TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Ford Fiesta VIII
Dziecko w Fordzie Fiesta - foteliki i wózki
12-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W nowym Fordzie Fiesta bez problemu - z jednym zastrzeżeniem przy Recaro - zamontowaliśmy wszystkie używane przez nas do testów foteliki dziecięce. Bagażnik, po obniżeniu poziomu podłogi, okazał się wystarczającą przestrzenią dla obu wózków.
Foteliki dziecięce użyte w teście Forda Fiesta VIII:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Po dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera na jego miejscu można ustawić fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy. W nowej Fieście zamontujemy go jedynie z użyciem samochodowego pasa bezpieczeństwa (ma on regulowaną wysokość). Podczas prób z montażem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie było żadnych problemów.
W testowanej wersji wyposażenia Titanium wybrano opcję z dachem panoramicznym (3350 zł). W skład pakietu wchodzi również regulowany na wysokość fotel pasażera (w naszym teście z fotelikiem obniżyliśmy go maksymalnie do dołu). W kolejnym pakiecie, Comfort 1 (600 zł), otrzymaliśmy podgrzewanie przednich foteli.
Zmierzona przez nas (na środku) szerokość fotela pasażera ma 51 cm, długość siedziska 53 cm, zaś wysokość oparcia 64 cm (bez zagłówka).
Ustawienie każdego fotelika dziecięcego na przednim miejscu pasażera wiąże się z maksymalnym odsunięciem całości od kokpitu. W tej sytuacji osoba dorosła siedząca z tyłu może narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus można zamontować także na firmowej bazie Isofix 2WayFix (ten rodzaj mocowania zawsze polecamy). Czynności związane z wsunięciem szyn fotelika w uchwyty Isofix umieszczonych pomiędzy siedziskiem i oparciem kanapy oraz rozstawienie nogi stabilizującej przebiegły bez problemów.
Według naszych pomiarów skrajne miejsca kanapy 5-osobowej Fiesty mają 46 cm szerokości (od krawędzi do zamka pasa bezpieczeństwa), 47 cm długości i 65 cm wysokości (80 cm z maksymalnie wysuniętym zagłówkiem).
Szeroko otwierane drzwi z tyłu nie utrudniają wkładania i wyjmowania tego typu fotelika z wnętrza nowego Forda Fiesta.
W samochodzie z segmentu B na kanapie za miejscem kierowcy nie zmieścimy bazy dla fotelika dziecięcego z nogą stabilizującą. W tej sytuacji jedynym miejscem do montażu bazy Isofix pozostaje prawa strona kanapy.
Fotel pasażera musi zostać maksymalnie przysunięty do kokpitu. Pomimo to, dzięki wyprofilowaniu dolnej części deski rozdzielczej, siedząca z przodu osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Bazę 2WayFix można wykorzystać także do montażu fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy bez problemu mogliśmy go pochylać w każdej z trzech pozycji.
Gdy dziecko podrośnie fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można przestawić przodem do kierunku jazdy. Bez problemów regulowaliśmy pochylenie fotelika w każdej z trzech pozycji (wcześniej trzeba wyjąć zagłówek z kanapy).
Wszystkie używane przez nas foteliki i baza Isofix firmy Maxi-Cosi, jak i wyprofilowania kanapy nowego Forda Fiesta spełniają standard i-Size.
Dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików Isofix (top-tether) znajdują się z tyłu oparć kanapy. Pas fotelika można bez problemu przypiąć od strony progu bagażnika.
Grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix bez problemu wsunęliśmy w zaczepy Isofix. Skorupa fotelika dobrze przylegała do wyprofilowań kanapy (w tym przypadku także wyjęliśmy zagłówek). Szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wszystkie czynności związane z wsiadaniem dziecka i zapinaniem go 5-punktowymi pasami fotelika.
Podstawa fotelika pasowała do wyprofilowań siedziska kanapy i nie zasłaniała zamka do wpinania pasa bezpieczeństwa (z którego korzysta także dziecko).
Zmierzona przez nas wysokość od kanapy do podsufitki wyniosła 83 cm, z kolei zagłówek fotelika można wysunąć do 86 cm. Przed montażem fotelika trzeba wyjąć zagłówek z kanapy.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa). Nowy Ford Fiesta nie jest tu wyjątkiem.
Kanapa w 5-osobowej wersji Fiesty VIII ma 119 cm szerokości.
Wózki dziecięce użyte w teście Nissana Juke:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
W każdej wersji wyposażenia ósmej generacji Fiesty za podwójną podłogę bagażnika trzeba dopłacić 230 złotych.
Próbę z zapakowaniem wózka dziecięcego X-lander z gondolą X-pram przeprowadziliśmy na jej dolnym poziomie. Ma to znaczenie nie tylko dla wysokości, ale też szerokości dostępnej powierzchni. W tym położeniu szerokość bagażnika to 98 cm (między nadkolami), długość 70 cm (na osi) i wysokość 55 cm (od podłogi do półki). W dokładnym wykorzystaniu tej przestrzeni przeszkadzają plastikowe podpory górnego poziomu podłogi.
Złożony, ale kompletny, wózek Quinny Zapp Xtra2 bez problemu zmieścił się w górnym położeniu podłogi bagażnika. Jej wymiary, głównie przez kąt nachylenia oparć kanapy, są mniejsze i wynoszą 97 x 58 x 39 cm.
W nowej Fieście brakuje uchwytów do montażu siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Wykorzystując dolny poziom podłogi udało się schować oba wózki dziecięce. Bagażnik ma 13 cm głębokości, wysokość od nawierzchni drogi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 63 cm. Klapa unosi się na wysokość 192 cm.