POLSKIE DROGI
Inwestycje | A2
Wydano pierwsze pozwolenie na poszerzenie A2 Łódź - Warszawa
05.04.2025 | oprac. redakcja | foto: GDDKiA
Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na poszerzenie podwarszawskiego odcinka autostrady A2. Ale w tym przypadku nie oznacza to jeszcze rozpoczęcia robót budowlanych.
Obecnie autostrada A2 łączy przejście graniczne z Niemcami w Świecku z Siedlcami. Kolejne kilometry są w budowie, a docelowo biec będzie do granicy z Białorusią w Kukurykach.
Na niemal całej długości ma przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu plus awaryjny. W trakcie budowy pozostawiono miejsce na jej poszerzenie, czego wymaga już oddany w 2012 roku fragment pomiędzy Łodzią i Warszawą. Według ostatniego pomiaru ruchu liczba przejeżdżających pojazdów w ciągu doby zbliża się do 100 tysięcy. Inwestycja ta związana jest także z planami budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Nie ma jeszcze wykonawcy poszerzenia A2
Poszerzenie A2 obejmie łącznie 92 kilometry, od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa. Do tego ostatniego poczynając od węzła Pruszków będzie to rozbudowa z trzech do czterech pasów.
Inwestycja podzielona została na cztery zadania, a wydana właśnie decyzja dotyczy dwóch z nich. Od granicy województwa łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa.
Z reguły pozyskanie ZRID przekłada się na rozpoczęcie prac budowlanych. W przypadku poszerzenia A2 GDDKiA zrezygnowała z formuły Projektuj i buduj. Pierwszym etapem jest opracowanie dokumentacji technicznej, a ta obok obiektów inżynierskich obejmuje także nowatorskie rozwiązania związane z oświetleniem. Ich jedynym zasilaniem będą odnawialne źródła energii (OZE).
Do kompletu brakuje więc decyzji ZRID dla dwóch odcinków A2 w województwie łódzkim. GDDKiA szacuje, że uzyska je jeszcze przed tegorocznymi wakacjami. Dopiero wtedy zostaną ogłoszone przetargi na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych.
Poszerzenie A2 pod nadzorem fotoradarów
Prace związane z poszerzeniem autostrady A2 odbywać się będą pod ruchem. Co więcej przez cały czas przejezdne będą dwa pasy w każdą stronę. Ze względów na bezpieczeństwo pracujących osób na budowie wprowadzony będzie odcinkowy pomiar prędkości. Takie rozwiązanie funkcjonowała podczas budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową.