TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes EQE | 2022

Mercedes EQE

03-11-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Nowy w gamie elektryków Mercedesa sedan EQE otrzymuje pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Przyznano mu również wyróżnienie Advanced Rewards i ocenę bardzo dobrą w osobnym rankingu systemów wspierających kierowcę.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mercedes EQE - próba zderzenia czołowego w przeszkodę mobilną

Mercedes wprowadził nieco zamieszania w swojej ofercie. W gamie elektryków obok SUV-ów EQE czy EQS są także limuzyny z tym samym oznaczeniem. I właśnie ta z „niższej” klasy trafiła teraz do testów zderzeniowych Euro NCAP.

Auto zadebiutowało w polskich salonach wiosną tego roku. W ofercie trzy wersje wyposażenia: standard, Electric Art i linia AMG (nie mylić z podrasowanym modelem z Affalterbach).

W gamie elektrycznych jednostek napędowych kilka pozycji z napędem na jedną oś: EQE 300, EQE 350 i EQE 350+ (wydłużony zasięg do 670 km) oraz 4Matic: EQE 350 i EQE 500.

Według specyfikacji Euro NCAP testowany model to Mercedes-EQ limuzyna EQE 350+ w wersji wyposażenia linia AMG. Na jej pokładzie znalazło się między innymi:

  • osiem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód) i kurtynowe oraz jedna chroniąca kolana kierowcy i jedna centralna,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • hamulec pokolizyjny,

  • aktywną maskę silnika,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (także podczas cofania) oraz asystentem skrętu.

Limuzyna EQE otrzymała jeszcze Advanced Rewards za system Car-to-X Communication. Do tego modelu przypisano także wyróżnienie przyznane w 2010 roku za Pre-Safe Brake.

W dodatkowej kategorii systemów wspierających kierowcę przyznano ocenę bardzo dobrą. Oceniano w niej aktywny tempomat z funkcją utrzymania odległości od poprzedzającego pojazdu i awaryjnym hamowaniem przed przeszkodą.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 36,4 pkt. (95 proc.)


Podczas zderzenia czołowego Mercedesa EQE w nadwoziu sedan z przeszkodą mobilną (1/2 szerokość marki samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej i nóg. Ochrona pasażera - siedzącego obok - była na optymalnym poziomie.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) stanowi dostateczną ochronę.

Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą na manekinie kierowcy i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu) odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej.

Łączna nota w tej części testów Euro NCAP to 14,4 z 16 pkt.

Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu bokiem w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

Konstrukcja wnętrza elektrycznej limuzyny Mercedesa zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mercedes EQE - ocena efektywności działania centralnej poduszki powietrznej

Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły wysoką skuteczność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem wskutek sił działających podczas wypadku.

Łączna nota w tej części to maksymalne 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył Mercedesa EQE profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę.

Nota 3,9 z 4 pkt.

Na wyposażeniu fabrycznym limuzyny EQE znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec prokolizyjny.

Stąd maks. 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 45 pkt. (91 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix XP, zaś dla 10-latka zdemontowanej z niego podkładki podwyższającej.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mercedes EQE - ocena bezpieczeństwa dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie.

Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.

Mercedes wyposażył sedana EQE w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) z top-teter na skrajnych miejscach kanapy.

Między innymi za obecność tych elementów przyznano 9 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono z nich próbę montażu na środkowym miejscu kanapy bazy Maxi-Cosi EasyFix z fotelikiem CabrioFix za pośrednictwem samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Pomimo to przyznano maks. liczbę 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 45,1 pkt. (83 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka Mercedesa EQE sedan) przyznano maks. 6 pkt. W przypadku miednicy (przedni pas auta) potencjalne niebezpieczeństwo stanowią obszary reflektorów - stąd 4,1 z 6 pkt. Dla głowy największym zagrożeniem jest podszybie i słupki A. Przyznano tu 18,4 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach Mercedes EQE sedan otrzymał 16,6 na 18 punktów.

W przypadku pieszego nie podano przyczyny obniżenia oceny z 9 do 8,7 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mercedes EQE - ocena efektywności działania autonomicznego systemu hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności rowerzysty, potrącenie

W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do działania systemu w scenariuszu wyjazdu rowerzysty zza przeszkody (na filmie widać, że doszło do potrącenia). Nota 7,9 z 9 pkt.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,1 pkt. (81 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Mercedes EQE sedan został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,6 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mercedes EQE - ocena efektywności działania autonomicznego systemu hamowania awaryjnego przed przeszkodą podczas skrętu w lewo

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty.