TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Mercedes CLA Shooting Brake II
Dziecko w Mercedesie CLA - foteliki i wózki
20-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Były pewne obawy, czy Mercedes CLA w nadwoziu Shooting Brake sprosta zakresom naszych testów z fotelikami i wózkami dziecięcymi. W sumie mamy zastrzeżenie tylko do jednej sytuacji ze zintegrowanym zagłówkiem kanapy.
Foteliki dziecięce użyte w teście Mercedesa CLA Shooting Brake:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Porównaj test Mercedesa CLA II Shooting Brake do Mercedesa CLA I sedan (2013)
Na przednim miejscu Mercedesa CLA Shooting Brake fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy montuje się tylko za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas prób z jego zamontowaniem nie stwierdziliśmy żadnych nieprawidłowości - testowe auto wyposażone było w sportowe, mocno wyprofilowane siedzenia.
Podgrzewanie przednich foteli to opcja, w naszym przypadku zawarta w pakiecie Premium Plus (22 900 zł).
Na optymalne podparcie jego podstawy pozwala możliwość przedłużenia siedziska fotela. Według naszych pomiarów w zakresie 49-53 cm.
Ustawienie na przednim miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymusza maksymalne odsunięcie całości od kokpitu. W takich ustawieniu, pomimo wyprofilowania pleców fotela, nie pozostaje dużo miejsca na wysokości nóg osoby siedzącej na kanapie.
W testowanym egzemplarzu CLA regulacja ustawienia przednich foteli była elektryczna (z możliwością zapamiętania pozycji dla dwóch osób). To także element pakietu Premium Plus.
Foteliki dziecięce na skrajnych miejscach kanapy Mercedesa CLA montowaliśmy za pomocą uchwytów Isofix. Wsunięcie w nie szyn jest bardzo łatwe. Przy montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix i ustawieniu nogi stabilizującej nie stwierdziliśmy żadnych trudności. Wysokość od podłogi do górnej krawędzi kanapy wynosi 29 cm.
Włożenie i wyjęcie oraz montaż na bazie fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus także bez zastrzeżeń. Jedyna niedogodność przy tego typu fotelikach to konieczność większego pochylenia się przy tych czynnościach, charakter auta wiąże się z niskim zawieszeniem.
Przy ustawieniu na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy, przedni fotel pasażera należy maksymalnie dosunąć do kokpitu. W takim położeniu osoba siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na tej samej bazie 2WayFix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jego ustawienie w pozycji tyłem do kierunku jazdy także wymaga maksymalnego odsunięcia fotela pasażera w stronę kokpitu.
Podczas montażu fotelika na bazie nie stwierdziliśmy żadnych problemów. Jednak wszystkie czynności czynności związane z zapinaniem czy odpisaniem dziecka, z uwagi na niskie zawieszenie auta, wymagają więcej wysiłku.
Przy większym dziecku fotelik 2WayPearl można zamontować przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie długo korzystać z pozycji odwrotnej).
W tej pozycji bez problemów mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie.
Wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapa Mercedesa CLA II Shooting Brake spełniają wymagania i-Size.
Top-tether - dodatkowy punkt kotwiczenia fotelika dziecięcego typu Isofix umieszczono w połowie wysokości pleców skrajnych oparć kanapy. Z uwagi na długi bagażnik tego kombi zdecydowanie wygodniej zamontować zaczep od strony kabiny pasażerskiej.
Składanie kanapy w proporcji 40:20:40 jest standardem w testowej linii wyposażenia AMG.
Wsunięcie grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix w mocowania Isofix nie stanowiło problemów. Jego konstrukcja dobrze przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez przeszkód mogliśmy regulować kątem pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku także korzysta dziecko.
Jego zagłówek bez przeszkód mogliśmy maksymalnie wysunąć do góry. Zmierzona wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 94 cm.
Skrajne miejsca kanapy samochodu mają zintegrowane z oparciami zagłówki które pochylone są do przodu. Z tego powodu plecy naszego fotelika nie miały pełnego oparcia.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Mercedes CLA II Shooting Brake nie jest tu wyjątkiem. Szerokość kanapy to 120 cm. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych fotelików Isofix, przy ich podstawie pozostało 17 cm, a przy oparciach boczny 28 cm wolnego miejsca.
Wózki dziecięce użyte w teście Mercedesie CLA Shooting Brake:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Shooting Brake to specyficzna odmiana kombi. Rodzaj nadwozia ogranicza przestrzeń bagażnika, jednak mamy do dyspozycji 505 litrów. Pojemność ta liczona jest ze znajdującą się pod podłogą wnęką, jednak nie ma ona praktycznego zastosowania w naszych próbach z pakowaniem wózków dziecięcych.
Według pomiarów podłoga ma 105 cm długości i 104 cm szerokości pomiędzy nadkolami (liczona z wnękami przy progu ładunkowym ma 138 cm).
Na takiej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy obok siebie elementy wózka dziecięcego X-lander.
Bagażnik Mercedesa CLA kombi jest głęboki. Przy progu ładunkowym zmierzyliśmy 21 cm. Wysokość od ziemi do krawędzi otworu to 75 cm.
Podczas prób z wózek Quinny mogliśmy go zapakować na długość bagażnika.
Zmierzona przy kanapie wysokość od podłogi do rolety ma 43 cm. Ostro ścięty tył Mercedesa Shooting Brake wymusza jej obniżenie. Przy klapie bagażnika ma już 40 cm. Pomimo to udało nam się zmieścić oba testowane wózki dziecięce i to bez konieczności zdejmowania kółek.
Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 206 cm.
TESTY | Mercedes CLA Shooting Brake II
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Mercedesie CLA Shooting Brake