Untitled Document
logo

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Klasa sama dla siebie | Mercedes Klasa V
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Skoda Scala
WYDANIE NA WEEKEND | Kontrole i SMOG, Gladiator, 3008, jednoślady
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl

TESTY

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

Wydanie na weekend

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji

 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Fiat Panda | Grudzień 2018


Fiat Panda

11-12-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Oferowana do dziś trzecia generacja Fiata Panda zadebiutowała w 2011 roku. Przez te siedem lat w świecie motoryzacji doszło do kilku rewolucji technologicznych, niepodążanie za nimi odbija się na ostatnich wynikach testów zderzeniowych Euro NCAP tego modelu.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW X5 | Grudzień 2018

Jeszcze niedawno Fiat były wiodącą marką w sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Dziś nie ma jej w zestawieniu TOP 15 publikowanym co miesiąc przez firmę SAMAR. Nie oznacza to jednak, że modele Fiata nie cieszą się popularnością w naszym kraju. Jest wręcz przeciwnie - Tipo ma dużą szansę wejść do pierwszej dziesiątki (12. miejsce w okresie styczeń - grudzień 2018). Drugim autem jest - dostępny w różnych odmianach - Fiat 500.

Ale też marka niezdbała swoje niegdyś sztandarowe produkty - Punto i Panda. Modele te technicznie pozostały na poziomie początku drugiej dekady XXI wieku. A w świecie motoryzacji to lata świetlne, podobnie jak w systematycznie zaostrzanych kryteriach ocen Euro NCAP. Efekt? Oferowane dziś w sprzedaży Punto i Panda nie są w stanie im sprostać przez co otrzymują miażdżące wyniki - zero gwiazdek.

Co prawda niedługo zostanie zakończona produkcja Punto, ale warto przypomnieć, że w 2005 roku wersja Grande otrzymała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, uzyskując przy tym wysokie noty za poziom ochrony potąconego pieszego. Takich planów nie ma odnośnie Pandy. A ta w 2011 roku, czyli w chwili wprowadzenia do sprzedaży aktualnej generacji, otrzymała cztery gwiazdki. W 2015 roku ocena Pandy Cross spadła już do trzech.

Porównajmy zatem listę wyposażenia oferowanej aktualnie Pandy z elementami branymi pod uwagę w testach zderzeniowych Euro NCAP - w standardzie tylko cztery poduszki powietrzne, dwie boczne są opcją, a bez nich nie zostanie przeprowadzona próba uderzenia w słup; tylko przednie pasy bezpieczeństwa mają pirotechniczne napinacze z ogranicznikiem, stąd też tak tragiczne wyniki u manekina posadzonego na kanapie; sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa to standard dla wszystkich miejsc; jest też montowany wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera.

I teraz lista braków, które uniemożliwiły przeprowadzenia kilku części testów, a uzyskane w nich wyniki są składową oceny końcowej - aktywna pokrywa maski silnika, system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, tempomat z ogranicznikiem prędkości i asystent utrzymania wybranego pasa ruchu.

Trzeba przy tym zaznaczyć, że od wersji wyposażenia Easy dostępny jest opcjonalny system City Brake Control (1650 złotych). Działa on tylko w zakresie prędkości od 5 do 30 km/h i wykrywania potencjalnej kolizji z innym pojazdem. I co ciekawe, we wspomnianym teście Pandy z 2011 roku, otrzymał on (a później i 500L) wyróżnienie Euro NCAP Advanced Rewards.

Bezpieczeństwo dorosłych 17,4 pkt. (45 proc.)

Podczas próby uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną doszło do bardzo poważnych klatki piersiowej kierowcy, w mniejszym stopniu lewej nogi. Siedzący obok pasażer także odniósł obrażenia obu nóg i klatki piersiowej (łącznie przyznano 5,7 na 8 punktów). Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą odnotowano u kierowcy bardzo poważne obrażenia głowy, kręgów szyjnych, a w miejszym stopniu klatki piersiowej kierowcy. Natomiast u pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej do kierującego) doszło do tragicznych w skutkach obrażeń klatki piersiową (4,2/8 pkt.).

