TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Ford Edge II facelifting

Dziecko w Fordzie Edge - foteliki i wózki

19-02-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W dużej kabinie pasażerskiej Forda Edge montaż fotelików nie obniża komfortu podróży z kompletem osób. Przekłada się to także na miejsce dla trzeciego dziecka, jednak nie zapewnimy mu odpowiedniej ochrony.

Testy - Ford Edge II facelifting - próby z fotelikami dziecięcymi Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Foteliki dziecięce użyte w teście Ford Edge II facelifting:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Ford Edge II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy, fotel pasażera

Fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy na przednim miejscu pasażera w II generacji Forda Edge można zamontować jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Jego długość oraz wysokość zamka do wpięcia klamry jest wystarczająca do tej czynności. Podczas prób z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus nie stwierdziliśmy żadnych problemów.

Według naszych pomiarów siedzisko fotela pasażera ma 50 cm długości i 48 cm szerokości. W wersji wyposażenia ST-Line oba miejsca są podgrzewane i wentylowane (chłodzone).

Testy - Ford Edge II facelifting - miejsce na nogi, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu oraz opuszczenia siedziska i ustawienia oparcia w pionie. W takiej konfiguracji, osoba dorosła zajmująca miejsce z tyłu na kanapie Forda Edge, nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan. Pozostaje na to około 20 cm.

Testy - Ford Edge II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Na skrajnych miejscach kanapy znajdują się pary mocowań Isofix (i-Size). Wokół nie ma plastikowych nakładek ułatwiających montaż, jednak i bez nich bez trudu wsunęliśmy szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Podczas rozkładania nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Zmierzona przez nas wysokość od podłogi do krawędzi siedziska wyniosła 38 cm.

Na tej bazie można zamontować fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus. Szeroko otwierane drzwi i wysokie zawieszenie nadwozia tego SUV-a zdecydowanie ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika.

Testy - Ford Edge II facelifting - miejsce na nogi, przód

Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego dosunięcia przedniego miejsca do kokpitu (z tego powodu nie przeprowadzamy prób za kierowcą). W takiej konfiguracji osoba dorosła siedząca z przodu Forda Edge nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.

Fotel pasażera w testowanej wersji ST-Line posiada elektryczną regulację położenia w dziesięciu płaszczyznach.

Testy - Ford Edge II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Na tej samej bazie Isofix można zamontować także fotelik dla nieco starszego dziecka, Maxi-Cosi 2WayPearl. Tym razem znajduje się on stałe w samochodzie, również i tutaj szeroko otwierane drzwi i wysokość nadwozia ułatwiają na wykonanie wszystkich czynności przy zapinaniu lub wyjmowaniu dziecka.

W pozycji tyłem do kierunku jazdy należy przestrzegać tych samych zasad co przy foteliku-nosidełku.

Testy - Ford Edge II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Ten sam fotelik na tej bazie Isofix można odwrócić przodem do kierunku jazdy - zalecamy jednak możliwie najdłuższe przewożenie dziecka tyłem.

W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy regulować kątem pochylenia skorupy fotelika.

Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Forda Edge II-generacji spełniają standard i-Size.

Testy - Ford Edge II facelifting - próba z zapięciem top-tether fotelika dziecięcego, kanapa

W plecach oparć kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) do niektórych modeli fotelików dziecięcych. Z uwagi na długość bagażnika, dostęp do nich najłatwiejszy jest od strony kabiny pasażerskiej.

Testy - Ford Edge II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Britax-Romer, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Fotelik Britax-Romer Trifix posiada grubsze szyny Isofix. Pomimo braku plastikowych prowadnic na tych uchwytach na kanapie bez trudu je wsunęliśmy i poprawnie zamontowaliśmy.

Przy tej próbie wysunęliśmy do góry zagłówek kanapy. Fotelik miał dobre oparcie na siedzisku i oparciu, bez problemu regulowaliśmy kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie.

Ford Edge został wyposażony w regulowany kąt pochylenia oparcia kanapy (dwa niezależne elementy, według podziału 2/3-1/3). Według naszych pomiarów wynoszą one 110 i 135 stopni. W testach fotelików zawsze wykorzystywaliśmy ustawienie najbliższe pionu.

Testy - Ford Edge II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Recaro, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała klamry do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.

Wcześniej usunęliśmy zagłówek z kanapy, aby fotelik mógł najpełniej przylegać do jej oparcia.

Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 92 cm.

Testy - Ford Edge II facelifting - dziecko bez fotelika na środku kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Szerokość kanapy w zmodernizowanej II generacji Forda Edge wynosi 132 cm. Pomiędzy dwoma fotelikami Isofix zamontowanymi na skraju kanapy zmieści się trzecie dziecko. Jednak, w naszej próbie przy wzroście 140 cm, nie zapewnimy mu prawidłowego przebiegu pasa bezpieczeństwa na wysokości barku.

Testy - Ford Edge II facelifting - próby z wózkami dziecięcymi X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Fordzie Edge II facelifting:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Ford Edge II facelifting - próba z wózkiem dziecięcym X-lander, bagażnik

Podłoga bagażnika Forda Edge ma 104 cm długości (oparcia kanapy w pionie) i 115 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy obok siebie kompletne podwozie i gondolę wózka X-lander X-pram.

Testy - Ford Edge II facelifting - próba z wózkiem dziecięcym Quinny, bagażnik

W standardzie wyposażenia otrzymujemy cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone w bagażniku przedmioty. W głębi pod kanapą ich rozstaw wynosi 115 cm, przy progu bagażnika już 66 cm.

Składaną spacerówkę Quinny Zapp Xtra 2 bez trudu spakowaliśmy na długość bagażnika.

Testy - Ford Edge II facelifting - próby z pakowaniem dwóch wózków do bagażnika

W bagażniku Forda Edge bez trudu zmieściliśmy oba, bez konieczności zdejmowania kół, wózki dziecięce. Wysokość od podłogi do zwijanej rolety wynosi 45 cm.

Klapa bagażnika unosi się na wysokość 198 cm. Od ziemi do górnej krawędzi zderzaka są 63 cm, a do progu ładunkowego 76 cm.

TESTY | Ford Edge II facelifting

Testy - Ford Edge II facelifting - face lifting drugiej generacji Forda Edge

Pierwsze wrażenia
SUV w amerykańskim stylu

Testy - Ford Edge II facelifting - wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera

Wyposażenie samochodu
Dziecko w Fordzie Edge