SALON SAMOCHODOWY

Cenniki i specyfikacje | Volkswagen ID.3

Seryjny elektryk Volkswagena z gamy ID od dziś w Polsce

26-08-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Samochód elektryczny nie robi już na nikim wrażenia, ale w przypadku Volkswagena mamy potencjalnego następcę Golfa. Jego sprzedaż na globalnych rynkach zbliża się do 40 milionów egzemplarzy, a seryjna wersja ID.3 zadebiutowała właśnie na polskim rynku.

SALON SAMOCHODOWY | Volkswagen ID.3 - przód auta

Po hybrydach GTE, Volkswagen wprowadził do oferty wariant z napędem elektrycznym modelu e-up! Wszystkie jednak bazowały na seryjnych konstrukcjach opracowanych z myślą o silnikach spalinowych. Erę elektromobilności tej marki zwiastowała gama oznaczona literami ID. Pokazywano je na ostatnich salonach samochodowych. Zdecydowano, że jako pierwsza na rynku pojawi się kompaktowa "trójka".

Siłą rzeczy została uznana za odpowiednik produkowanego od 1974 roku Golfa. Zresztą sam Volkswagen, dodając do tego grona Garbusa, wymienia te modele za kamienie milowe w swojej historii.

Przedsprzedaż, limitowanej edycji, ID.3 1ST, rozpoczęto w maju 2019 roku. Tuż po wakacjach we Frankfurcie odbyła się oficjalna premiera seryjnej wersji. Na rozpoczęcie jej sprzedaży musieliśmy poczekać do dziś.

SALON SAMOCHODOWY | Volkswagen ID.3 - schemat ładowania

Zacznijmy od najważniejszego. W cenniku Volkswagena figurują dwa warianty pojemności baterii: 58 i 77 kWh. Od nich zależy potencjalny zasięg auta, który wg. specyfikacji może wynieść do 425 i 549 kilometrów.

Producent podaje jeszcze wszystkich parametrów ładowania, te dostępne (do 100 procent pojemności) wynoszą od 6:15 do 9:30. W wariancie 58 kWh, przy podłączeniu do ładowarki DC 100 kW, zwiększenie zasięgu o 100 kilometrów ma zająć osiem minut. W drugim przy poborze mocy 125 kW zyskujemy minutę czasu.

Auto wyposażono w gniazdo CCS. To rozwinięcie popularnego rozwiązania Typ 2 z możliwością podpięcia dodatkowych pinów z prądem stałym.

Silniki te dysponują identyczną mocą 150 kW (204 KM). Współpracuje z nimi jednostopniowa przekładnia automatyczna przenosząca napęd na tylną oś. Osiągnięcie setki zajmuje 7,3 lub 7,9 sekundy, a prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h.

Jako ciekawostkę dodajmy, że korpus silnika odlewany jest w Volkswagen Poznań. Stąd trafia do jedynej fabryki tego modelu w Zwickau.

SALON SAMOCHODOWY | Volkswagen ID.3 - bagażnik

Volkswagen ID.3 od początku projektowany był jako model z napędem elektrycznym. Oparto go na płycie podłogowej MEB. Długość kompaktowego elektryka wynosi 4261 mm, przy rozstawie osi 2770 mm, szerokość 1809 mm i wysokość 1568 mm. Bagażnik, bez względu na pojemność baterii, ma od 385 do 1267 objętości (oparcie dzielone 60:40).

Nazwy wszystkich wersji wyposażenia łączy przedrostek Pro. Modele z mniejszą pojemnością baterii można wybierać z gamy Performance, Performance Life, Performance Business, Performance Style i Performance Family. W przypadku 77 kWh mamy tylko dwie opcje: S i S Tour.

W cenie auta otrzymujemy kabel do ładowania prądem zmiennym AC. Za przewód do domowej instalacji 230 V dopłacić trzeba 750 złotych.

SALON SAMOCHODOWY | Volkswagen ID.3 - kokpit

Volkswagen ID.3 został wyposażony w szereg stosowanych już w innych modelach elementów podnoszących bezpieczeństwo. Na uwagę zasługuje obecność centralnej poduszki powietrznej. Umieszczono ją pomiędzy przednimi fotelami, a jej zadaniem podczas wypadku jest odseparowanie od siebie pasażerów. To nowe rozwiązanie, które staje się obowiązkową pozycją wyposażenia nowych modeli.

Jest też trzecia para mocowań Isofix dostępna na fotelu pasażera, wszystkie światła zewnętrzne wyposażono w diody LED, czujniki parkowania przód/tył, aktywny tempomat oraz (co najmniej jednostrefowa) klimatyzacja automatyczna. Każda wersja otrzymała też modulator dźwięku (ID.Sound), który ma zasygnalizować pieszym obecność samochodu z napędem elektrycznym.

Na liście opcji znalazł się szereg pakietów serwisowych (1190-12 990 złotych) i akcesoriów. Dopłaty są zawsze do… dywaników - do wyboru tekstylne lub gumowe.

W Polsce najtańszy model Volkswagena ID.3 kosztuje 155 890 złotych. Topowa wersja to wydatek 214 490 złotych, czyli blisko 40 procent więcej.

SALON SAMOCHODOWY | Volkswagen ID.3 - tył auta

Za miesiąc w fabryce w Zwickau ruszy seryjna produkcja drugiego modelu Volkswagena z napędem elektrycznym. Będzie to SUV ID.4 z przeznaczeniem na rynki całego świata. Rozpoczęcie jego sprzedaży w Polsce zaplanowano w 2021 roku.