WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 28/2021
10-07-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, BMW, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Musimy odstraszać potencjalnych morderców drogowych
Nowe BMW 2 Coupe
Strażnicy zyskają większe uprawnienia do karania
Ciąg dalszy audytu bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych
Szerzej na autostradach A1 i A2
Musimy odstraszać potencjalnych morderców drogowych
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W sobotę 3 lipca doszło do czołowego zderzenia dwóch samochodów na drodze wojewódzkiej nr 871 w Stalowej Woli (woj. podkarpackie). W efekcie kierowca i pasażerka jednego z nich ponieśli śmierć na miejscu, przeżyło jedynie 2,5 letnie dziecko podróżujące z tyłu. Jak się okazało sprawca, drugi kierujący, był pijany. Badanie potwierdziło 1,7 promila alkoholu w organizmie. Zmarłe małżeństwo osierociło trójkę dzieci.
Efektem medialnym tego zdarzania jest powrót do ogólnopolskiej dyskusji na temat zaostrzenia kar dla nietrzeźwych kierowców.
"Musimy odstraszać potencjalnych morderców drogowych, winnych skutecznie karać, a ich ofiarom pomagać systemowo. Dlatego przystępujemy do prac legislacyjnych, które będą określały odpowiedzialność osób prowadzących pojazdy pod wpływem alkoholu - nie tylko karną, ale również zobowiązujące do płacenia alimentów osobom poszkodowanym. Chcemy zwiększyć dolegliwość kary"
- powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Zmiany prawa w tej kwestii zapowiedziało już Ministerstwo Sprawiedliwości. W materiale przesłanym przez resort do PAP pada między innymi propozycja przepadku samochodu (lub jego równowartości), którym nietrzeźwy sprawca kierował. Wówczas pojazd byłby traktowany jako narzędzie popełnienia przestępstwa.
W ubiegłym roku funkcjonariusze policji przeprowadzili 6 699 742 kontroli trzeźwości u kierujących pojazdami mechanicznymi. To o ponad 10 milionów mniej niż w 2019, ale wynikało to z obostrzeń wprowadzonych w związku z koronawirusem. Pomimo to ujawniono 98 941 nietrzeźwych kierujących. I co zaskakujące to o "zaledwie" 12 tys. osób mniej niż przed rokiem.
W 2020 nietrzeźwi kierujący pojazdami mechanicznymi (blisko 65 proc. to samochody osobowe) byli sprawcami 1656 wypadków drogowych. W ich efekcie 1847 osób zostało poszkodowanych, a 216 poniosło śmierć.
Jak wylicza Krajowa Rada Bezpieczeństwa Drogowego w 2018 roku koszt jednostkowy ofiary śmiertelnej wyniósł 2,4 mln zł, a osoby ciężko rannej 3,3 mln zł. Jednostkowy koszt start materialnych to 15 385 zł, zaś wypadku drogowego to 1,4 mln zł.
Bardzo tragiczny czerwiec na drogach
Jałowa dyskusja o bezpieczeństwie na polskich drogach
Szokująca korekta danych z Wielkanocy
Nowe BMW 2 Coupe
PREMIERA TYGODNIA | BMW serii 2 tworzy bardzo zróżnicowana gama modeli - rodziny minivan Active Tourer i Gran Tourer oraz sportowe Coupe i Cabrio, a także czterodrzwiowe Gran Coupe. Ten ostatni jest najmłodszym przedstawicielem rodziny, zaś wydłużony Tourer zyskał niedawno napęd hybrydowy typu plug-in. Obecnie przyszedł czas na zmianę wersji w nadwoziu coupe (G42). Oficjalna prezentacja miała właśnie miejsce na Goodwood Festival of Speed w Wielkiej Brytanii.
Nowa "dwójka" coupe mierzy 4537 mm długości (+105 mm do poprzednika) przy rozstawie osi 2741 mm (+51 mm), 1838 mm szerokości (+64 mm) oraz 1390 mm wysokości (-28 mm). Producent deklaruje, że dzięki tym proporcjom oraz lekkiej konstrukcji nadwozia uzyskał rozkład masy bliski 50:50.
Bagażnik w podstawowej konfiguracji pomieści 390 litrów (+20 l). Można ją powiększyć dzięki składaniu oparć kanapy 40:20:40. Taki podział może być nieco mylący, bo z tyłu są miejsca dla dwóch osób.
