TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Mercedes CLA Shooting Brake II
Dziecko w Mercedesie CLA - wyposażenie samochodu
19-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Mercedes stosuje system automatycznego wykrywania fotelika dziecięcego na przednim miejscu pasażera. Przy lżejszym nacisku (według instrukcji do 13 kg) komputer pokładowy podejmuje decyzję o dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera.
Panel z informacją o aktualnym statusie przedniej poduszki powietrznej pasażera umieszczono na środkowej części kokpitu. O aktywnej informuje dioda ON podświetlona na biało przez 60 sekund od uruchomienia silnika.
Porównaj test Mercedesa CLA II Shooting Brake do Mercedesa CLA I sedan (2013)
O dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera informuje pomarańczowe podświetlenie diody OFF. Jest ona widoczna przez cały czas pracy silnika samochodu.
Ostrzeżenie przed ustawieniem z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej znajdują się z obu strony osłon przeciwsłonecznych pasażera.
Ostrzeżenia mają uniwersalny format.
Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych typu Isofix, tzw. top-tether, znajduje się w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.
Na zewnętrznych miejscach kanapy umieszczono pary zaczepów do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size). Obudowano je plastikowymi prowadnicami.
W Mercedesie CLA Shooting Brake wszystkie boczne szyby są automatycznie sterowane. Stąd wyposażono je w funkcję zapobiegającą przypadkowemu przycięciu palców.
W panelu drzwi kierowcy znajduje się przycisk do zdalnego zablokowania możliwości sterowania szybami przez pozostałych pasażerów.
Blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka jest manualna. Umieszczono ją po wewnętrznej stronie ramy drzwi.
Według otrzymanej od Mercedesa szczegółowej specyfikacji testowanego egzemplarza CLA, przyciemniane z tyły szyby montowane są fabrycznie.
Otwierany dach (obejmujący tylko przednie miejsca) to opcja, tutaj jako jeden z dwunastu elementów Pakietu Premium Plus za 22 913 złotych.
Pomimo skórzanej tapicerki, plecy foteli wyłożono plastikowym panelem. Ułatwia do usuwanie zabrudzeń pozostawionych przez dzieci, ale… Kieszenie wykonano z siatki, co jednak utrudnia sprzątanie.
Składany podłokietnik na środku kanapy (wymiar 22 x 33 cm) jest jednym z elementów wymienionego już Pakietu Premium Plus. Znajdują się w nim dwa wysuwane uchwyty na napoje.
Podłokietnik jest częścią dzielenia kanapy w proporcji 40:20:40, po jego złożeniu mamy możliwość przewiezienia dłuższych rzeczy w bagażniku.
Poprzez Pakiet AMG testowany egzemplarz Mercedesa CLA został doposażony w klimatyzację automatyczną Thermotronic (11 613 złotych). Z jej nawiewów mogą skorzystać także pasażerowie kanapy.
Auto wyposażone jest w szereg portów USB, dwa z nich (5V) znajdują się na końcu centralnego tunelu, a kolejne dwa w jego zamykanym schowku. Piąty umieszczono tuż pod kokpitem, za jego pośrednictwem można sparować smartfon z systemem pokładowym (Apple CarPlay i Android Auto). Niestety, wszystkie porty USB to typ C.
Urządzenia elektryczne można podłączyć także poprzez gniazdo 12V (tylko jedno pod kokpitem).
W bagażniku znajdują się cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Dwa przymocowano do podłogi przy progu ładunkowym, kolejne dwa w nadkolach przed kanapą, na wysokości 13 cm. Przekątna pomiędzy zaczepami mierzy 123 cm.
TESTY | Mercedes CLA Shooting Brake II
Foteliki i wózki
Dziecko w Mercedesie CLA Shooting Brake