TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Skoda Octavia III kombi facelifting
Dziecko w Skodzie Octavia - foteliki i wózki
29-11-2017, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum
Podczas modernizacji III-generacji Skody Octavia tylną kanapę i mocowania Isofix dostosowano do standardu i-Size. Jednak po zamontowaniu dedykowanej do niego bazy Isofix - jak i fotelików z kolejnych kategorii - ich podstawy nie miały pełnego oparcia na kanapie.
Foteliki dziecięce użyte w teście Skody Octavii III kombi fl:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Po dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera na jego miejscu można ustawić fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy.
W testowanym egzemplarzu Skody Octavia III kombi FL mogliśmy go zamocować jedynie za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej (z listy opcji można jeszcze wybrać system Isofix - dopłata 150 zł). Montaż fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus z użyciem pasa przebiegł bez problemów.
Ustawiając na przednim miejscu pasażera fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy należy całość odsunąć maksymalnie od kokpitu. W tej konfiguracji osoba dorosła siedząca z tyłu nie będzie narzekać na brak wolnego miejsca na wysokości swoich kolan.
Fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus można zamontować także na opcjonalnej bazie Isofix. Po jej zamocowaniu okazało się, że pomiędzy podstawą bazy, a siedziskiem kanapy powstał pusty klin, przez co jej część nie miała pełnego oparcia. Wkładanie i wyjmowanie fotelika z samochodu ułatwiają szeroko otwierane drzwi.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego dosunięcia do kokpitu przedniego fotela pasażera. Również w tej konfiguracji osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na bazie Maxi-Cosi 2WayFix w pozycji tyłem do kierunku jazdy można ustawić także fotelik 2WayPearl. Duże i szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z wsadzaniem dziecka do fotelika i zapinanie go szelkami. Oczy dziecka znajdują się ponad linią bocznych okien drzwi.
Gdy dziecko podrośnie ten sam fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można ustawić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie długo używać pozycji odwrotnej). Po maksymalnym wyciągnięciu zagłówka kanapy, pochylenie skorupy fotelika mogliśmy ustawić w każdej z trzech pozycji.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i przedni fotel oraz kanapa Nissana Juke II-generacji opracowano według standardu i-Size.
Ze względu na długą podłogę bagażnika, klamrę pasa top-tether fotelika dziecięcego Britax-Romer najwygodniej wpiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwiają to składane oparcia kanapy (dzielonej w proporcji 60:40. Oparcia kanapy złożyć można także od strony bagażnika.
Przed montażem za pomocą systemu Isofix fotelika Britax-Romer TriFix wyjęliśmy zagłówek z kanapy. Również w tym przypadku pomiędzy podstawą fotelika i siedziskiem kanapy powstał pusty klin.
Podstawa fotelika dziecięcego Recaro Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Także i tutaj wcześniej usunęliśmy zagłówek z kanapy. W przypadku tego fotelika Recaro ruchome szyny Isofix do pewnego stopnia zniwelowały pusty klin, jaki powstał pomiędzy jego podstawą a siedziskiem kanapy.
Od 2014 roku obowiązujące w Polsce przepisy dopuszczają przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa). Skoda Octavia nie jest tu wyjątkiem.
Wózki dziecięce użyte w teście Nissana Juke:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Pojemność bagażnika Skody Octavia w nadwoziu kombi liczy 610 litrów. Jednak wszystkie nasze testy z wózkami dziecięcymi przeprowadziliśmy na znacznie mniejszej przestrzeni, przy górnym ustawieniu podłogi.
Według naszych pomiarów jej długość (na osi) to 96 cm, szerokość (pomiędzy nadkolami) 100 cm, zaś we wnękach (za nadkolami) 153 cm. Na tej powierzchni swobodnie zmieściliśmy kompletne podwozie i gondolę wózka dziecięcego X-lander.
W tak dużym bagażniku wózek dziecięcy Quinny przewozić można w dowolnym ułożeniu. Jednak dla bezpieczeństwa pasażerów należy go zabezpieczyć linkami, co już narzuca konkretne miejsca.
Pod podłogą znajduje się dodatkowa przestrzeń o wymiarach: szerokość 100 cm x długość 105 cm x głębokość 11 cm. Można ją wykorzystać do przewożenia mniejszych przedmiotów.
Kolejne nasze pomiary - wysokość bagażnika od podłogi (górny poziom jej ustawienia) do rolety wynosi 43 cm. Pod nią zmieściły się oba elementy wózka X-lander, a obok spacerówka Quinny. Wysokość od podłoża do górnej krawędzi tylnego zderzaka mierzy 58 cm, zaś do otwartej klapy bagażnika 200 cm.
TESTY | Skoda Octavia III kombi facelifting
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Skodzie Octavia
Plusy i minusy
Dwa oblicza bezpieczeństwa