TESTY
Plusy i minusy | Kia Niro II EV
Kia Niro z nowymi elementami podnoszącymi bezpieczeństwo
20.03.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Kia Niro EV jest jednym z wyjątków, w których podsumowaniu testu wyróżniamy na plus sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera. Na listę nowości trafiła też centralny airbag - obu tych elementów brakowało w poprzedniej generacji tego modelu.
PLUSY
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym modelu samochodu. Z reguły to mechaniczny zamek, w którym krytykujemy możliwość użycia dowolnego, pasującego do wąskiej szczeliny, klucza. A to stwarza potencjalne ryzyko zmiany statusu poduszki powietrznej przez przypadkową osobę.
W przypadku Kii Niro EV mamy elektroniczny przełącznik ukryty w menu komputera pokładowego. Do zmiany statusu należy uruchomić silnik, a następnie przejść przez kilka pozycji na ekranie dotykowy. Tym samym mamy efektywne zabezpieczenie przed zmianą statusu poduszki powietrznej przez przypadkową osobę.
Centralna poduszka powietrzna,
to jedna z ostatnich nowości na liście wyposażenia samochodów osobowych w zakresie poprawy bezpieczeństwa. Jednak jeszcze nie w każdym modelu z wprowadzanych na rynek. W Kii Niro EV to standard już w bazowej wersji M (w sumie jest ich 8, w tym kolanowa dla kierowcy).
Zadaniem centralnej poduszki powietrznej jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym zderzeniem się w skutek sił działających w trakcie wypadku (według statystyk odniesione w ten sposób obrażenia są jedną z głównych przyczyn śmierci).
Gniazdo ładowania baterii,
umieszczono na środku przedniego pasa. To bardzo praktyczne rozwiązanie, gdy podjeżdżamy do ogólnodostępnej ładowarki. Nie musimy się martwić (w porównaniu do modeli elektryków, w których gniazdo znajduje, jak tradycyjny wlew paliwa, z boku) czy dostępny kabel będzie wystarczająco długi bądź zaparkowane obok auta nie będą nam przeszkadzać w jego podłączeniu.
MINUSY
Mocowania Isofix,
znalazły się znacznie wyżej niż siedzisko kanapy. Z tego powodu nasza baza nie miała optymalnego oparcia całą swoją podstawą. Powstały w ten sposób pusty klin (różnica wyniosła aż 4 cm) może obniżyć stabilność i jakość mocowania fotelika podczas wypadku.
Zarówno kanapa Kii Niro II EV, jak i nasza baza Isofix mają oznaczenie standardu i-Size.
Podłoga bagażnika na dolnym poziomie,
nie jest całkowicie płaska (w porównaniu z górą). Niemal w 1/3 (26 z 81 cm) to załamanie, które pod kątem unosi w kierunku kanapy. Konstrukcja ta nie ma żadnego uzasadnienia - pod spodem nie ma nic. W praktyce nie wykorzystamy więc pełnej długości podłogi, co może mieć znaczenie na przykład przy pakowaniu wózków dziecięcych.
Zaczepy w bagażniku,
do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty wykonano z plastiku. Budzi to obawy, że mogą ulec pęknięciu podczas zdarzenia drogowego, a tym samym nie sprawdzą się w swojej roli.
Dane z komputera pokładowego Kia Niro II EV:
przejechany podczas testu dystans: 948 km, średnia prędkość: b.d., średnie zużycie prądu: 18 kWh/100 km.