TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | WEY Coffee 01 | 2022

WEY Coffee 01

05-10-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

WEY Coffee 01 to drugi, po ORA Funky Cat, model chińskiego koncernu GWM oceniany w ostatnich testach zderzeniowych przez Euro NCAP. Oba otrzymały pięć gwiazdek i wyróżniają się wysoką punktacją w zakresie systemów wspierających kierowcę.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | WEY Coffee 01 - próba zderzenia czołowego w przeszkodę stałą

Chiński koncern Great Wall Motors rozpoczyna podbój rynku europejskiego podwójnym uderzeniem. Drugą wprowadzaną marką, obok ORA, jest WEY. Jej domeną jest produkcja luksusowych SUV-ów.

Ofertę WEY mieliśmy okazję poznać na salonie samochodowym we Frankfurcie 2019 roku. Zapowiedziane wówczas plany pokrzyżował wybuch epidemii koronawirusa. Ponownym punktem wyjścia były kolejne targi IAA, przeniesione w 2021 roku do Monachium. To tam zaprezentowano dwa SUV-y - Coffee 01 i Coffee 02.

Ten pierwszy trafił właśnie do testów zderzeniowych Euro NCAP. Auto ma 4870 mm długości (2910 mm rozstaw osi), 1960 szerokości i 1690 mm wysokości. Napęd stanowi jednostka hybrydowa typu plug-in. Bazowy silnik o pojemności dwóch litrów zasilanych jest benzyną, natomiast elektryczne rozlokowano na obu osiach. Łącznie dysponują mocą 476 KM (350 kW). Bateria o pojemności 41,8 kWh zapewnia zasięg EV do 150 kilometrów.

O sprzedaży WEY Coffee 01 jeszcze niewiele wiadomo. Specyfikacja Euro NCAP wymienia dwie wersje - Mid i Prestige (testowana). Była ona wyposażona w:

  • osiem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedna kolanowa dla kierowcy i centralna,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych (także podczas cofania) i rowerzystów oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 34,8 pkt. (91 proc.)


Podczas zderzenia czołowego WEY Coffee 01 plug-in z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej. Ochrona siedzącego obok pasażera była na optymalnym poziomie.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.

W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. U pasażera - siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu - odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.

Łącznie w tej części testów przyznano 13,8 z 16 punktów.

Zarówno przy zderzeniu bocznym, jak i uderzeniu autem w drzewo (słup) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

Konstrukcja wnętrza SUV-a Coffee 01 zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | WEY Coffee 01 - ocena efektywności działania centralnej poduszki powietrznej

Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem wskutek sił działających w trakcie wypadku.

Nota w tej części to maks. 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę.

Za to również przyznano maksymalną notę - 4 pkt.

Na fabrycznym wyposażeniu WEY Coffee 01 znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny.

W tym przypadku obniżono ocenę o jeden punkt. Nie podano jednak przyczyny tej decyzji.


Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2S, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Grac Junior Maxi.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | WEY Coffee 01 - ocena efektywności ochrony dzieci podróżujących w fotelikach

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną i uderzeniu w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd najwyższe noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.

Testowany model wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 na 13 punktów.

Specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Nota w tej części testów Euro NCAP to maks. 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 42,9 pkt. (79 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka samochodu) przyznano maks. notę 6 pkt. W przypadku miednicy potencjalnym zagrożeniem jest przedni, stąd obniżenie z 6 do 5,4 pkt. Duże niebezpieczeństwo dla głowy stanowi podszybie i słupki A - nota 15,2 na 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach SUV WEY Coffee 01 plug-in otrzymał 16,3 z 18 punktów.

W przypadku pieszego największe zastrzeżenia były do działania systemu wykrywania jego obecności za pojazdem w trakcie cofania (8 z 9 pkt.).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | WEY Coffee 01 - ocena efektywności działania systemu hamowania awaryjnego przed rowerzystą

W przypadku rowerzysty przyznano 8,3 z 9 pkt. Euro NCAP nie podało powodu obniżenia tej noty.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15,1 pkt. (94 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, WEY Coffee 01 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,4 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,7 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | WEY Coffee 01 - efektywności działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Specjaliści z Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty.