TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Renault Clio V hatchback
Dziecko w Renault Clio - foteliki i wózki
10-04-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Wyróżnikiem nowego Renault Clio jest możliwość jednoczesnego montażu trzech fotelików dziecięcych typu Isofix. Przy transporcie wózków pojemność przestrzeni bagażowej można regulować podwójną podłogą.
Foteliki dziecięce użyte w teście Renault Clio V hatchback:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Nowe Renault Clio fabrycznie wyposażone jest w trzecią parę Isofix (i-Size) na prawym fotelu pasażera i z tej możliwości będziemy korzystać w naszych próbach. Uchwyty nie mają plastikowych nakładek, które ułatwiają prawidłowy montaż szyn fotelika. W naszej ocenie nie stwarza to jednak problemu.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera, można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Podczas montażu bazy Maxi-Cosi, z nogą stabilizują, nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Podobnie jak z mocowaniem fotelika Pebble Plus.
Siedzisko fotela pasażera ma wymiar 50 x 50 cm. Poza bazową wersją Life, funkcja jego podgrzewania dostępna jest za dopłatą tysiąca złotych.
Przy ustawianiu z przodu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy należy całość maksymalnie odsunąć od kokpitu, obniżyć i ustawić na oparcie w pionie.
W nowym Clio regulacja wysokości fotela pasażera dostępna jest jedynie w wersji wyposażenia Intens i R.S. Line. Po maksymalnym obniżeniu, wysokość od podłogi do górnej krawędzi siedziska wynosi 24 cm.
W tej konfiguracji dla osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 9 cm wolnego miejsca na wysokości kolan.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy należy przestrzegać tego samego ustawienia, co przy nosidełku Pebble Plus.
Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z podróżą dziecka w foteliku.
Gdy dziecko trochę podrośnie fotelik 2WayPearl na tej samej bazie można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak używanie możliwie najdłużej odwrotnej pozycji).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie. Wcześniej podnieśliśmy zagłówek fotela pasażera.
Uwaga, jeśli na prawym miejscu pasażera fotelik dziecięcy ustawiony jest przodem do kierunku jazdy, przednia poduszka powietrzna musi być włączona.
Parę mocowań Isofix na prawym fotelu pasażera uzupełnia dodatkowy punkt kotwiczenia top-tether. Umieszczono go na samym dole pleców oparcia. Klamrę pasa fotelika bez problemu zaczepimy od strony kabiny pasażerskiej, po otwarciu drugiej pary drzwi.
Pomimo braku plastikowych prowadnic na uchwytach Isofix, także nie mieliśmy problemów z wsunięciem grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Bez przeszkód mogliśmy również regulować kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix usunęliśmy z miejsca pasażera zagłówek. Zapewnia to optymalne przyleganie konstrukcji do oparcia fotela. Według naszych pomiarów ma ono wysokość 61 cm.
Bez przeszkód także mogliśmy ustawić zagłówek fotelika na maksymalną wysokość.
Odległość pomiędzy maksymalnie opuszczonym siedziskiem pasażera, a podsufitką wynosi 96 cm.
Kolejne dwie pary Isofix rozmieszczono na skrajnych miejscach kanapy nowego Clio. Wszystkie wyposażono w plastikowe nakładki ułatwiające prawidłowy montaż szyn fotelików.
Podczas ustawiania bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Tak samo jak podczas wkładania, montażu i wyjmowania fotelika Pebble Plus.
Przy ustawianiu na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy należy fotel pasażera maksymalnie przesunąć do kokpitu. W tej konfiguracji osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na tej samej bazie można też ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Także i druga para drzwi otwiera się dostatecznie szeroko, aby wykonać wszystkie czynności związane z podróżą dziecka w foteliku.
Przed obrotem fotelika 2WayPearl (zalecamy jednak możliwie najdłuższe korzystanie z odwrotnej pozycji) przodem do kierunku jazdy wysunęliśmy do góry zagłówek kanapy.
Bez problemu mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie ustawień.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy firmy Maxi-Cosi oraz miejsca mocowań Isofix nowego Renault Clio spełniają standard i-Size.
Mocowaniom Isofix na skrajnych miejscach kanapy towarzyszy dodatkowy punkt kotwiczenia top-tether. Umieszono je w plecach oparć (dzielone w każdej wersji wyposażenia w proporcji 1/3-2/3). Jednak najwygodniej klamrę pasa fotelika zapiąć od strony bagażnika.
Zapięcie grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix w prowadnicach Isofix także nie stanowi problemu. Bez trudu mogliśmy regulować kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie.
Przed montażem fotelika Monza Nova 2 Seatfix usunęliśmy z kanapy zagłówek. Jego podstawa nie zakrywa zamka do wpięcia pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki to 91 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Szerokość kanapy w piątej generacji Renault Clio wynosi 117 cm. Po montażu na skrajnych miejscach dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 22 cm wolnego miejsca. Nie ma więc wystarczającej przestrzeni dla trzeciego dziecka.
Wózki dziecięce użyte w teście Renault Clio V hatchback:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Podwójna podłoga bagażnika dostępna jest jako opcja w dwóch najwyższych wersjach wyposażenia - Intens i R.S. Line. Nie jest tanio, bo dopłata związana jest w wyborem pakietu Multimedialnego i wynosi 2000 lub 3500 złotych!
Podczas prób z pakowaniem wózka dziecięcego X-lander X-pram obniżyliśmy ją, a z podwozia musieliśmy zdjąć kółka. Według naszych pomiarów w dolnym położeniu długość podłogi wynosi 75 cm, szerokość pomiędzy nadkolami 98 cm, głębokość przy progu ładunkowym 28 cm, a wysokość do ruchomej półki 53 cm.
Przy składanej spacerówce Quinny Zapp Xtra 2 skorzystaliśmy z górnego położenia półki. W tej konfiguracji ma ona 62 cm długości, 102 cm szerokości, 14 cm głębokości i 41 cm wysokości do ruchomej półki.
W zabezpieczeniu przewożonych przedmiotów pomagają fabrycznie montowane zaczepy do siatki lub linek.
Nadkola bagażnika wyłożono wykładziną, która chroni przed zarysowaniem ścianek, np. elementami wózka.
Przy obniżonej podłodze, bagażnik nowego Clio pomieścił jednocześnie dwa wózki dziecięce, które wykorzystujemy w naszych testach.
Górna krawędź zderzaka znajduje się na wysokości 72 cm, a próg ładunkowy na 78 cm. Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 197 cm.
TESTY | Renault Clio V hatchback
Pierwsze wrażenia
Od trzydziestu lat w wyśmienitej formie
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Renault Clio V
Plusy i minusy
Pomocne dodatki w cenie piątej generacji Clio