WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 51/2021

18-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Lubuska Policja, Renault, Toyota, archiwum, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Noworoczna nowelizacja przepisów drogowych

Przepisy - nowelizacja przepisów drogowych od 1 stycznia 2022 roku

PRZEPISY | Drugiego grudnia posłowie, po odrzuceniu części poprawek Senatu, uchwalili nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. 10 grudnia podpisał ją Prezydent RP Andrzej Duda, a sześć dni później zmiany zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw (poz. 2328).

Zgodnie z zapisem już od pierwszego dnia 2022 roku wejdą w życie między innymi surowsze kary dla kierujących za wykroczenia popełniane na drodze. Dotyczą one przede wszystkim niestosowania się do ograniczeń prędkości (przekroczenie powyżej 30 km/h), ignorowania sygnalizacji STOP (w tym opuszczonych zapór) na przejazdach kolejowych i zachowania wobec pieszych (nieustąpienie pierwszeństwa, wyprzedzanie na przejściu i omijanie pojazdu, który zatrzymał się przed pasami).

Zaostrzono też sankcje wobec nietrzeźwych kierujących i osób nie posiadających prawa jazdy.

Maksymalna liczba punktów, które będzie można otrzymać przy zbiegu wykroczeń to 15, termin ich ważności wydłużono do dwóch lat przy jednoczesnym zlikwidowaniu kursów reedukacyjnych. Obniżono przy tym próg dla młodego stażem kierowcy - zostaną mu odebrane uprawnienia, jeśli przez rok zgromadzi 20 punktów karnych.

Wgląd do tych danych zyska firma ubezpieczeniowa, dla której będzie to podstawa do wyliczenia indywidualnych stawek polisy.

W postępowaniu mandatowym maksymalna grzywna może wynieść 8 tys. złotych, zaś w gestii sądu będzie nawet 30 tys. złotych. Naczelnik urzędu skarbowego będzie je mógł potrącić z nadpłaty podatku.

W przypadku poszkodowanych zmiany odnoszą się między innymi do zwolnienia z podatku dochodowego przyznanej renty lub innych świadczeń.

Część przepisów, np. dotyczących powiązania punktów z wysokością kwoty ubezpieczenia wejdzie w życie za pół roku, zaś informacje o wykroczeniach i nałożonych karach po wdrożeniu odpowiednich rozwiązań informatycznych w bazie CEPiK.


Tuż przed debiutem Renault Megane E-Tech w Polsce

PREMIERA TYGODNIA | Megane to jeden z najdłużej produkowanych modeli Renault. Zadebiutował w 1995 roku, obecnie w sprzedaży jest czwarta generacja. Jej modernizacja w 2020 wprowadziła do oferty hybrydę typu plug-in. Kolejna odsłona - zaprezentowana jesienią na targach w Monachium - będzie przełomowa zarówno pod względem jednostek napędowych, jak i bryły nadwozia. Tej bliżej teraz do crossovera niż dotychczasowego hatchbacka czy kombi.

Nowe Megane E-Tech powstało na płycie podłogowej CMF-EV (opracowanej w ramach aliansu z Nissanem). Ma 4,21 m długości przy rozstawie osi 2,7 m. Szerokość jest zróżnicowana w zależności od wersji nazwanej Business 1,77 m lub Private 1,78 m. Wysokość mierzy 1,5 m, zaś pojemność bagażnika znów zależna jest od wymienionych wersji - odpowiednio - 389 lub 440 litrów. Do obu parametrów wlicza się ukryty pod podłogą schowek na kable do ładowania - znów odpowiednio - 22 lub 32 litry.

Auto oferowane będzie w trzech poziomach: Equilibre, Techno i Iconic. Na zewnątrz standardem są wszystkie światła oparte na technologii LED. Wewnątrz zestaw tradycyjnych wskaźników zastąpiono wyświetlaczem cyfrowym o przekątnej 12,3 cala. Na środku kokpitu może się znaleźć 9-calowy ekran dotykowy (układ poziomy) lub 12-calowy panel OpenR (pionowy).

Na liście wyposażenia dostępne będą między innymi układy Active Driver Assist, system autonomicznego hamowania z funkcją monitorowania przestrzeni z tyłu auta podczas cofania oraz całkowicie zautomatyzowany proces parkowania (bez konieczności zmiany biegów).

Gamę silników elektrycznych Megane E-Tech stanowią dwie wersje - o mocy 130 KM z baterią o pojemności 40 kWh (zasięg do 300 km) i 218 KM 60 kWh (450 km). Gniazdo ładowania wyposażono w fabryczne łącze Combo. Pozwala to na korzystanie z szybkich ładowarek (do 130 kW). Jak deklaruje producent zasięg 300 km dostępny będzie po 30 minutach.

Sprzedaż Renault Megane E-Tech rozpocznie się na początku 2022 roku. W Polsce wyceniono tego elektryka w przedziale 154 390 - 202 390 złotych.


Kompletna inwestycja Toyota Motor Manufacturing Poland

Z rynku - Toyota uruchamia drugą linię do produkcji silników hybrydowych w Polsce

Z RYNKU | Toyota powiększyła zdolności produkcyjne fabryk w Jelczu-Laskowicach i Wałbrzychu. Nowa, a de facto druga, linia przeznaczona jest dla silników benzynowych o pojemności 1.5 pracujących w układzie miękkiej hybrydy. Stosowana w nim przekładnia elektryczna (generator + EV) również powstaje w zakładach na Dolnym Śląsku. Następnie trafiają do dwóch modeli - Yarisa i Yarisa Cross.

