TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Nissan Qashqai II facelifting
Dziecko w Nissanie Qashqai - foteliki i wózki
28-01-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nissan Qashqai nie wyróżnia się niczym szczególnym w zakresie możliwości montażu fotelików dziecięcych. Pojemność bagażnika ogranicza podwójna podłoga, dla jednej z jej części znaleźliśmy praktyczne zastosowanie.
Foteliki dziecięce użyte w teście Nissana Qashqai II facelifting:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Po dezaktywacji czołowej poduszki powietrznej pasażera, można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W drugiej generacji Nissana Qashqai jest on montowany tylko za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Ma on wystarczającą długość, a zamek do wpięcia klamry jest na odpowiedniej wysokości.
Fotele w tym crossoverze mają mocne wyprofilowania siedziska (wymiar 51 x 51 cm) i oparcia. Podczas prób z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus nie zauważyliśmy żadnych trudności.
Oba miejsce mają funkcję podgrzewania (standard od wersji Tekna, w niższych dostępne w pakietach).
Montaż z przodu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu, obniżenia (regulacja manualna) i ustawienia oparcia w pionie. W takiej konfiguracji pomiędzy plecami fotela a krawędzią siedziska pozostaje 16 cm wolnego miejsca.
Mocowania Isofix (i-Size) znajdują się na skrajnych miejscach kanapy Nissana Qashaqi. Każdy punkt ma plastikową nakładkę ułatwiającą wsunięcie szyn w zaczepy. Bez trudu zamontowaliśmy w nich bazę Maxi-Cosi 2WayFix. Także bez problemów rozstawiliśmy jej nogę stabilizującą.
Według naszych pomiarów siedzisko kanapy ma 34 cm, a wysokość od podłogi do jego krawędzi wynosi 46 cm.
Wysokie zawieszenie auta i szeroko otwierane drzwi ułatwiają montaż w bazie fotelika Pebble Plus.
Także w tym przypadku należy maksymalnie odsunąć fotel pasażera od fotelika dziecięcego. Pomimo to osoba podróżująca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy również należy zachować maksymalną odległość do pleców fotela pasażera.
Podczas prób bez przeszkód regulowaliśmy kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie. Tu również wysokie zawieszenie i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z przygotowaniem dziecka do podróży.
Przy starszym dziecku fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na tej samej bazie można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak przez maksymalnie długi czas korzystanie z pozycji odwrotnej).
Tu również bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Nissana Qashqai spełniają założenia normy i-Size.
Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików typu Isofix (top-tether) znajduje się w plecach skrajnych miejsc kanapy. Najłatwiejszy do nich dostęp uzyskamy poprzez pochylenie oparć, dzielonych fabrycznie w proporcji 60:40.
Dzięki plastikowym nakładką zaczepów Isofix bez trudu wsunęliśmy także grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Również i w tym przypadku bez problemów mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix usunęliśmy z kanapy zagłówek. Jego plecy dobrze przylegają do oparcia. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wyniosła 92 cm.
Podstawa fotelika Isofix nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Szerokość kanapy w zmodernizowanej II generacji Nissana Qashqaia wynosi 124 cm. Pomiędzy dwoma fotelikami Isofix zamontowanymi na skraju kanapy nie ma miejsca dla trzeciego dziecka.
Wózki dziecięce użyte w teście Nissana Qashqai II facelifting:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Przestrzeń bagażowa Nissana Qashqai przedzielona jest podwójną podłogą. W górnym ustawieniu ma 84 cm długości, 111 cm szerokości między nadkolami i 39 cm wysokości do półki. Na takiej przestrzeni udało nam się zmieścić dwuczęściowy (podwozie z kółkami) wózek dziecięcy X-lander.
Górny poziom podłogi bagażnika jest dzielony. Część bliżej zderzaka można ustawić i zablokować w pionie co daje pewne zabezpieczenie (wysokość 37 cm) przewożonych przedmiotów przed swobodnym przemieszczaniem. Wykorzystaliśmy tę przestrzeń do transportu złożonego wózka spacerówki Quinny Zapp Xtra 2.
W Nissanie Qashqai brakuje dwóch punktów do zaczepienia siatki lub linek, ich rolę w głębi bagażnika pełnią mocowania top-tether. Utrudnia to zabezpieczenie przewożonych przedmiotów.
Górnego poziomu nie da się przełożyć na dolny, co utrudnia wykorzystanie większej przestrzeni bagażnika (według naszych pomiarów wysokość do półki wzrosłaby o 10 cm - do 49 cm). Jednak i na mniejszej przestrzeni udało nam się jednocześnie zmieścić oba wózki dziecięce.
Górna krawędź zderzaka znajduje się na wysokości 76 cm, próg ładunkowy 80 cm, a otwarta klapa 205 cm.
TESTY | Nissan Qashqai II facelifting
Pierwsze wrażenia
Odmłodzony senior kompaktowych crossoverów
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Nissanie Qashqai
Plusy i minusy
Trzy elementy podnoszące bezpieczeństwo