TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Renault Megane E-Tech EV | 2022

Renault Megane E-Tech EV

07-03-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Wprowadzenie do sprzedaży Renault Megane E-Tech EV zbiega się z wynikami testów zderzeniowych Euro NCAP. Nowy elektryk otrzymuje w nich maksymalną notę pięciu gwiazdek.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Megane E-Tech EV - próba zderzenia czołowego z przeszkodą stałą

W obecnej ofercie Renault dostępne są dwa modele Megane oznaczone jako E-Tech. Hatchback i kombi należą do znanej od 2015 roku IV-generacji z segmentu aut kompaktowych. W chwili rynkowego debiutu otrzymały w testach zderzeniowych Euro NCAP notę pięciu gwiazdek.

W ramach faceliftingu z 2020 roku do gamy jednostek napędowych dołączono hybrydę plug-in. To właśnie ona otrzymała oznaczenie E-Tech. W tym samym roku Euro NCAP zaktualizowało listę wprowadzonych w międzyczasie wariantów przypisując jej także pięć gwiazdek.

Obecny test dotyczy nie tyle nowego, co przede wszystkim zupełnie innego modelu E-Tech. Nadwozie zmieniono na SUV-a, a napęd hybrydowy na elektryczny, stąd też małe wyróżnienie w postaci symbolu "EV".

Gama nowego Megane E-Tech składa się z dwóch wersji silnikowych: 130 KM z baterią o pojemności 40 kWh i 220 KM 60 kWh. Ze słabszym oferowane są w poziomach wyposażenia Equilibre i Techno, a mocniejszy dodatkowo Iconic. Według specyfikacji Euro NCAP testom zderzeniowym poddano środkową wersję.

Na liście standardowego wyposażenia tego auta znalazło się:

  • siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedna centralna (pomiędzy fotelami),

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • trzy pary mocowań Isofix (i-Size) - na miejscu pasażera i skrajnych na kanapie,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu.

Na tej liście zabrakło między innymi aktywnej maski silnika, hamulca pokolizyjnego oraz funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 32,6 pkt. (85 proc.)


Podczas zderzenia czołowego Renault Megane z napędem elektrycznym z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski auta) na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia obrażenia klatki piersiowej i nóg. Ochrona siedzącego obok pasażera była na optymalnym poziomie.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) nie stanowi dostatecznej ochrony.

W próbie uderzenia całą szerokością Megane E-Tech EV w przeszkodę stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.

Łączna nota w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP to 13,7 z 16 pkt.

Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. W próbie uderzenia w słup (drzewo) czujniki na manekinie odnotowały ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.

Konstrukcja wnętrza auta zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Megane E-Tech EV - ocena efektywności działania centralnej poduszki powietrznej

Testy Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej w Renault Megane E-Tech EV (chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem się w trakcie wypadku). Nota to 15,1 na 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę. Słabszy poziom zanotowały te z przodu, stąd 2,8 na 4 pkt.

Megane E-Tech EV zostało wyposażone w kartę ratunkową pojazdu oraz system powiadamiania eCall. Zabrakło hamulca pokolizyjnego (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu). Stąd tylko 1 z 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 43,3 pkt. (88 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix, zaś dla 10-latka wymontowanej z niego podkładki podwyższającej.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Megane E-Tech EV - bezpieczeństwo dzieci podczas uderzenia w przeszkodę mobilną

Podczas próby zderzenia czołowego Renault Megane E-Tech EV z przeszkodą mobilną na większym manekinie doszło do większych przeciążeń kręgów szyjnych. Stąd 15,3 z 16 pkt.

W próbie uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona była na maksymalnym poziomie (maks. 8 pkt.).

Testowany model Megane E-Tech EV wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz trzy pary mocowań Isofix (i-Size). Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych wykluczono z nich montaż fotelika Maxi-Cosi Cabriofix za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środku kanapy Renault Megane E-Tech EV.

Pomimo to przyznano maks. 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 34,4 pkt. (65 proc.)


Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka samochodu) przyznano maks. 6 pkt. Na wysokości miednicy niemal cała szerokość przedniego pasa stanowi poważne zagrożenie (1,7 z 6 pkt.). Z kolei dla głowy potrąconej osoby niebezpieczne są słupki A (12,4 z 24 pkt.).

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Megane E-Tech EV - ocena działania systemu automatycznego hamowania przed przeszkodą podczas skrętu w lewo z przecięciem przejścia dla pieszych

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach Euro NCAP nowe Renault Megane E-Tech EV otrzymało 15,3 z 18 punktów.

W odniesieniu do pieszego ocenę obniżył brak funkcji wykrywania obecności osoby za samochodem w trakcie cofania. Stąd 7 z 9 pkt.

W przypadku rowerzysty nie podano przyczyny obniżenia noty do 8,3 z 9 pkt.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,7 pkt. (79 proc.)


TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Megane E-Tech EV - ocena działania asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, elektryczne Megane E-Tech zostało wyposażone w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,8 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4,4 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

Eksperci z Euro NCAP nie mieli zastrzeżeń jedynie do ostatniej z wymienionych sytuacji.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.