TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Hyundai Ioniq 5 | 2021

Hyundai Ioniq 5

17-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Przód nowego elektryka Hyundaia, crossovera Ioniq 5, stanowi poważne zagrożenie dla potrąconego pieszego lub rowerzysty. Pod tym względem, w zestawieniu wszystkich modeli z tego roku, które otrzymały notę pięciu gwiazdek, znajduje się na samym końcu.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Hyundai Ioniq 5 - próba zderzenia z platformą mobilną

Ioniq to znany już model w gamie Hyundaia. Zadebiutował w 2016 roku w mało dziś popularnym nadwoziu liftbacka. Napęd stanowiły dwa typy hybryd - miękkiej i plug-in. Ten ostatni poddano ocenie w testach Euro NCAP, w których zdobył notę pięciu gwiazdek.

Jednocześnie w ofercie pojawił się, również jako liftback, Ioniq Eletric. Debiutujący na początku 2021 roku Ioniq 5 to jednak zupełnie inne auto. Nie tylko poprzez nadwozie crossovera. Nazwa ta, ze zmieniającą się numeracją, przypisywana będzie kolejnym elektrykom Hyundaia.

W polskich salonach Ionoq 5 dostępny jest w czterech odmianach - z baterią 58 kWh i mocą 170 KM (2WD) bądź 235 KM (4WD) oraz 73 kWh 218 KM (2WD) i 305 KM (305 KM). Do wyboru trzy wersje wyposażenia - Smart, Executive oraz Platinum.

W testach zderzeniowych Euro NCAP oceniano model z najmocniejszym silnikiem i napędem na jedną oś. Według specyfikacji był on wyposażony w:

  • siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedną centralną,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych obecnie pod uwagę przez organizację Euro NCAP zabrakło aktywnej pokrywy silnika. Z kolei funkcja wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania (element systemu autonomicznego hamowania awaryjnego) jest opcją. W Polsce dostępna w wersji Executive w Pakiecie Safety (6000 zł), w topowej Platinum standard.

Ocena (2021):


Bezpieczeństwo dorosłych: 33,8 pkt. (88 proc.)


Podczas zderzenia czołowego Hyundaia Ioniq 5 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski) na manekinie kierowcy odnotowano potencjalne obrażenia nóg i klatki piersiowej. Ochrona siedzącego obok pasażera była na optymalnym poziomie.

Struktura przodu nadwozia (miejsce zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dobre zabezpieczenie.

W próbie uderzenia całą szerokością przodu w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Z kolei na manekinie pasażera, siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu, odnotowano potencjalne obrażenia klatki piersiowej.

W tej części testów Euro NCAP przyznano 14,4 z 16 maksymalnych punktów.

Przy zderzeniu bocznym i uderzeniem bokiem auta w słup na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażenia klatki piersiowej.

Konstrukcja wnętrza Hyundaia Ioniq 5 zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza głowę kierowcy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Hyundai Ioniq 5 - próba działania centralnej poduszki powietrznej

W trakcie testu potwierdzono, że centralna poduszka powietrzna w optymalny sposób chroni głowy kierowcy i pasażera przed wspólnym uderzeniem.

W tej części testów przyznano 15,3 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich zagłówków i siedzeń efektywnie zabezpieczały kręgi szyjne i głowy (3,1 z 4 pkt.).

Elektryczny crossover Hyundaia został wyposażony w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Za te elementy przyznano tylko jeden z dwóch punktów - nie podano przyczyny obniżenia oceny.


Bezpieczeństwo dzieci: 42,6 pkt. (86 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelik Britax-Romer KidFix, natomiast dla 10-latka podkładki podwyższającej Peg Perego Viaggio.

Podczas próby zderzenia czołowego Hyundaia Ioniq 5 z przeszkodą mobilną doszło do większych przeciążeń klatki piersiowej mniejszego manekina. W przypadku większego ochrona była na optymalnym poziomie. Nota 15,6 z 16 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Hyundai Ioniq 5 - próba uderzenia w bok auta, bezpieczeństwo dzieci

W próbie zderzenia bocznego - od strony większego manekina - ochrona była na optymalnym poziomie - maks. nota 8 pkt.

Hyundai Ioniq 5 został wyposażony w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

W tym zakresie - co jest rzadkością na tle innych modeli samochodów różnych marek - nie było żadnych uwag. Maks. nota 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 34,4 pkt. (63 proc.)


TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Hyundai Ioniq 5 - potrącenie pieszego, ochrona miednicy

Poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka) nagrodzono maks. liczbą 6 punktów. W przypadku miednicy (wysokość przedniego pasa auta) istnieje ryzyko największych obrażeń - 0 z 6 punktów. Bardzo poważne zagrożenie dla głowy potrąconej osoby stanowi powierzchnia podszybia i słupków A - 14,5 z 24 pkt.

Ogranizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W próbach tych elektryczny crossover Hyundaia otrzymał 13,9 na 18 punktów.

W przypadków pieszego uzyskano 5,7 z 9 pkt. Największe zastrzeżenia były do sytuacji ze skrętem w prawo na przecięciu przejścia dla pieszych. Hyundai Ioniq 5 stracił też za brak w standardzie systemu wykrywania osób znajdujących się z tyłu samochodu.

W przypadku rowerzysty to 8,2 z 9 pkt. Nie podano powodu obniżenia tej oceny.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,2 pkt. (88 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Hyundai Ioniq 5 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,7 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,8 z 6 pkt.).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Hyundai Ioniq 5 - próba hamowania automicznego podczas skrętu w lewo

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

W podsumowaniu nie podano przyczyni minimalnego obniżenia oceny.