Tym samym zakończyła się realizacja wartych blisko 2 mld złotych inwestycji Toyoty w Polsce. Od listopada 2018 należące do niej fabryki były sukcesywnie modernizowane. Dzięki temu w Jelczu-Laskowicach rozpoczęto produkcję silnika benzynowego 2.0, zaś w Wałbrzychu elektrycznej przekładni do hybrydy 1.8. Łącznie, przy trzech zmianach, potencjał roczny wzrósł o 992 tys. tych podzespołów.

Toyota w Polsce produkuje jeszcze klasyczne silniki spalinowe 1.0 i 1.5 oraz manualne i zautomatyzowane skrzynie biegów. Trafiają one do zakładów w Europie, Japonii i RPA.


Jakie jest zainteresowanie dieslami wśród polskich kierowców?

Z rynku - sprzedaż nowych i używanych samochodów z silnikami diesla

Z RYNKU | Od stycznia do końca listopada sprzedano w Polsce 410 484 nowych samochodów osobowych. W podziale na jednostki napędowe zaledwie 12,9 proc. stanowiły diesle. W porównaniu do analogicznego okresu 2020 oznacza to spadek aż o 24,2 proc.

O wiele większym popytem cieszą się używane auta z silnikami wysokoprężnymi sprowadzane do Polski. W ciągu 11 miesięcy 2021 stanowiły one 42,1 proc. ogółu (pierwsze rejestracje). Co prawda w porównaniu do 2020 oznacza to spadek, ale o zaledwie 1,1 proc.

Tymczasem na rynku wtórnym ubywa ofert z dieslami i jednocześnie rośnie ich cena. Jak informuje firma AAA AUTO tylko pomiędzy październikiem a listopadem było ich mniej o 10,5 tys. sztuk. Na przestrzeni roku ich cena wzrosła o blisko 4 tys. złotych (18,5 proc.).

Z analizy AAA AUTO ofert o sprzedaży samochodów używanych z silnikami wysokoprężnymi (dilerzy, komisy i ogłoszenia) wynika, że najczęściej wystawiany był Volkswagen Passat (średnia cena 15 tys., wiek 13,8 lat i przebieg 258 tys. km). Na kolejnych miejscach znalazło się Audi A4 (21 900 zł/13,7 lat/253 tys. km) i BMW serii 3 (22 800 zł/13,4 lat/230 tys. km).


Otwarcia oraz przetargi na S19 i wokół Łomży

Polskie drogi - nowy fragment S19 oddany do ruchu

POLSKIE DROGI | Drogowcy udostępnili do ruchu blisko 50 km nowej ekspresówki S19 (część międzynarodowego szlaku Via Carpatia). Składają się na nią cztery kontrakty Lublin - Niedrzwica Duża (12 km), obwodnica Kraśnika (10 km), Kraśnik - Janów Lubelski (18 km) i obwodnica Janowa Lubelskiego (6,5 km). Trasa ma przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę z rezerwą na trzeci.

W ich ciągu funkcjonują już dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych - Felinów i Janów Lubelski. W budowie pozostają nadal pary Radawczyk, Słodków i Zemborzyce. W realizacji jest też środkowy odcinek Niedrzwica Duża - początek obwodnicy Kraśnika. Jego ukończenie powinno nastąpić przed wakacjami 2022.

Polskie drogi - przetarg na S19 Dukla - Barwinek

Z kolei na podkarpackim odcinku S19 ogłoszono przetarg na wykonawcę Dukla - Barwinek (granica ze Słowacją). Do zaprojektowania i wybudowania nieco 18 kilometrów nowej drogi, w tym aż 15 estakad, 10 mostów i 6 wiaduktów.

Na etapie poszukiwania wykonawcy jest też fragment Babica - Jawornik. Natomiast dla odcinków Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz i Domaradz - Iskrzynia opracowywane są Koncepcje programowe.

Polskie drogi - rozstrzygnięcie przetargu na dokończenie obwodnicy Łomży

Częścią innego korytarza transportowego, Via Baltica, będzie S61. Kilka fragmentów tej ekspresówki zostało już oddanych do użytku, na pozostałych trwają prace budowlane. Jednak spore opóźnienia załapała obwodnica Łomży (13 km). W maju 2021 GDDKiA rozwiązała umowę z dotychczasowym wykonawcą - włoską firmą TOTO. W wyniku powtórzonego przetargu inwestycję dokończy konsorcjum NDI, NDI Sopot i B4 (660 mln zł).

Do wybudowania między innymi trzy węzły - Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz most nad doliną Narwi (1200 m). W warunkach przetargu znalazł się ważny zapis - jedna jezdnia obwodnicy ma zostać udostępniona do 18 miesięcy od momentu podpisania umowy, druga do 2024 roku.

Polskie drogi - nowy odcinek DK63 omija Łomżę

Jest i druga dobra wiadomość z okolic Łomży. Oddano właśnie do użytku fragment DK63 (9 km). Został on poprowadzony nowym śladem od okolic miejscowości Wygoda w kierunku powstającej obwodnicy tego miasta w ciągu S61.

Docelowo połączy się z nią na przyszłym węźle Łomża Południe. Ten fragment ekspresówki powinien być gotowy wiosną 2022.