TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | ORA Funky Cat | 2022
ORA Funky Cat
26-09-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
ORA, kolejna chińska marka debiutuje w testach zderzeniowych Euro NCAP i zdobywa w nich komplet pięciu gwiazdek. Na uwagę zasługują wysokie noty Funky Cat - na tle modeli wszystkich marek z tego roku - w kategorii bezpieczeństwa dzieci i systemów wspierających kierowcę.
Great Wall Motor to, powstały w 1984 roku, chiński koncern motoryzacyjny. Obecnie jest jednym z największych producentów SUV-ów i pick-upów oferowanych pod logo GWM. W maju 2018 roku wyodrębniono markę ORA, której gamę tworzą wyłącznie auta z napędem elektrycznym.
Ich ekspansja rozpoczyna się właśnie w Europie, oficjalna prezentacja miała miejsce jesienią ubiegłego roku na salonie samochodowym w Monachium. Wśród nich był kompaktowy model o nazwie Funky Cat, który teraz oceniono w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Auto ma 4235 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2650 mm. Jego szerokość bez lusterek to 1825 mm, zaś wysokość 1603 mm. Bazowa pojemność bagażnika wynosi 228 litrów. Silnik elektryczny o mocy 171 koni mechanicznych napędza przednią oś. Bateria o pojemności 48 kWh pozwala na przejechanie około 190 kilometrów (pomiar WLTP).
Otwierającą sprzedaż wersję First Edition wyceniono w Wielkiej Brytanii na blisko 30,5 tys. funtów. Kolejne poziomy wyposażenia mają być wprowadzone w 2023 roku. Specyfikacja testów zderzeniowych Euro NCAP wymienia oznaczenia 300, 300 Pro, 400 Pro, 400 Pro+ (testowany model) i 400 GT.
Według niej oceniany egzemplarz ORA Funky Cat miał na wyposażeniu:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych (także podczas cofania) i rowerzystów oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 35,3 pkt. (92 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego elektryka Funky Cat z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia obrażenia klatki piersiowej. U siedzącego obok pasażera doszło do uszkodzenia lewej nogi.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.
W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. U pasażera - siedzącego po przekątnej z tyłu - odnotowano ryzyko odniesienia większego stopnia obrażeń klatki piersiowej.
Łącznie w tej części testów Euro NCAP przyznano 13,8 na maks. 18 pkt.
Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Przy uderzeniu w drzewo (słup) doszło do obrażeń klatki piersiowej kierującego.
Konstrukcja wnętrza ORA Funky Cat zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w skutek sił działających w trakcie wypadku.
Nota 15,8 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę - 3,7 z 4 pkt.
Na fabrycznym wyposażeniu ORA Funky Cat znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Stąd maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 40,8 pkt. (83 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2S, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Osann Up.
Podczas próby zderzenia czołowego Funky Cat z przeszkodą mobilną na mniejszym manekinie odnotowano różnego stopnia przeciążenia głowy i kręgów szyjnych. Przyznano za to 13,8 z 16 maks. do zdobycia punktów.
W próbie uderzenia w bok auta - od strony większego manekina - ochrona dzieci była na optymalnym poziomie - maks. 8 pkt.
Testowany model wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych z testów tych wykluczono próbę z fotelikiem Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie EasyFix montowanych za pomocą pasa bezpieczeństwa na środku kanapy.
Nota w tej części testów Euro NCAP to maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 40 pkt. (74 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka samochodu) przyznano 5,9 z 6 pkt. W przypadku miednicy (przedni pas) 5,2 z 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy stanowią słupki A - 13,9 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach elektryk Funky Cat otrzymał 15 z 18 punktów.
W przypadku pieszego największe zastrzeżenia były do działania systemu wykrywania jego obecności za pojazdem w trakcie cofania (7,2 z 9 pkt.).
W przypadku rowerzysty w sytuacji jego wyjazdu zza przeszkody przed maskę samochodu doszło do potrącenia (7,8 z 9 pkt.).
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15 pkt. (93 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, model ORA Funky Cat został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,5 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W tej części specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu automatycznego hamowania w trzech scenariuszach przed zwalniającym samochodem.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
I tym przypadku zastrzeżenia były również przy trzech scenariuszach przed zwalniającym samochodem.