TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Citroen C4 i Citroen e-C4 | 2021

Citroen C4

02-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Sumy ocen uzyskanych przez Citroena C4 w testach bezpieczeństwa osób dorosłych, ochrony pieszych i systemów podnoszących bezpieczeństwo nie pozwoliły na przyznanie więcej niż czterech gwiazdek Euro NCAP. Noty zaniżył między innymi brak centralnej poduszki powietrznej czy funkcji wykrywania obecności rowerzysty przez system autonomicznego hamowania awaryjnego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Citroen C4 - zderzenie czołowe w przeszkodę mobilną

Model C4 powrócił do gamy Citroena we wrześniu 2020 roku. Do gamy silników spalinowych - 1.2 PureTech i 1.5 BlueHDi - doszedł napęd elektryczny (e-C4). Zmieniła się przy tym bryła nadwozia. W miejsce klasycznego hatchbacka otrzymaliśmy crossovera, któremu bliżej do coupe.

To trzeci test zderzeniowy Euro NCAP (nie licząc odmian C4 Cactus, C4 Picasso i C4 Spacetourer) Citroena C4. Poprzednie miały miejsce w 2004 i 2010 roku - w obu maksymalna nota pięciu gwiazdek. Obecny otrzymał o jedną mniej. Niemniej żadnego z nich - ze względu na zmieniające się kryteria ocen - nie można ze sobą porównywać.

W polskich salonach sprzedaży nowe C4 dostępne jest w czterech wersjach wyposażenia - Live Pack, Feel, Feel Pack i Shine. Do testów Euro NCAP trafił model w przedostatniej z tych konfiguracji.

Na jego podkładzie z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP, obecne były:

  • przednie, boczne, kurtynowe poduszki powietrzne,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix (i-Size) skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego, a także z asystentem skrętu.

Zabrakło więc centralnej poduszki powietrznej oraz systemu wykrywania obecności pieszego z tyłu auta podczas manewru cofania.

W specyfikacji testów podana jest informacja, że wyniki odnoszą się do C4 z silnikiem benzynowym. Ale w próbach zderzeniowych brała udział także wersja C4 z napędem elektrycznym.

Ocena (2021):

Bezpieczeństwo dorosłych: 29,3 pkt. (76 proc.)

Podczas uderzenia przodem nowego Citroena C4 w przeszkodę mobilną na manekinie kierowcy odnotowano potencjalne obrażenia klatki piersiowej oraz prawej nogi. U pasażera siedzącego obok także klatki piersiowej i obu nóg. Można więc założyć, że poważniejsze zagrożenie stwarza centralna konsola.

Poziom ochrony podróżujących osób przez strukturę przodu auta jest poniżej średniej.

W teście zderzenia z przeszkodą stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera - siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego - odnotowano obrażenia klatki piersiowej.

Łącznie w tej części testów Euro NCAP przyznano 12,5 z 16 możliwych do uzyskania punktów.

Podczas uderzenia platformy mobilnej w bok nowego Citroena C4 oraz uderzenia auta w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel była na bardzo niskim poziomie. Na wyposażeniu C4 zabrakło centralnej poduszki, stąd nie przeprowadzono testu jej efektywności.

Łącznie przyznano 12,1 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy (3,7 z 4 pkt.).

Testowany model III-generacji Citroena C4 wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania ratunkowego eCall oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu). Specjaliści z Euro NCAP mieli jednak zastrzeżenia do działania tego ostatniego elementu, stąd tylko 1 z 2 punktów.

W tej części testów nowy Citroen C4 zgromadził 29,3 pkt., co stanowi 76 proc. oceny maksymalnej. Zgodnie z obowiązującymi dziś kryteriami Euro NCAP pozwala to na maksymalne osiągnięcie czterech gwiazdek.

Bezpieczeństwo dzieci: 40,9 pkt. (83 proc.)

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Citroen C4 - bezpieczeństwo dzieci podczas zderzenia czołowego z przeszkodą stałą

Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano foteliki Britax-Romer KidFix2 R oraz podkładkę podwyższającą Graco.

Podczas próby zderzenia czołowego z barierą mobilną na manekinie mniejszego dziecko odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych oraz głowy. Z kolei na większym manekinie działy większe siły na szyję. Stąd ocena 13,9 z 16 pkt.

Przy próbie uderzenia w bok Citroena C4 (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Daje to maksymalne 8 pkt.

Trzecia generacja Citroena C4 została wyposażona w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z próby montażu fotelika Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy. Do pozostałych nie było żadnych uwag.

Łączna nota to maksymalne 12 punktów.

Ochrona pieszych i rowerzystów: 30,9 pkt. (57 proc.)

Poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka) i miednicy (przedni pas) potrąconej osoby oceniono maksymalnymi notami - po 6 punktów.

Dla tułowia i głowy największe zagrożenie stanowią obszary podszybia oraz słupki A - nota 15,3 z 24 pkt.

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W przypadku nowego C4 zabrakło układu hamowania awaryjnego po wykryciu obecności pieszego podczas cofania. Specjaliści z Euro NCAP mieli też zastrzeżenia do działania systemu podczas skrętu w prawo w drogę z przejściem dla pieszych. Na filmie widać także, doszło do potrącenia dziecka wychodzącego zza przeszkody.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Citroen C4 - potrącenie dziecka wychodzącego zza przeszkody

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem. Tu też były zastrzeżenia do działania tego systemu - na filmie widać, że doszło do potrącenia.

W tej części testów przyznano 3,6 z 9 punktów.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. To przejazd przed maską samochodu, poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku) i wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

Specjaliści z Euro NCAP zrezygnowali z oceny działania systemu awaryjnego hamowania przed rowerzystą, argumentując, że jest to dodatkowo płatna opcja. Skutkowało to brakiem punktów.

W sumie w tej części testów Euro NCAP przyznano 30,9 z 57 punktów, czyli 57 proc. oceny maksymalnej. To również oznacza maksymalne przyznanie czterech gwiazdek.

W polskim cenniku Citroena C4 w września 2020 roku producent ograniczył się do informacji o pozycji "system hamowania awaryjnego". Natomiast w cenniku z marca 2021 pozycja "system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych oraz rowerzystów" jest standardem w każdej wersji wyposażenia.

Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,2 pkt. (63 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP nowy Citroen C4 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,6 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (2,4 z 6 pkt.).

W przypadku ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Citroen C4 - najechanie na tył poprzedzającego samochodu

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego. Zastrzeżeń nie było tylko do zadziałania systemu przez zwalniającym pojazdem.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Zastrzeżeń nie było tylko do zadziałania systemu przez nieruchomą przeszkodą.

Łączna nota 10,6 pkt. (63 proc. oceny maksymalnej) nie pozwala na przyznanie więcej niż czterech gwiazdek.

Testowany model:

Citroen C4 1.2 Pure Tech

Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji Citroena C4, w tym z napędem elektrycznym e-C4.