TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Renault Kangoo | 2021

Renault Kangoo

19-07-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Do trzech razy sztuka - ale i tym razem się nie udało, chociaż niewiele zabrakło, aby osobowe Renault Kangoo zdobyło komplet gwiazdek Euro NCAP. Uwagę zwracają wysokie noty w zakresie bezpieczeństwa dzieci oraz działania autonomicznego systemu hamowania awaryjnego przed przeszkodą.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Kangoo - próba uderzenia w bok auta

Renault Kangoo to przedstawiciel dwóch typów aut. Dostawczego vana i osobowego kombivana. Chociaż oba obecne są na rynku od ponad dwudziestu lat, to dopiero debiutuje trzecia generacja. Ta także trafiła do oceny w testach Euro NCAP. Uzyskując w nich ponownie cztery gwiazdki, chociaż z uwagi na zmieniane procedury, tych z 2003 i 2008 roku nie można ze sobą porównywać.

Za każdym razem była to wersja osobowa, która trafi do sprzedaży w Polsce w przyszłym roku (van jest już dostępny). Stąd producent nie przedstawił jeszcze danych wyposażenia oraz cennika. W testach Euro NCAP brał model z silnikiem 1.3 TCe 130 KM, zaś odnoszą się one także do 1.3 TCe 100 KM oraz 1.5 dCi 75, 95 i 115 KM (wszystkie z napędem na przednią oś).

Na jego podkładzie z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP, obecne były:

  • przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.

  • Zabrakło więc centralnej poduszki powietrznej, hamulca pokolizyjnego, układu monitorowania zmęczenia kierowcy oraz funkcji autonomicznego hamowania po wykryciu obecności pieszego podczas cofania auta. Wpłynęło to na obniżenie not w poszczególnych testach.

    Ocena (2021):

    Bezpieczeństwo dorosłych: 29,9 pkt. (78 proc.)

    W trakcie uderzenia przodem nowego Renault Kangoo w przeszkodę mobilną na manekinie kierowcy odnotowano większe siły działające na klatkę piersiową oraz ryzyko urazów górnych części nóg. Natomiast na manekinie pasażera - siedzącego obok - doszło do potencjalnych obrażeń lewej nogi.

    Poziom ochrony podróżujących osób przez strukturę przodu nadwozia auta był poniżej średniej.

    W teście zderzenia czołowego z przeszkodą stałą, zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano ryzyko odniesienia urazów klatki piersiowej.

    W tej części testów przyznano 14 z 16 możliwych do zdobycia punktów.

    Podczas uderzenia platformy mobilnej w bok osobowego Renault Kangoo ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. W próbie uderzenia w słup odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej.

    TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Kangoo - ochrona przed wychyleniem ciała kierowcy i uderzeniem głową w fotel pasażera

    Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel była na krytycznym poziomie. Na wyposażeniu trzeciej generacji Renault Kangoo zabrakło centralnej poduszki, dlatego nie przeprowadzono testu jej efektywności.

    Łącznie przyznano 11,9 z 16 punktów.

    Przy uderzeniu w tył osobowego Kangoo profile przednich, jak i tylnych zagłówków zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy (3,5 z 4 pkt.).

    Testowany model Renault wyposażono w kartę ratunkową pojazdu oraz system powiadamiania służb ratowniczych eCall. Zabrakło hamulca pokolizyjnego, który zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu). Stąd ocena 0,5 z dwóch punktów.

    Nowe Renault Kangoo za bezpieczeństwo podróżujących osób dorosłych otrzymało 29,9 punktów, co stanowi 78 proc. oceny maksymalnej. Zgodnie z obowiązującym w latach 2020/21 regulaminem nie pozwala to na przyznanie pięciu gwiazdek Euro NCAP (minimalny próg to 80 proc.).


    Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)


    Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix2 R i wyjmowane z niego siedzisko do roli podkładki podwyższającej.

    TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Kangoo - próba zabezpieczenia dzieci podczas uderzenia w bok auta

    Podczas próby zderzenia czołowego z barierą mobilną oraz uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Przyznano za to - odpowiednio - 16 i 8 punktów.

    Trzecia generacja osobowego Kangoo została wyposażona w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

    Opcją w tym modelu będzie mocowania Isofix (i-Size) na fotelu pasażera.

    Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

    Do żadnego z nich nie było zastrzeżeń. Łączna nota maksymalne 12 punktów.

    Uzyskane 87 proc. oceny za bezpieczeństwo podróżujących dzieci pozwoliłoby przyznać pięć gwiazdek Euro NCAP.


    Ochrona pieszych i rowerzystów: 36,6 pkt. (67 proc.)


    Poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka) oceniono na 5,1 z 6 pkt. Prawie cała długość samochodu stanowi zagrożenie. Z kolei ochronę miednicy (przedni pas) na 3,5 z 6 pkt. Tu zagrożeniem jest centralna część auta.

    Dla tułowia i głowy zagrożenie stanowią krawędzie maski, podszybie i przede wszystkim słupki A (16 z 24 pkt.).

    Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.

    Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

    W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

    TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Kangoo - potrącenie dziecka wychodzącego zza przeszkody

    Testowane Kangoo w wersji osobowej nie posiadała funkcji wykrywania obecności pieszego znajdującego się z tyłu pojazdu. Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu w dzień podczas skrętu w drogę poprzeczną, przez którą przechodzi pieszy oraz wyjściem pieszego (dziecka) zza przeszkody przed maskę auta (na filmie widać, że doszło do potrącenia).

    Ocena to 4,6 z 9 pkt.

    TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Kangoo - potrącenie rowerzysty wyjeżdżającego zza przeszkody

    Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. To przejazd przed maską samochodu, poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku) i wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

    W tym przypadku zastrzeżenia były do ostaniego punktu (na filmie widać, że doszło do potrącenia rowerzysty).

    Ocena to 7,5 z 9 pkt.

    Uzyskane 67 proc. oceny maksymalnej pozwoliłoby mieści się w progu dla pięciu gwiazdek Euro NCAP.


    Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,6 pkt. (72 proc.)


    Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP trzecia generacja kombivana Kangoo została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,8 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,4 z 6 pkt.).

    W przypadku ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

    W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

    W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

    Euro NCAP nie podaje co było przyczyną odjęcia 0,6 pkt.

    W tym przypadku zdobycie 72 proc. oceny maksymalnej pozwoliłoby na przyznanie pięciu gwiazdek.

    Testowany model:

    Renault Kangoo 1.3 TCe 130 KM

    Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich osobowych wersji nowego Renault Kangoo.