TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Cupra Ateca Limited Edition

Dziecko w Cuprze Ateca - foteliki i wózki

09-10-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Pomimo kubełkowych foteli i głębokich wyprofilowań kanapy wszystkie próby z fotelikami dziecięcymi zostały zaliczone pozytywnie. W bagażniku nie mogliśmy zabezpieczyć na czas podróży wózków dziecięcych.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próby z fotelikami dziecięcymi Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Foteliki dziecięce użyte w teście Cupry Ateca:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy, przód - fotel pasażera

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Cuprze Ateca zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa (brak regulacji jego wysokości).

W testowanym egzemplarzu były kubełkowe, sportowe fotele z mocnymi wyprofilowaniami i stałym zagłówkiem (WOKS). Siedzisko ma 51 cm długości, zaś oparcie 88 cm wysokości.

Podczas prób z montażem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Miejsce na nogi, kanapa

Umieszczenie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. Należy też obniżyć fotel pasażera (regulacja wysokości jest standardem), a oparcie ustawić w pionie.

W takiej konfiguracji dla osoby siedzącej z tyłu pozostaje około 13 cm wolnego miejsca na wysokości kolan.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi Pebble Plus na bazie Maxi-Cosi 2WayFix, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Mocowania Isofix (i-Size) umieszczono na skrajnych miejscach kanapy Cupry Ateca. Każdy z uchwytów ma plastikową nakładkę, która ułatwia prawidłowe wsunięcie szyn fotelika.

Podczas prób z montażem bazy Maxi-Cosi 2WayFix i ustawieniem nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Zmierzona przez nas wysokość od podłogi (bez dywanika) do krawędzi siedziska to 38 cm.

Ustawienie na bazie fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus także bez uwag. Wysokie nadwozie ułatwia wkładanie i wyjmowanie go z samochodu.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Miejsce na nogi, przód

Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przysunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi 2WayPearl, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Na tej samej bazie można ustawić także fotelik dziecięcy Maxi-Cosi 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy należy zachować te same zasady, jak podczas montażu nosidełka.

Wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie czynności przy dziecku siedzącym w tego typie foteliku (praktycznie pozostaje on w samochodzie).

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi 2WayPearl, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Fotelik 2WayPearl na tej samej bazie można odwrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłuższe korzystanie z pozycji odwrotnej).

W tej próbie bez problemu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Cupry Ateca spełniają standard i-Size.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próba z zapięciem top-tether fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix, plecy kanapy

W plecach kanapy, za skrajnymi miejscami, znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików dziecięcych typu Isofix.

Najłatwiejszy do nich dostęp mamy od strony kabiny pasażerskiej. Oparcia kanapy składane są w proporcji 40:60.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próba z fotelikiem dziecięcym Britax-Romer TriFix, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Skrajne miejsca kanapy testowanej Cupry mają głębokie wyprofilowania. Bez problemu zmieściła się w nich podstawa dużego fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix.

Wcześniej podnieśliśmy zagłówek kanapy.

Nakładki na mocowania Isofix ułatwiają wsunięcie grubszych szyn. Po zamontowaniu fotelika bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia jego skorupy.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próba z fotelikiem dziecięcym Recaro Monza Nova 2 Seatfix, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix (jak i każdego z grupy 2-3) wyjęliśmy z kanapy zagłówek. Zapewnia to lepsze przyleganie konstrukcji do oparcia.

Podstawa fotelika dobrze pasowała do głębokich wyprofilowań kanapy. Nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.

Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 98 cm. Kąt pochylenia oparcia kanapy ma 100 stopni.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Dziecko bez fotelika na środku kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Cupry Ateca dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 30 cm przestrzeni. Trudno w tym przypadku mówić o wystarczającej przestrzeni. Ponadto odradzamy ten sposób, bo jest to narażanie dziecka na utratę zdrowia lub życia.

Kanapa testowanego egzemplarza Cupry Ateca liczyła 125 cm szerokości.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próby z wózkami dziecięcymi X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Cupry Ateca:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próba z wózkiem dziecięcym X-lander, bagażnik

Pojemność bagażnika Cupry Ateca z napędem 4Drive wynosi 485 litrów. Za dopłatą 584 złotych możemy zdecydować się na podwójną podłogę. W testowanym egzemplarzu auta tej opcji nie było.

Podłoga auta ma 85 cm długości (na osi) i 102 cm szerokości (między nadkolami). Bez problemu zmieściły się na długość bagażnika oba elementy wózka dziecięcego X-lander.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próba z wózkiem dziecięcym Quinny, bagażnik

W Cuprze Ateca nie skorzystamy z uchwytów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane wózki. W tym przypadku ułożenie wózka dziecięcego Quinny było dowolne.

Zmierzona przez nas wysokość od podłogi do ruchomej półki bagażnika to 51 cm.

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Próby z zapakowaniem dwóch wózków dziecięcych do bagażnika

Pod półką bagażnika zmieściły się oba, wykorzystywane w naszych testach, wózki dziecięce.

Wysokość progu ładunkowego to 67 cm. Głębokość bagażnika przy zderzaku to 5 cm.

Klapa bagażnika unosi się na wysokość 202 cm. Przycisk do jego zamykania znajduje się na 190 cm. Można ją otworzyć także z pilota (moduł systemu Kessy). W testowanym egzemplarzu auta wybrano opcję bezdotykowego otwierania i zamykania (2119 zł).

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Pierwsze wrażenia - przód auta

Pierwsze wrażenia
Hiszpański temperament

TESTY | Cupra Ateca Limited Edition | Wyposażenie samochodu - wyłącznik poduszki powietrznej pasażera

Bezpieczeństwo dziecka
Wyposażenie samochodu