TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Renault Megane E-Tech EV
Dziecko w Renault Megane E-Tech EV - wyposażenie samochodu
07.02.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W testowanym egzemplarzu Renault Megane E-Tech z napędem elektrycznym - inaczej niż w tym prezentowanym na premierze - zamontowano mechaniczny przełącznik działania poduszki powietrznej pasażera. Fabrycznym elementem każdej wersji wyposażenia tego modelu są trzy pary mocowań fotelików dziecięcych typu Isofix.
Fizyczny wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera jest standardem w każdej wersji wyposażenia Renault Megane z napędem elektrycznym. Umieszczono go w prawym boku kokpitu, dostęp możliwy jest po pełnym otwarciu drzwi.
Konstrukcja wyłącznika to typowe rozwiązanie Renault - stałe pokrętło, które należy wcisnąć i obrócić zgodnie z widniejącym schematem.
W tym miejscu podkreślamy słowo „fizyczny”, bo w trakcie polskiej premiery prezentowany egzemplarz Megane E-Tech EV wyposażony był w system automatycznego rozpoznania zajętości fotela pasażera. Od nacisku na jego siedzisko uzależniony był status poduszki powietrznej.
Co ciekawe takie rozwiązanie obecne było w bliźniaczej konstrukcji Nissana Ariya.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie mocowania lusterka wewnętrznego.
Przy aktywnej podświetla się - na czas jednej minuty od uruchomienia elektrycznego silnika Megane E-Tech - napis ON z odpowiednim piktogramem.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się - przez cały czas pracy elektrycznego silnika Megane E-Tech - napis OFF z odpowiednim piktogramem.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je na obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Standardem wyposażenia Megane E-Tech EV są trzy pary Isofix. Każda z nich ma dodatkowy punkt kotwiczenia top-tether. W przypadku fotela pasażera umieszczono go z tyłu, na dole oparcia.
Z przodu uchwyty Isofix (i-Size) umieszczono bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela pasażera.
Kolejne mocowania top-tether znajdują się w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.
Odpowiadają im pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Te, inaczej niż na fotelu pasażera, obudowano plastikowymi nakładkami z ruchomą zaślepką.
Wszystkie boczne szyby opuszczają się automatycznie, stąd wyposażono je w funkcję zapobiegającą przypadkowemu przycięciu palców.
Przycisk do blokady pasażerom ich regulacji umieszczono w panelu na drzwiach kierowcy.
Po aktywacji blokady pojawia się komunikat na desce rozdzielczej. Analogiczna informacja wyświetla się po odblokowaniu sterowania bocznymi szybami.
W ramie drugiej pary drzwi znajduje się blokada możliwości ich otwarcia od strony kabiny pasażerskiej. W Renault Megane E-Tech EV wykorzystano zamontowaną na stałe dźwignię, którą należy przestawić według wytłoczonego schematu.
W testowanym egzemplarzu Megane EV wykorzystano tapicerkę Elza Rec. To połączenie materiału pozyskanego z recyklingu i skóry ekologicznej. Tą drugą pokryto plecy obu foteli. Bez przeszkód usuniemy z nich ślady butów pozostawione przez dzieci podróżujące w fotelikach ustawionych na kanapie.
Przyciemniane szyby z tyłu do standard od drugiej wersji wyposażenia Techno. W bazowej Equlibre nie ma ich na liście opcjonalnych pakietów.
W każdej wersji wyposażenia Renault Megane E-Tech EV standardem jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Pasażerowie podróżujący z tyłu mogą skorzystać z jej nawiewów. Umieszczono je na końcu centralnego tunelu.
Poniżej znajdują się dwa porty usb-c. Można podłączyć do nich zasilanie urządzeń elektronicznych, z których korzystają dzieci podczas podróży.
Kolejne dwa porty znajdują się z przodu. Tu można sparować smartfona z pokładowym systemem openR link. Android Auto i Apple CarPlay mają też połączenie bezprzewodowe.
Z przodu znajduje się także samochodowe gniazdo 12V.
W bagażniku Renault Megane z napędem elektrycznym znajdują się cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty.