasa najłatwiej wpiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym funkcja dzielenia (60:40) i składania oparcia kanapy.
Pomimo wysoko umieszczonych punktów Isofix i braku na nich plastikowych prowadnic łatwo wsunęliśmy grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix.
Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 105 stopni.
Przed ustawieniem fotelika Recaro przeznaczonego dla najstarszego dziecka zdemontowaliśmy zagłówek kanapy (czynność ta jest łatwa do wykonania). Pozwala to na jego optymalne przyleganie do oparcia.
Podstawa fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Bez problemu ustawiliśmy zagłówek fotelika ma maksymalną wysokość. Pomiędzy siedziskiem kanapy a podsufitką jest 93 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Według naszych pomiarów kanapa Kii Niro II EV ma 130 cm szerokości. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych największych fotelików pozostało pomiędzy nimi 30 cm (dół). Stanowczo odradzamy przewożenie dziecka w ten sposób.
Wózki dziecięce użyte w teście Kii Niro II EV:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Pojemność bagażnika Kii Niro z napędem elektrycznym mierzy 475 litrów. Przedzielono ją podwójną podłogą (standard). Płyta ma 81 cm długości i 101 cm szerokości. Do półki, którą stanowi elastyczna siatka, jest 40 cm.
Na tej przestrzeni zmieścił się nasz testowy wózek X-lander - kompletne podwozie i gondola X-pram.
W tym samym położeniu podłogi schowaliśmy - wzdłuż bagażnika - złożony wózek Quinny Zapp Xtra 2.
Nadkola i płytę na klapie bagażnika wykonano z tworzywa sztucznego, łatwo więc porysować je ostrymi elementami wózków.
W standardzie mamy cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Po przełożeniu na dół płyty podłogi wysokość do elastycznej półki wzrosła do 53 cm (głębokość przy progu 16 cm). Schowaliśmy pod nią oba nasze wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka wynosi 68 cm, do progu ładunkowego 75 cm a do rączki do zamykania klapy bagażnika 183 cm. Ona sama unosi się na 196 cm.