Za zewnątrz nowe coupe wyróżnia się grillem z aktywnymi klapami wlotów powietrza oraz 17-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich. W opcji można je zastąpić większymi o dwa rozmiary, a także wybrać zawieszenie sportowe M. Na tej liście jest także alarm o potencjalnym ryzyku uderzania w tył auta, funkcja monitorowania ruchu poprzecznego, aktywny tempomat oraz system autonomicznego parkowania. Model ten zyskuje także wyświetlacz head-up i rejestrator jazdy.
W gamie jednostek napędowych trzy silniki. Dwa benzynowe to 220i o pojemności dwóch litrów i mocy 184 KM i M240i xDrive 3.0 374 KM (4,3 sekundy do 100 km/h). Jedyny diesel 220d 2.0 190 KM tworzy układ miękkiej hybrydy. Wszystkie współpracują z ośmiostopniową przekładnią Steptronic (M w odmianie sport).
Sprzedaż nowego BMW serii 2 Coupe rozpocznie się na początku 2022 roku. Polski oddział producenta podał już bazowe ceny: 149 900 zł (220i), 164 600 zł (220d) i 249 900 zł (M 240i xDrive).
iX - potężny SUV BMW z napędem elektrycznym
Spójna mapa punktów ładowania w nawigacjach BMW i Mini
TESTY | Pierwsze wrażenia - Nie taki diabeł straszny
Strażnicy zyskają większe uprawnienia do karania
PRZEPISY | Na początku lipca Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji złożył projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie wykroczeń, za które strażnicy miejscy i gminni mogą nakładać mandaty karne. Chodzi o łamanie zakazu poruszania się z prędkością pieszego lub nie ustąpienie mu pierwszeństwa przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną, urządzeniem transportu osobistego lub wspomagającym ruch.
To dopełnienie zmian w przepisach, które uporządkowały zasady korzystania z tych pojazdów i urządzeń między innymi na chodnikach. Zgodnie z nimi od 20 maja strażnicy miejscy i gminni zyskali wobec tych kierujących możliwość zatrzymania, legitymowania i wydawania poleceń co do sposobu korzystania z drogi i chodnika. W przypadku popełnionego wykroczenia nie mają uprawnień do wystawiania mandatów karnych.
Projekt trafił 6 lipca do konsultacji międzyresortowych. Jego adresaci mają na wniesienie do niego uwag w terminie 10 dni. Zmiany w rozporządzeniu miałyby obowiązywać po upływie dwóch tygodni od daty ogłoszenia.
Nowe zasady korzystania z hulajnóg i UTO weszły w życie
Debata o użytkownikach jednośladów
Strażnicy skontrolują strefy czystego transportu
Ciąg dalszy audytu bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych
POLSKIE DROGI | GDDKiA zakończyła II etap audytu przejść na pieszych w ciągu dróg krajowych. Tym razem oceniano 2578 miejsc (dla porównania w 2019 było ich 682). W podziale na oddziały GDDKiA (województwa) najwięcej pracy miały te w Bydgoszczy (766), Opolu (307) i Łodzi (270). Z kolei najmniej w Szczecinie (50), Zielonej Górze (48) i Białymstoku (19).
Audytem nie objęto Małopolski (Kraków) z uwagi na przeprowadzony tam program pilotażowy w 2015 roku (z uzupełnieniem 2019). Z ocen wykluczono też przejścia w miejscach, w których prowadzone są lub planowane inwestycje drogowe, bądź z racji ukończenia nowych dotychczasowe traciły swoje znaczenie na rzecz ruchu lokalnego i przeszły w gestię samorządów.
Podobnie jak w pierwszym etapie zastosowano te same kryteria oceny zagrożenia w skali od 0 (bardzo duże ryzyko niechronionych użytkowników ruchu - poważne ryzyko śmierci w przypadku wystąpienia zdarzenia drogowego) do 5 (bardzo niskie ryzyko powstania zdarzeń drogowych).
Według niej najwięcej skontrolowanych przejść zakwalifikowano do "trójki" (przeciętne ryzyko niechronionych użytkowników ruchu - ryzyko urazów w przypadku wystąpienie zdarzenia drogowego). Takich miejsc było 946, co daje blisko 37 proc. ogółu. Tych skrajnie niebezpiecznych 21 (0,8 proc.).
Najczęstsze uwagi to: brak lub niewystarczające urządzenia dla niepełnosprawnych - niewidomych (2317), bardzo wysoka/wysoka prędkość pojazdów (726) i zjazdy w sąsiedztwie przejść (576).