Ochrona podczas uderzenia w bok była na dostatecznym poziomie - u kierowcy istnieje ryzyko odniesienia poważnych obrażeń klatki piersiowej. Z uwagi na brak w standardzie bocznych poduszek powietrznych nie przeprowadzono testu uderzenia w słup (łącznie 6,4/16 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Brak tych rozwiązań w Fiacie Panda równa się nocie zero punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW X5 | Grudzień 2018

Bezpieczeństwo dzieci 8 pkt. (16 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego przeznaczono fotelik Britax-Romer KidFix XP, zaś dla 10-letniego dziecka podkładkę podwyższającą Topo oferowanej przez firmę Nania. W teście uderzenia przodem samochodu w przeszkodę odkształcalną doszło do bardzo poważnych obrażeń głowy i kręgów szyjnych obu dzieci. Pas bezpieczeństwa, z którego korzysta najstarsze dziecko, nie były w stanie zniwelować skrajnie wysokich obciążeń działających na klatkę piersiową (0 punktów). Przy uderzeniu w bok auta również doszło do bardzo poważnych obrażeń głowy i szyi dzieci (0 punktów).

Dodatkowe zabezpieczenie klatki piersiowej najmłodszego dziecka stanowiła amortyzująca nakładka XP na pas bezpieczeństwa, która jest integralnym elementem użytego modelu fotelika Britax-Romer KidFix.

Oferowana obecnie Panda wyposażona jest jedynie w mocowania Isofix (brak dostosowania do standardu i-Size) na skrajnych miejscach kanapy i wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono zaledwie na jeden z trzynastu punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Z uwagi na brak dostosowania do standardu i-Size na wstępie wykluczono trzy modele fotelików: Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix ustawionych tyłem i przodem do kierunku jazdy oraz BeSafe iZi X2 także tyłem do kierunku jazdy. Ze względów konstrukcyjnych (brak wystarczającej ilości miejsca) zrezygnowano z monatażu fotelika BeSafe iZi Kid X4 Isofix.

Stwierdzono też poważne trudności z montażem na środku kanapy fotelików Maxi-Cosi Cabriofix (jeden za pomocą pasa bezpieczeństwa, drugi na bazie mocowanej także pasem bezpieczeństwa), Britax-Romer King II LS i KidFix XP (oba także za pomocą pasa bezpieczeństwa).

Bez zastrzeżeń na prawym fotelu pasażera, wszystkie mocowane z użyciem pasa bezpieczeństwa, ustawiono foteliki: Maxi-Cosi CabrioFix, Maxi-Cosi CabrioFix na bazie EasyBase2, Britax-Romer King II LS, Britax-Romer KidFix XP. Kolejne na skrajnych miejscach kanapy: Maxi-Cosi CabrioFix na bazie FamilyFix, Britax-Romer Duo Plus i Britax-Romer KidFix XP (wszystkie Isofix) oraz Maxi-Cosi CabrioFix, Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase2, Britax-Romer King II LS oraz Britax-Romer KidFix XP (wszystkie pas bezpieczeństwa). Łącznie przyznano 7 z 12 punktów.

Ochrona pieszych 22,9 pkt. (47 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono na na 4,5 z 6 pkt, zaś przedni pas (miednica) na 5,6 z 6 pkt. Maska silnika otrzymała 12,9 z 24 punktów, największe zagrożenie dla głowy pieszego stwarzała środkowa część oraz słupki A.

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Systemu tego nie ma na wyposażeniu Fiata Panda.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 1 pkt. (7 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP oferowana dziś Panda w salonach Fiata wyposażona jest w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (brak ostrzeżenia dźwiękowego dla tylnej kanapy wpłynął na obniżenie oceny do 1 z 3 punktów.

I był to jedyny punkt w tej kategorii ponieważ na wyposażeniu fabrycznym Pandy nie ma: tempomatu z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach.

Jeszcze w ramach podsumowania obowiązujące dziś zasady punktacji w testach zderzeniowych Euro NCAP. Każdy model samochodu oceniany jest w czterech kategoriach - bezpieczeństwa osób dorosłych (maksymalnie do zdobycia 38 punktów), bezpieczeństwa dzieci (49 pkt.), ochrony pieszych (48 pkt.) i działania systemów podnoszących bezpieczeństwo (13 pkt).

Fiat Panda zdobył w nich - odpowiednio - 17,4 pkt. (45 proc.), 8 pkt. (16 proc.), 22,9 pkt. (47 proc.) i 1 pkt. (7 proc.). Stawiane wymogi do przyznania jednej gwiazdki to osiągnięcie minimum w każdej z tych kategorii 40 proc., 40 proc., 20 proc. i 30 proc.

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2019 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry