SALON SAMOCHODOWY

Prezentacje | Mercedes Klasa S (W223)

Innowacyjne poduszki powietrzne Klasy S, a montaż fotelików

23-09-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nowego Mercedesa Klasy S prezentowaliśmy już w rubryce Premiera tygodnia. Dziś mieliśmy okazję zobaczyć to auto na żywo i zasięgnąć informacji związanych z obecnością czołowych poduszek powietrznych dla osób podróżujących na kanapie.

SALON SAMOCHODOWY | Mercedes Klasy S (W233) | przód auta

Klasa S to flagowa limuzyna Mercedesa, a to oznacza segment aut luksusowych. To właśnie w takich modelach samochodów debiutują nowinki techniczne. W tym przypadku lista jest bardzo długa. Dość wymienić ABS, ESP, czołowe i boczne poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa, elektrycznie sterowane szyby z funkcją zapobiegania przypadkowemu przycięciu palców, zawieszenie pneumatyczne airmatic czy system prewencyjny uaktywniający się w sytuacji zagrożenia kolizją Pre-Safe.

SALON SAMOCHODOWY | Mercedes Klasy S (W233) | czołowe poduszki powietrzne dla osób podróżujących na kanapie

Nie inaczej jest w obecnej, siódmej generacji, Klasy S. Na jej pokładzie - to opcja tylko dla przedłużonej wersji - debiutują czołowe poduszki powietrzne dla osób podróżujących na kanapie. Schowano je w oparciach foteli, pomiędzy kieszenią a tabletem. Jak przekonywali nas przedstawiciele Mercedesa sposób ich rozwinięcia uwzględnia obecność tych elementów.

A jaka jest szansa, że to rozwiązanie trafi do innych modeli? Wiele zależy od tempa prac na rozwojem tej technologii, przede wszystkim chodzi o aspekt długości nadwozia samochodu. Stąd można spodziewać się, że w pierwszej kolejności trafią do Klasy E lub SUV-ów. Być może nastąpi to w perspektywie 2-3 lat.

Obecność tych poduszek nasuwa pytanie o montaż fotelików dziecięcych. Nic nie stoi na przeszkodzie, bowiem tak jak przednią pasażera, tak i te można (pojedynczo) dezaktywować.

SALON SAMOCHODOWY | Mercedes Klasy S (W233) | panel z informacją o aktualnym statusie czołowych poduszek powietrznych

A, że jest to Mercedes, to rolę mechanicznego przełącznika zastępuje system (będący cteraz częścią MBUX) wykrywania obecności fotelika dziecięcego. Panel z informacjami o aktualnym statusie poduszek powietrznych umieszczono nad obudową lusterka wstecznego.

SALON SAMOCHODOWY | Mercedes Klasy S (W233) | ostrzeżenie na osłonie przeciwsłonecznej pasażera

Naszą uwagę zwrócił jeszcze jeden szczegół. Ostrzeżenie przed ustawieniem fotelika na przednim fotelu pasażera w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce (czołowej) znalazł się tylko na osłonie przeciwsłonecznej. Ciekawe, czy w świetle prawa tak już pozostanie, czy zostanie wprowadzony wymóg oznaczania też miejsc na kanapie?

SALON SAMOCHODOWY | Mercedes Klasy S (W233) | top-tether

Klasa S udostępnia mocowania Isofix (i-Size) tylko na skrajnych miejscach kanapy. Zamaskowano je, mocowanym na rzep, fragmentem tapicerki. Ponieważ jest to sedan, to z tyłu, za zagłówkiem znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików dziecięcych, tzw. top-tether.

Wracając do poduszek powietrznych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami dla nowych na rynku modeli samochodów w tej generacji Klasy S montowana jest centralna. Umieszczono ją w boku fotela kierowcy. Jej zadaniem, przy uderzeniu bocznym, jest ochrona siedzących obok siebie osób przed kontaktem głowami.

Jest jeszcze jedna opcja dla przedłużanej wersji limuzyny. Na skrajnych miejscach kanapy mogą znaleźć się pasy bezpieczeństwa z wbudowanymi poduszkami. To rozwiązanie oferuje między innymi Ford w Mondeo. I wiąże się z tym ograniczenie wykorzystania fotelika dziecięcego. Czekamy na informację z Mercedesa, w jaki sposób rozwiązali tę sytuację.

SALON SAMOCHODOWY | Mercedes Klasy S (W233) | tył auta