TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Tesla Model S | 2022
Tesla Model S
24.01.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Zmodernizowana Tesla Model S wyróżnia się bardzo wysokimi notami w każdej części testów zderzeniowych Euro NCAP. W podsumowaniu 2022 roku wyróżniono to podwójnym tytułem Best in Class w segmencie aut klasy wyższej i z napędem elektrycznym.
Tesla Model S to liftback zaliczany do segmentu klasy wyższej średniej. Zadebiutował na rynku w 2012 roku, cztery lata później przeszedł pierwszy facelifting. Kolejny przypadł na 2021 i taki egzemplarz trafił teraz do testów zderzeniowych Euro NCAP.
Model S otrzymał w nich maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Co więcej, przyznanie mu podwójnego wyróżnienia Best in Class 2022 oznacza zdobycie maksymalnych not w swoim segmencie i wszystkich modeli z napędem elektrycznym.
Jest to też jedyny przedstawiciel Tesli, który zalicza drugi w historii test Euro NCAP. Poprzedni miał miejsce w 2014 roku i zakończył się również wynikiem pięciu gwiazdek. W tamtym czasie nie otrzymał jednak wyróżnienia Best in Class. Należy też pamiętać, że wtedy obowiązywały inne kryteria ocen i nie wolno obu rezultatów ze sobą porównywać.
Zmodernizowana Tesla Model S oferowana jest w dwóch wersjach: zwykłej wyposażonej w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 670 koni mechanicznych i zasięgu 634 km oraz Plaid z trzema silnikami elektrycznymi (dwa na tylnej osi) o mocy aż 1020 KM i zasięgu 600 km.
Obecnie w testach Euro NCAP oceniana była ta pierwsza, ale wyniki obowiązują dla obu. Według specyfikacji Model S wyposażony był:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód), kurtynowe oraz jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
aktywną maskę silnika,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych (w tym za autem w trakcie wykonywania manewru cofania) i rowerzystów oraz asystentem skrętu.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 35,8 pkt. (94 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego Tesli Model S z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia większych obrażeń klatki piersiowej i mniejszych prawej nogi. Natomiast u pasażera siedzącego obok niewielkie obrażenia klatki piersiowej oraz lewej nogi (co oznacza potencjalne zagrożenie ze strony centralnego tunelu).
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) zapewnia dostateczną ochronę.
Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu) jest na optymalnym poziomie.
Łączna nota w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP to 13,9 z 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym oraz uderzeniu auta w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza Tesli Model S zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowy i zabezpieczenia jego głowy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły wysoką skuteczność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem wskutek sił działających podczas wypadku.
Łączna nota to maks. 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył Modelu S profile przednich i tylnych foteli oraz zagłówków w optymalny sposób chroniły kręgi szyjne i głowę.
Nota to 3,5 z 4 pkt.
Na wyposażeniu fabrycznym Tesli Model S znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu).
Maks. nota 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 45 pkt. (91 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix i-Size, a dla 10-latka podkładki podwyższającej Peg Perego Viaggio.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie.
Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.
Na liście wyposażenia Tesli Model S znalazł się wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether na skrajnych miejscach kanapy.
Między innymi za te elementy przyznano 9 z 13 punktów.
Tak wysoka ocena to zasługa systemu identyfikacji fotelika dziecięcego ustawionego na miejscu pasażera. Jeśli jest on w pozycji tyłem do kierunku jazdy automatycznie dezaktywowana jest przednia poduszka powietrzna.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
W przypadku Tesli Model S nie było żadnych zastrzeżeń.
Stąd maksymalna nota 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 45,9 pkt. (85 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka auta) oraz miednicy (przedni pas Tesli Model S) przyznano maksymalne oceny, po 6 punktów. Dla głowy największe zagrożenie stanowi obszar podszybia oraz słupków A, z kolei optymalne zabezpieczenie stanowi aktywna maska komory silnika. Stąd też nota 16,9 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach Model S otrzymał 17 z 18 punktów.
W przypadku pieszego ocenę z 9 do 8 pkt. obniżyła jakość działania systemu wykrywania jego obecności za cofającym samochodem.
W przypadku rowerzysty nie było żadnych zastrzeżeń. Stąd maks. 9 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15,7 pkt. (98 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, zmodernizowana Tesla Model S została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,7 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty o 0,3 pkt.