Z RYNKU

Rejestracje | Pojazdy z napędem elektrycznym

Dwukrotny wzrost rejestracji elektryków w Polsce

14-01-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Według ekspertów rynku motoryzacyjnego jednym z efektów obecnej sytuacji na świecie jest przyspieszenie zmian na polu elektromobilności. Dobrą okazją do sprawdzenia tej tezy jest podsumowanie 2020 roku w Polsce.

Z rynku - rynek pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in w Polsce 2020

I już pierwsze dane udostępnione przez firmę Samar na podstawie CEPiK dają do myślenia. Na koniec 2019 roku rejestracja samochodów osobowych i dostawczych z napędem elektrycznym - w tym hybryd plug-in - osiągnęła 4591 sztuk. Przez kolejne dwanaście miesięcy przybyło ich 9996 sztuk.

Czyli wzrost rok do roku wyniósł blisko 118 procent (w 2020 rynek nowych samochodów zanotował 23 proc. spadek). W liczbach to 5405. Co czwarty z nich pochodził z salonów sprzedaży, pozostałe jako używane sprowadzono z zagranicy.

Dla porównania warto jeszcze pokazać zmiany, jakie zachodziły na polskich drogach na przestrzeni ostatniej dekady. W 2010 roku liczba rejestracji pojazdów z napędem elektrycznym wynosiła 20 sztuk. Pięć lat później było 290 sztuk, a w kolejnych latach 714 szt., 1770 szt. i 2468 szt.

Na tle nowych rejestracji samochodów osobowych i dostawczych w 2020 roku (dane z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego) udział hybryd plug-in stanowi jeden procent, a czystych elektryków 0,9 proc. Warto tu dodać, że miękkie hybrydy - bez możliwości ładowania zewnętrznego - miały 14,5 proc.

Natomiast na dzień 31 grudnia 2020 roku w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców widniało 20 181 pojazdów elektrycznych do 3,5 tony. Podział ogółu jest prawie równy - 48,3 proc. stanowią całkowicie napędzane prądem, a 51,7 proc. hybrydy plug-in.

W ogólnej puli co trzecie auto zostało zakupione w polskim salonie. I również nabywcą co trzeciego był podmiot gospodarczy.

Wśród elektryków największą popularnością cieszyły się: Nissan, BMW, Renault, Tesla (blisko tysiąc sztuk) i Skoda. W rozbiciu na modele to Nissan LEAF, BMW i3, Renault ZOE, Skoda Citigo i Tesla Model S.

W gronie hybryd plug-in prym wiodą: BMW, Volvo, Mitsubishi, Mercedes i Kia. A zestaw modeli wygląda następująco: Mitsubishi Outlander, BMW serii 3, BMW serii 5, Volvo XC90 oraz Skoda Superb.

Z kolei według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych na koniec listopada 2020 roku kierowcy pojazdów elektrycznych mieli do dyspozycji 1324 ogólnodostępnych stacji ładowania. Co trzecia oferowała szybkie złącze (DC), pozostałe z prądem o mocy do 22 kW (AC).