POLSKIE DROGI

Bezpieczeństwo | Fotoradary

Dwa odcinki przyszłej autostrady pod nadzorem fotoradarów

19-01-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA

Na blisko 60 kilometrach powstającej autostrady A1 pomiędzy Łodzią a Częstochową zaczynają działać odcinkowe pomiary prędkości. To bezprecedensowy efekt nagminnego nierespektowania ograniczenia do 70 km/h.

Polskie drogi - odcinkowy pomiar prędkości na budowie autostrady A1 pomiędzy Łodzią a Częstochową

Od 2019 roku pomiędzy Tuszynem (woj. łódzkie) a Piotrkowem Trybunalskim trwa przebudowa, zaś dalej do Częstochowy (woj. śląskie) budowa autostrady A1. Inwestycję o długości 81 kilometrów podzielono na pięć odcinków. Skalę trudności prac wyznacza konieczność utrzymania ruchu w obu kierunkach. Niemal 80 proc. biegnie po starej nawierzchni krajowej jedynki zwanej potocznie Gierkówką.

W zależności od przebiegu prac, ruch sukcesywnie przekładany jest na nowe jezdnie. Dzięki temu w obu kierunkach układ z 2+1 przechodzi na 2+2. Na dziś udostępniono na tej zasadzie 57 kilometrów.

Wciąż jednak jest to plac budowy, stąd ograniczenie prędkości do 70 km/h. Niestety część kierowców traktuje nowe odcinki jako pełnoprawną autostradę przekraczając obowiązujący limit. Uwagę na to, w trosce o bezpieczeństwo swoich pracowników, wielokrotnie zwracali wykonawcy drogi.

We wrześniu ubiegłego roku doszło do spotkania z przedstawicielami policji, Inspekcji Transportu Drogowego i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dla zweryfikowania poruszonych kwestii przeprowadzono pomiary prędkości, wówczas rekordzista pędził 189 km/h. Na tej podstawie zapadła decyzja o objęciu nowych fragmentów odcinkowym pomiarem prędkości.

Pierwszy z nich zostanie uruchomiony w środę 20 stycznia. To 16 kilometrów pomiędzy Tuszynem a Piotrkowem Trybunalskim. Drugi w piątek 22 stycznia. Tym razem obejmie aż 41 km od Kamieńska do Częstochowy. Czyli na całym odcinku z ruchem 2+2.

Jak czytamy w komunikacie GDDKiA jest to "bezprecedensowe rozwiązanie, które nigdy wcześniej nie było stosowane na budowie drogi".

Odcinkowe pomiary prędkości zostaną zdemontowane, gdy budowana droga osiągnie status autostrady. Zgodnie z harmonogramem jesienią tego roku przejezdne będą fragmenty Tuszyn - Piotrków Trybunalski (15,8 km), Kamieńsk - Radomsko (16,7 km) i Radomsko granica województwa łódzkiego ze śląskim (7 km).

Na pozostałe trzeba będzie poczekać do 2022 roku. Najpierw w lipcu ma być gotowy fragment od granicy województw do Częstochowy (16,7 km), a w październiku ostatni od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska (24,2 km). Na całej długości będą do dyspozycji dwie jezdnie, każda z trzema pasami ruchu.

POLECAMY