POLSKIE DROGI

Aktualności A2

Co z dodatkowym pasem ruchu na autostradzie A2?

01.04.2023 | opr. redakcja | foto: GDDKiA

Osiem firm chce przygotować dokumentację do rozbudowy autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Po przeanalizowaniu ofert, GDDKiA planuje wybór wykonawcy w drugiej połowie 2023 roku.

POLSKIE DROGI | Ogłoszenie przetargu na projekt poszerzenia A2 Łódź - Warszawa

Autostrada A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą powstała w 2012 roku. To niespełna 90 kilometrów o dwujezdniowym przekroju po dwa pasy ruchu plus awaryjny w każdą stronę. Wyjątkiem jest odcinek pomiędzy węzłami Konotopa i Pruszków, gdzie już funkcjonuje trzeci. Niemniej na całej długości projektanci zachowali rezerwę pod rozbudowę. Zostanie na to wykorzystane miejsce na pasie zieleni rozdzielającym obie nitki.

Jest to istotne, bowiem założenia GDDKiA nie przewiduje na czas realizacji inwestycji wyłączenia ruchu. Ma on duże natężenie, w latach 2020/21 średnia dobowa pomiędzy węzłami Łódź Północ a Skierniewice wyniosła 50-53 tys. pojazdów, zaś pomiędzy węzłami Pruszków a Konotopa to blisko 94 tys. pojazdów.

Najtańszą ofertę na opracowanie dokumentacji złożyła firma Europrojekt Gdańsk na kwotę 22 839 224 złotych. Najdroższa pochodzi od firmy Trakt, która wyceniła te prace na 58 421 986 złotych. Tym samym – jako jedyna – przekroczyła zakładany przez GDDKiA budżet.

Zbadanie wszystkich ofert zajmie kilka miesięcy, wybór wykonawcy nastąpi więc w II połowie 2023 roku. Cała inwestycja powinna zostać zakończona w 2026 roku.