TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Kia XCeed
Dziecko w Kii XCeed - foteliki i wózki
08-06-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Podstawa bazy Isofix nie przylegała całą powierzchnią do siedziska kanapy Kii XCeed. W testach z wózkami korzystaliśmy z dwóch ustawień wysokości podłogi bagażnika.
Foteliki dziecięce użyte w teście Kii XCeed:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Po dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W Kii XCeed można go zamontować jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa (ma on regulowaną wysokość). Podczas wykonywania tej próby z Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy żadnych problemów.
W testowanym modelu dodano Pakiet Business Line zawierający funkcję podgrzewania przednich foteli (8000 zł).
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji osobie dorosłej siedzącej z tyłu pozostaje około 13 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Fotel pasażera powinien też być maksymalnie obniżony (tylko w bazowej wersji wyposażenia M nie ma regulacji wysokości).
Pary mocowań Isofix umieszczono na skrajnych miejscach kanapy Kii XCeed. Każde z nich ma plastikowe prowadnice, które ułatwiają prawidłowe wsunięcie i zapięcie szyn.
Po montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą pomiędzy nią, a siedziskiem kanapy pozostała pusta przestrzeń.
Wyższe nadwozie crossovera i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika - nosidełka z samochodu.
Zmierzona przez nas wysokość od podłogi samochodu do górnej krawędzi siedziska kanapy to 36 cm.
Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji podróżująca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na bazie Maxi-Cosi 2WayFix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy należy zachować wszystkie zasady, jak przy klasycznym foteliku-nosidełku.
W tym przypadku wszystkie czynności związane w wkładaniem i wyjmowaniem dziecka wykonujemy na foteliku ustawionym w samochodzie. Dużym ułatwieniem jest wyższe nadwozie crossovera.
Fotelik 2WayPearl na tej samej bazie można także ustawić przodem do kierunku jazdy (zachęcamy jednak do możliwie maksymalnego czasu używania pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy regulować kątem pochylenia skorupy fotelika. Wcześniej podnieśliśmy zagłówek kanapy (skrajne mają 4 stopnie regulacji w zakresie 71 - 84 cm). Ma on kształt litery "L" zachodzący na oparcie siedzeń.
Kanapa Kii XCeed, jak i wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znalazły się dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych (top-tether). Najwygodniejszy do nich dostęp uzyskamy od strony kabiny pasażerskiej.
Oparcia dzielone są w proporcji 40:20:40, co ułatwia ich składanie.
Przed instalacją fotelika Britax-Romer TriFix wyjęliśmy zagłówek z kanapy. Grubsze szyny bez problemu zmieściły się w plastikowych nakładkach mocowań Isofix. Pomiędzy podstawą tego fotelika, a siedziskiem także pozostała wolna przestrzeń.
Bez problemu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego tu także korzysta dziecko.
Dzięki "łamanym" szynom Isofix, podstawa fotelika optymalnie przylegała do siedziska kanapy. Wysunięty maksymalnie z niego zagłówek dotykał jednak podsufitki samochodu.
Według naszych pomiarów siedzisko kanapy ma 45 cm. Wysokość od niego do podsufitki to 92 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Szerokość kanapy Kii XCeed ma 125 cm. Po montażu na jej skrajnych miejscach dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 33 cm wolnego miejsca.
Teoretycznie to dużo, odradzamy jednak korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy dziecku odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na przez bark.
Środkowy zagłówek kanapy ma dwa poziomy ustawienia: 65 i 73 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Kii XCeed:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Kii XCeed ma 426 litrów pojemności. W każdej wersji wyposażenia można ustawić dwie wysokości podłogi, ale do dyspozycji mamy tylko jedną płytę. Według danych producenta maksymalny udźwig tej konstrukcji to 600 kg. Można podnieść jej część, co ułatwia chowanie drobnych rzeczy.
Przy próbie z dwuczęściowym wózkiem X-lander zmieściliśmy się z całością w górnym położeniu. Wysokość od podłogi do ruchomej półki bagażnika ma 40 cm. Głębokość, przy progu ładunkowym, to 9 cm.
Przy próbie z mniejszym wózkiem Quinny pozostawiliśmy podłogę bagażnika na górnym położeniu. Jej wymiar to 105 cm szerokości (pomiędzy nadkolami) i 84 cm długości (na osi). Nasz wózek nie zmieścił się więc w ustawieniu poprzecznym.
W podłodze bagażnika znalazły się zaczepy do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Istnieje więc ryzyko poderwania całej płyty podczas zdarzenia drogowego.
Przy dwóch wózkach dziecięcych przełożyliśmy podłogę na dolny poziom. Wysokość od niej do ruchomej półki wynosi 48 cm. Zmieściły się pod nią wszystkie elementy wózki bez konieczności zdejmowania kółek.
W tym przypadku mamy 101 cm szerokości (między nadkolami), którą ogranicza konstrukcja wsporników, na których opiera się podłoga w górnym położeniu. Natomiast długość zmalała do 82 cm. Tu 2 centymetry zabrała belka biegnąca wzdłuż kanapy.
Głębokość bagażnika wynosi 18 cm. Wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka to 70 cm, zaś do progu ładunkowego 75 cm.
Klapa bagażnika otwiera się manualnie na wysokość 195 cm (rączka do jej zamknięcia znajduje się na 186 cm).
TESTY | Kia XCeed
Pierwsze wrażenia
Prosty przepis na sukces
Bezpieczeństwo dziecka
Wyposażenie samochodu
Plusy i minusy
Dzieci na pokładzie Kii XCeed