TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Ford Fiesta VIII
Dziecko w Fordzie Fiesta - wyposażenie samochodu
11-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Aby wyposażyć nowego Forda Fiesta w podstawowe - dla nas - elementy podnoszące bezpieczeństwo i komfort podróżujących dzieci trzeba dopłacić do kilku opcji. W żadnym przypadku nie otrzymamy jednak uchwytów do mocowania przedmiotów przewożonych w bagażniku.
Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera jest standardem w każdej wersji wyposażenia nowego Forda Fiesta. Umieszczono go w zamykanym schowku kokpitu przed fotelem pasażera.
Do zmiany statusu poduszki powietrznej - zgodnie z zamieszczonym schematem - potrzebny jest kluczyk od stacji silnika. W przypadku naszego samochodu schowano go w module bezkluczykowego dostępu do samochodu (Ford KeyFree). To opcja za dopłatą 2200 złotych.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono na środku kokpitu.
O aktywnej informuje dioda z piktogramem i napisem ON, która zostaje podświetlona na 60 sekund od chwili uruchomienia silnika (w naszym przypadku przyciskiem start/stop).
Po dezaktywacji poduszki powietrznej podświetla się na cały czas pracy silnika piktogram z napisem OFF. Z miejsca kierowcy jest on doskonale widoczny.
Ostrzeżenia przed ustawieniem z przodu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.
Informacje te umieszczono po obu stronach osłon przeciwsłonecznych dla pasażera.
Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych typu Isofix (tzw. top-tether) umieszczono w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.
Odpowiadają im dwie pary mocowań Isofix (standard i-Size). Wokół nich nie ma plastikowych prowadnic, jednak zaczepy zostały wysunięte lekko pomiędzy siedzisko i oparcie, co z pewnością ułatwi montaż szyn fotelika dziecięcego.
Standardem wyposażenia każdej wersji Fiesty ósmej generacji są elektrycznie sterowane szyby z przodu. Za dopłatą 800 złotych otrzymamy to rozwiązanie także w drugiej parze drzwi (tylne szyby nie otwierają się do końca).
Każda szyba otwiera się i zamyka automatycznie, a tym samym wyposażone zostały w czujniki zapobiegające przycięciu palców. Kierowca może zablokować sterowanie szybami przyciskiem umieszczonym w panelu swoich drzwi.
Blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka jest manualna. Do zmiany jej położenia (według wytłoczonego schematu) potrzebny jest kluczyk od zapłonu silnika (w przypadku systemu Ford KeyFree schowany jest w elektronicznym module) lub płaski przedmiot pasujący do szczeliny przełącznika.
Standardem w wersji Titanium jest tapicerka materiałowa Flow, którą pokryto także plecy przednich foteli. Bez problemu usunęliśmy z niej zabrudzenia pozostawione przez buty dziecka siedzącego w foteliku na kanapie.
Przyciemniane z tyłu szyby w każdej wersji wyposażenia wymagają dopłaty 500 złotych (w ST-Line i testowanej przez nas Titanium dodano je jeszcze do kilku pakietów).
Nowością w ósmej generacji Fiesty jest szklany dach (dopłata 3350 złotych). Podzielono go na dwie części (przód z elektrycznie otwieranym szyberdachem), każda z ręcznie zasuwaną roletą. Co ciekawe opcja ta nie jest dostępna z... kołem zapasowym.
Dzięki trwającej obecnie promocji (w bezpłatnym pakiecie Cool & Sound 1), dwa porty USB i tradycyjne gniazdo 12V, znajdziemy także w bazowej wersji wyposażenia Trend (standard z SYNC 3 w pozostałych). Jeden port i gniazdo znajdują się tuż przy dźwigni zmiany biegów, drugi port umieszczono w schowku na środkowym tunelu (to najwygodniejsze miejsce do podłączenia urządzeń multimedialnych umilającym dzieciom podróż).
Standardem jest również zestaw głośnomówiący z bluetooth i stacja MyFord Dock.