TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Cupra Ateca Limited Edition
Dziecko w Cuprze Ateca - foteliki i wózki
09-10-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Pomimo kubełkowych foteli i głębokich wyprofilowań kanapy wszystkie próby z fotelikami dziecięcymi zostały zaliczone pozytywnie. W bagażniku nie mogliśmy zabezpieczyć na czas podróży wózków dziecięcych.
Foteliki dziecięce użyte w teście Cupry Ateca:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Cuprze Ateca zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa (brak regulacji jego wysokości).
W testowanym egzemplarzu były kubełkowe, sportowe fotele z mocnymi wyprofilowaniami i stałym zagłówkiem (WOKS). Siedzisko ma 51 cm długości, zaś oparcie 88 cm wysokości.
Podczas prób z montażem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Umieszczenie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. Należy też obniżyć fotel pasażera (regulacja wysokości jest standardem), a oparcie ustawić w pionie.
W takiej konfiguracji dla osoby siedzącej z tyłu pozostaje około 13 cm wolnego miejsca na wysokości kolan.
Mocowania Isofix (i-Size) umieszczono na skrajnych miejscach kanapy Cupry Ateca. Każdy z uchwytów ma plastikową nakładkę, która ułatwia prawidłowe wsunięcie szyn fotelika.
Podczas prób z montażem bazy Maxi-Cosi 2WayFix i ustawieniem nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Zmierzona przez nas wysokość od podłogi (bez dywanika) do krawędzi siedziska to 38 cm.
Ustawienie na bazie fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus także bez uwag. Wysokie nadwozie ułatwia wkładanie i wyjmowanie go z samochodu.
Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przysunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Na tej samej bazie można ustawić także fotelik dziecięcy Maxi-Cosi 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy należy zachować te same zasady, jak podczas montażu nosidełka.
Wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie czynności przy dziecku siedzącym w tego typie foteliku (praktycznie pozostaje on w samochodzie).
Fotelik 2WayPearl na tej samej bazie można odwrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłuższe korzystanie z pozycji odwrotnej).
W tej próbie bez problemu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Cupry Ateca spełniają standard i-Size.
W plecach kanapy, za skrajnymi miejscami, znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików dziecięcych typu Isofix.
Najłatwiejszy do nich dostęp mamy od strony kabiny pasażerskiej. Oparcia kanapy składane są w proporcji 40:60.
Skrajne miejsca kanapy testowanej Cupry mają głębokie wyprofilowania. Bez problemu zmieściła się w nich podstawa dużego fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix.
Wcześniej podnieśliśmy zagłówek kanapy.
Nakładki na mocowania Isofix ułatwiają wsunięcie grubszych szyn. Po zamontowaniu fotelika bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia jego skorupy.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix (jak i każdego z grupy 2-3) wyjęliśmy z kanapy zagłówek. Zapewnia to lepsze przyleganie konstrukcji do oparcia.
Podstawa fotelika dobrze pasowała do głębokich wyprofilowań kanapy. Nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 98 cm. Kąt pochylenia oparcia kanapy ma 100 stopni.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Cupry Ateca dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 30 cm przestrzeni. Trudno w tym przypadku mówić o wystarczającej przestrzeni. Ponadto odradzamy ten sposób, bo jest to narażanie dziecka na utratę zdrowia lub życia.
Kanapa testowanego egzemplarza Cupry Ateca liczyła 125 cm szerokości.
Wózki dziecięce użyte w teście Cupry Ateca:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Pojemność bagażnika Cupry Ateca z napędem 4Drive wynosi 485 litrów. Za dopłatą 584 złotych możemy zdecydować się na podwójną podłogę. W testowanym egzemplarzu auta tej opcji nie było.
Podłoga auta ma 85 cm długości (na osi) i 102 cm szerokości (między nadkolami). Bez problemu zmieściły się na długość bagażnika oba elementy wózka dziecięcego X-lander.
W Cuprze Ateca nie skorzystamy z uchwytów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane wózki. W tym przypadku ułożenie wózka dziecięcego Quinny było dowolne.
Zmierzona przez nas wysokość od podłogi do ruchomej półki bagażnika to 51 cm.
Pod półką bagażnika zmieściły się oba, wykorzystywane w naszych testach, wózki dziecięce.
Wysokość progu ładunkowego to 67 cm. Głębokość bagażnika przy zderzaku to 5 cm.
Klapa bagażnika unosi się na wysokość 202 cm. Przycisk do jego zamykania znajduje się na 190 cm. Można ją otworzyć także z pilota (moduł systemu Kessy). W testowanym egzemplarzu auta wybrano opcję bezdotykowego otwierania i zamykania (2119 zł).
TESTY | Cupra Ateca Limited Edition
Pierwsze wrażenia
Hiszpański temperament
Bezpieczeństwo dziecka
Wyposażenie samochodu
Plusy i minusy
Ateca ze sportowym zacięciem