TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Mercedes CLA Shooting Brake II

Dziecko w Mercedesie CLA - foteliki i wózki

20-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Były pewne obawy, czy Mercedes CLA w nadwoziu Shooting Brake sprosta zakresom naszych testów z fotelikami i wózkami dziecięcymi. W sumie mamy zastrzeżenie tylko do jednej sytuacji ze zintegrowanym zagłówkiem kanapy.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próby z fotelikami dziecięcymi Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Foteliki dziecięce użyte w teście Mercedesa CLA Shooting Brake:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Porównaj test Mercedesa CLA II Shooting Brake do Mercedesa CLA I sedan (2013)

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy, fotel pasażera

Na przednim miejscu Mercedesa CLA Shooting Brake fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy montuje się tylko za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas prób z jego zamontowaniem nie stwierdziliśmy żadnych nieprawidłowości - testowe auto wyposażone było w sportowe, mocno wyprofilowane siedzenia.

Podgrzewanie przednich foteli to opcja, w naszym przypadku zawarta w pakiecie Premium Plus (22 900 zł).

Na optymalne podparcie jego podstawy pozwala możliwość przedłużenia siedziska fotela. Według naszych pomiarów w zakresie 49-53 cm.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - miejsce na nogi, kanapa

Ustawienie na przednim miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymusza maksymalne odsunięcie całości od kokpitu. W takich ustawieniu, pomimo wyprofilowania pleców fotela, nie pozostaje dużo miejsca na wysokości nóg osoby siedzącej na kanapie.

W testowanym egzemplarzu CLA regulacja ustawienia przednich foteli była elektryczna (z możliwością zapamiętania pozycji dla dwóch osób). To także element pakietu Premium Plus.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy,kanapa

Foteliki dziecięce na skrajnych miejscach kanapy Mercedesa CLA montowaliśmy za pomocą uchwytów Isofix. Wsunięcie w nie szyn jest bardzo łatwe. Przy montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix i ustawieniu nogi stabilizującej nie stwierdziliśmy żadnych trudności. Wysokość od podłogi do górnej krawędzi kanapy wynosi 29 cm.

Włożenie i wyjęcie oraz montaż na bazie fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus także bez zastrzeżeń. Jedyna niedogodność przy tego typu fotelikach to konieczność większego pochylenia się przy tych czynnościach, charakter auta wiąże się z niskim zawieszeniem.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - miejsce na nogi, przód

Przy ustawieniu na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy, przedni fotel pasażera należy maksymalnie dosunąć do kokpitu. W takim położeniu osoba siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Na tej samej bazie 2WayFix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jego ustawienie w pozycji tyłem do kierunku jazdy także wymaga maksymalnego odsunięcia fotela pasażera w stronę kokpitu.

Podczas montażu fotelika na bazie nie stwierdziliśmy żadnych problemów. Jednak wszystkie czynności czynności związane z zapinaniem czy odpisaniem dziecka, z uwagi na niskie zawieszenie auta, wymagają więcej wysiłku.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Przy większym dziecku fotelik 2WayPearl można zamontować przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie długo korzystać z pozycji odwrotnej).

W tej pozycji bez problemów mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie.

Wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapa Mercedesa CLA II Shooting Brake spełniają wymagania i-Size.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próba z zapięciem top-tether fotelika dziecięcego, kanapa

Top-tether - dodatkowy punkt kotwiczenia fotelika dziecięcego typu Isofix umieszczono w połowie wysokości pleców skrajnych oparć kanapy. Z uwagi na długi bagażnik tego kombi zdecydowanie wygodniej zamontować zaczep od strony kabiny pasażerskiej.

Składanie kanapy w proporcji 40:20:40 jest standardem w testowej linii wyposażenia AMG.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próba z fotelikiem dziecięcym Britax-Romer, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Wsunięcie grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix w mocowania Isofix nie stanowiło problemów. Jego konstrukcja dobrze przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez przeszkód mogliśmy regulować kątem pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próba z fotelikiem dziecięcym Recaro, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku także korzysta dziecko.

Jego zagłówek bez przeszkód mogliśmy maksymalnie wysunąć do góry. Zmierzona wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 94 cm.

Skrajne miejsca kanapy samochodu mają zintegrowane z oparciami zagłówki które pochylone są do przodu. Z tego powodu plecy naszego fotelika nie miały pełnego oparcia.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - dziecko bez fotelika na środku kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Mercedes CLA II Shooting Brake nie jest tu wyjątkiem. Szerokość kanapy to 120 cm. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych fotelików Isofix, przy ich podstawie pozostało 17 cm, a przy oparciach boczny 28 cm wolnego miejsca.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próby z wózkami dziecięcymi X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Mercedesie CLA Shooting Brake:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próba z wózkiem dziecięcym X-lander, bagażnik

Shooting Brake to specyficzna odmiana kombi. Rodzaj nadwozia ogranicza przestrzeń bagażnika, jednak mamy do dyspozycji 505 litrów. Pojemność ta liczona jest ze znajdującą się pod podłogą wnęką, jednak nie ma ona praktycznego zastosowania w naszych próbach z pakowaniem wózków dziecięcych.

Według pomiarów podłoga ma 105 cm długości i 104 cm szerokości pomiędzy nadkolami (liczona z wnękami przy progu ładunkowym ma 138 cm).

Na takiej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy obok siebie elementy wózka dziecięcego X-lander.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próba z wózkiem dziecięcym Quinny, bagażnik

Bagażnik Mercedesa CLA kombi jest głęboki. Przy progu ładunkowym zmierzyliśmy 21 cm. Wysokość od ziemi do krawędzi otworu to 75 cm.

Podczas prób z wózek Quinny mogliśmy go zapakować na długość bagażnika.

Testy - Mercedes CLA Shooting Brake - próby z pakowaniem dwóch wózków do bagażnika

Zmierzona przy kanapie wysokość od podłogi do rolety ma 43 cm. Ostro ścięty tył Mercedesa Shooting Brake wymusza jej obniżenie. Przy klapie bagażnika ma już 40 cm. Pomimo to udało nam się zmieścić oba testowane wózki dziecięce i to bez konieczności zdejmowania kółek.

Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 206 cm.

TESTY | Mercedes CLA Shooting Brake II