Wnioski? Uzyskane wyniki są zbieżne z tymi z pierwszego etapu audytu. Podobnie z zalecaniami działań - należy przede wszystkim wprowadzać ograniczenia dopuszczalnej prędkości przed przejściami (teraz doszła zmiana przepisów odnośnie pierwszeństwa pieszego) i poprawiać samą infrastrukturę w ich obrębie (szczególnie oznakowania i oświetlenia). Zaproponowano też likwidację 61 oznakowanych przejść na rzecz sugerowanego miejsca przekraczania jezdni, co też wiąże się z zapewnieniem odpowiedniej infrastruktury.
Pieszy, prędkość, odstęp - od czerwca zmiana przepisów
GDDKiA o bezpieczeństwie pieszych
Analiza bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych
Szerzej na autostradach A1 i A2
POLSKIE DROGI | Budowana autostrada A1 pomiędzy Łodzią a Częstochową powiększyła się o kolejny fragment. Drogowcy przełożyli właśnie ruch na 4-kilometrowy odcinek wschodniej jezdni pomiędzy miejscowościami Napoleonów i Ochocice (woj. łódzkie).
Co najmniej do jesieni obowiązywać będzie na nim układ 1+1 z ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Do końca lipca powinien zostać udostępniony jeszcze jeden odcinek (2 km), a w połowie sierpnia ostatni (6,7 km) z tego kontraktu. Tym samym gotowa będzie cała wschodnia jezdnia A1 Piotrków Trybunalski - Kamieńsk (24,2 km). W październiku planowane jest przejście na układ 2+2.
W tym roku powinny zostać ukończone prace na całej szerokości A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski (15,8 km), Kamieńsk - Radomsko (16,7 km) oraz Kamieńsk - granicy z województwem śląskim (7 km).
Według harmonogramów prac A1 od granicy województw do Częstochowy powinna zostać oddana ruchu w lipcu 2022, a w październiku druga jezdnia Piotrków Trybunalski - Kamieńsk.
Finisz na A1, przetarg na S10, budowa na S16
Dziesiątki tysięcy zdjęć z fotoradarów w zaledwie miesiąc
Dwa odcinki przyszłej autostrady pod nadzorem fotoradarów
Zgodnie z zapowiedzią wydano zgodę na poszerzenie autostrady A2 w województwie mazowieckim (43 km). Od granicy z województwem łódzkim do węzła Pruszków zostanie dobudowany trzeci, a do węzła Konotopa czwarty pas ruchu. Rezerwę na nie pozostawiono podczas budowy w 2012 roku.
W ramach tej inwestycji drogowcy zapowiadają modernizację systemu kanalizacji deszczowej i wymianę oświetlenia na LED-y. Powstaną też dodatkowe miejsca parkingowe na MOP-ach.
Wcześniej wydano decyzję środowiskową w tym zakresie na 46-kilometrowy odcinek A2 od węzła Łódź Północ do granicy z województwem mazowieckim. W obu przypadkach przetarg na projekt i budowę planowany jest na jesień 2021, podpisanie umowy na wiosnę 2022, a ukończenie całej inwestycji na przełom 2025/26.
Zapadają kluczowe decyzje do poszerzenia A2
Trzeci pas na A2 i obwodnica Oświęcimia
Droga krajowa nr 50 po części ma być autostradą i ekspresówką
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 27/2021
Wyższe dopłaty do szerszego katalogu pojazdów zeroemisyjnych
Dacia Duster po faceliftingu także z przekładnią EDC
Testy urządzeń rejestrujących wjazd na czerwonym
Najdłuższy tunel drogowy w Polsce nadal niegotowy
Trzeci pas na A4, kolejne kilometry S5, S6, S11 i S74
Wydanie 26/2021
Sygnalizacja akustyczna pracy silnika elektrycznego
Trzecia generacja Peugeot 308 w nadwoziu kombi
Elektroniczna płatność na autostradach dla jednośladów i osobówek
Pierwszy most drogowy na przekopie Mierzei Wiślanej
Działania na drogach ekspresowych S5, S7, S10 i S11
Wydanie 25/2021
Stulecie Rajdu Polski
DS4 powraca na rynek
Dacia z nowym logo
Nowa seria w motorsporcie rozpoczęta
Finisz na A1, przetarg na S10, budowa na S16