TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Alfa Romeo Tonale | 2022

Alfa Romeo Tonale

07-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Alfa Tonale w swoim debiucie w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymuje maksymalną notę pięciu gwiazdek. Na jej wyposażeniu zabrakło systemu powiadamiania ratunkowego eCall, który według polskiego cennika jest w standardzie.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Alfa Romeo Tonale - zderzenie czołowe z przeszkodą mobilną

Niemal dwa lata od premiery na salonie Genewie przyszło czekać na rozpoczęcie sprzedaży Alfy Tonale. To pierwszy model włoskiej marki z jednostką elektryczną pracującą w układzie hybrydy. Alternatywą dla niej pozostaje silnik wysokoprężny. Trzeba jednak na niego poczekać do września tego roku.

Tonale to SUV o długości 4528 mm i rozstawie osi wynoszącym 2636 mm. Pojemność bagażnika wynosi od 500 do 1550 litrów. Prześwit to 156 mm. Napęd przenoszony jest tylko na przednią oś.

Auto dostępne jest w pięciu poziomach wyposażenia - Super, Sprint, TI, Veloce i Edizione Speciale. Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafił model z silnikiem hybrydowym 1.5 o bazowej mocy 130 koni mechanicznych (kolejne 20 KM może generować jednostka elektryczna). Według specyfikacji Alfa Tonale została wyposażona w:

  • sześć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu,

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika, centralnej poduszki powietrznej, systemu powiadamiania służb ratunkowych eCall i funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 31,6 pkt. (83 proc.)


Podczas zderzenia czołowego Alfy Tonale z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano niewielkie obrażenia prawej nogi i klatki piersiowej. Poziom pasażera - siedzącego obok - był na optymalnym poziomie.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi przeciętną ochronę.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Alfa Romeo Tonale - manekin pasażera przy uderzeniu w przeszkodę stałą

W próbie uderzenia całą szerokością nowego SUV-a Alfy Romeo w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast na manekinie pasażera - siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu - doszło do obrażeń klatki piersiowej.

Łączna nota w tej części testów Euro NCAP to 13,8 z 16 pkt.

Przy uderzeniu bocznym oraz w słup (w drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

Konstrukcja wnętrza Alfy Tonale zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

Alfa Romeo nie wyposażyła swojego nowego SUV-a w centralną poduszkę powietrzną, stąd nie oceniano efektywności jej ochrony.

Nota to 13,4 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile przednich zagłówków i siedzeń w optymalny sposób zabezpieczały kręgi szyjne i głowę. Niżej oceniono te z tyłu. Stąd 3,4 z 4 pkt.

Na fabrycznym wyposażeniu Tonale znalazła się karta ratunkowa pojazdu i hamulec pokolizyjny. Zabrakło systemu powiadamiania ratunkowego eCall, który widnieje w polskim cenniku. Nota 1 z 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 41,9 pkt. (85 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Peg Perego Viaggio, a dla 10-latka wymontowanej z niego podstawki podwyższającej.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Alfa Romeo Tonale - ocena bezpieczeństwa dzieci przy zderzeniu bocznym

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na manekinie mniejszego dziecka odnotowano większe przeciążenia kręgów szyjnych. Na większym manekinie dodatkowo obciążenia klatki piersiowej. Nota 14,9 na 16 pkt.

W przypadku uderzenia bocznego, od strony większego manekina, ochrona była na optymalnym poziomie - 8 pkt.

Alfa Romeo Tonale została wyposażona w wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera i pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

W tej części testów przyznano maks. notę 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 36,2 pkt. (67 proc.)


Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka auta) potrąconej osoby przyznano maks. 6 pkt. W przypadku miednicy (wysokość przedniego pasa) największe niebezpieczeństwo stanowią powierzchnie reflektorów, stąd 2,5 z 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy stwarzają słupki A i podszybie - 12,8 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Alfa Romeo Tonale - ocena ochrony pieszego

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach Alfa Romeo Tonale otrzymało 15 z 18 pkt.

W przypadku pieszego ocenę obniżył brak funkcji wykrywania obecności osoby za autem podczas cofania - 6,5 z 9 pkt.

W odniesieniu do rowerzysty nie podano powodów obniżenia oceny z 9 do 8,5 pkt.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,6 pkt. (85 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Alfa Romeo Tonale została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,3 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Alfa Romeo Tonale - ocena autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

W uwagach wyszczególniono tylko scenariusze z hamowaniem przed zwalniającym pojazdem (1/2 szerokości z lewej i prawej).